Börskrasch 2025/2026?

Hej.

Det snackas ju en massa om att börsen ör övervärderad och lika högt värderat som 1929 craschen samt 1999 dotcom. Vad tror ni? Hur länge till har vi uppgång innan craschen kommer? Hur mycket tror ni det craschar då? Mag7 ganska stor del av globalfonderna också. Jag har ca 20 års sparhorisont men man blir ju lite nojjig när man ser att nasdaq tog 15 år att bli plus minus noll efter dotcom. Bifogat en bild jag såg. Vad exakt betyder denna bild?

1 gillning

Jag tror alltid kraschen kommer imorgon. Rätt sunt förhållningssätt, då börsen alltid kan krascha.

Har lång sparhorisont, så även om den kraschar, så är oddsen på min sida. Men vet också att ingen sitter på en fungerande spåkula. Så investerar bara pengar jag har råd att förlora.

6 gillningar

Den enda någorlunda säkra informationen som står att finna i den bilden är att ditt batteri ser ganska ok laddat ut. Tidigt på morgonen var det nog också.

Goldman Sachs marknadsprognoser…

En annan klassiker

20 gillningar

Kraschen kommer under hösten, då har jag nämligen tänkt ta en rätt stor position i globala indexfonder.

Kan säga till när jag köpt, då borde allt gå ner inom någon vecka.

30 gillningar

En tröst för dig kan kanske vara att det varje år startas minst en diskussionstråd med samma tema. Exempel från 2024: Kan inte skaka av känslan att en börskrasch kommer ske när som helst

You are not alone.

…and what are you going to do about it?

6 gillningar

Ja, det snackas mycket, som vanligt, och all den informationen är rimligtvis redan inprisad.

Går börsen ner och du fortsätter att månadsspara så får du flera andelar. Går börsen upp och du fortsätter månadsspara så får du färre andelar.

Ingen vet när det kraschar så fortsätt bara månadsspara pengar som du inte behöver inom snar framtid.

Är du långsiktig så kommer det att bli bra.

1 gillning

Vilken patetisk graf som anpassats för att påvisa något cykliskt. :face_vomiting:

Ska vi gå på de rena årtalen i intervallen mellan de påstådda topparna så dröjer det ju tio år till innan toppen är nådd och raset kan börja. :rofl:

1 gillning

Samma här. Jag räknar alltid med att börsen kan gå ner 50%+ i morgon och därefter hålla sig där i flera år. Har man det med sig i alla sina investeringsbeslut så leder det så småningom till en portfölj som kan tolerera precis den risken. Då finns det ingen poäng att engagera ens en promille hjärnkraft åt dessa hundratals hittepå katastrof-grafer som presenteras varje år.

2 gillningar

Många bolag har uppblåsta värderingar (P/E), men inte i närheten av 2000, vad jag förstår. Mag7 är bland de företag som har stabilast ekonomi i hela index. Mer spekulativa bolag inom AI är möjligen i bubbelterritorium.

Edit:
Man inte glömma att folk måste parkera pengar någonstans för att undvika urholkning. Obligationsmarknaden är extremt oattraktiv just nu så extra mycket kapital flyter in i aktier, guld, bitcoin etc då de anses bevara värde bättre än obligationer.

Sen skulle jag hävda att aktiemarknaden gått ifrån sunda principer och värdeinvestering för länge sedan. Det gör att P/E spelar mindre roll. Tillväxtutsikter och makroekonomiska siffror från FED har klart större betydelse.

2 gillningar

Om du är orolig kring svängningar så är det vettigt att spana in vad Jerome Powell håller på med. Den amerikanska räntan styr börshumöret.

Som svar på din fråga tror jag det skulle kunna bli en sektorrotation om Fed signalerar problem på sikt. Så ingen generell börskrasch, men en nedgång inom tech och uppgång inom andra sektorer.

Den som tycker volatiliteten är jobbiga kanske ska överväga en portfölj mer fler tillgångsslag. Hälften räntor eller en allvädersportfölj. Det är väldigt svårt att tajma börskrascher.

Kul att du pratar AI och tar med NVIDIA, Nvidias omsättning är väl närapå 90% AI idag? så kraschar AI så lär ju bolag likt NVIDIA följa efter och tappa stora delar av sitt värde.

Vet inte om eller när en krasch kommer, det jag vet är att guldet rusar mer än någonsin i mannaminne:

På min amatörnivå verkar det som att marknaden dumpar aktier och köper guld. Brukar inte vara ett jättebra tecken på framtidstro för varken samhälle eller företag.

Nvidia största kunder är Mag7, och de lär ha kapital att investera ett bra tag till. Men klart att försvinner det så påverkas Nvidia såklart direkt.

Guld rusar definitivt och ser inget stopp i närtid. Men både S&P 500 och guld ligger på ATH. Rätt säker på att det är stadsobligationer och valutor som dumpas till förmån guld.

2 gillningar

Jag har noterat det också. Utan att starta en köjndebatt, men jag frågar mig ibland vart de pengarna som folk köpt köjn för skulle hamnat om köjn inte hittats på.
Med tanke på att det är många riskvilliga som satsar på köjn så får det mig att tro att det inte precis är obligationer de skulle köpt utan kanske snarare mindre raketaktier inom hajpade affärsområden.
Är det kanske t o m så att köjnkarusellen gör att vi inte fått en värre börsrusning trots allt? Kan detta då göra att fallet mildras eller uteblir?

#extremspekulationer #killgissningar #källorsaknas

Absolut, men frågan är ju om dem faktiskt gör det om det blir en AI krasch. Jag tänker att stora bolag är snabbare att klippa banden om dem anser att det inte är värt det. Så om det slutar vara lönsamt så kommer ju t.ex Nvidia tappa värde (då blir det ju per defintion också en bubbla).

Gällande “köjn” (originalet) finns det i princip två läger:

• FOMO-gänget ser det främst som en trade och planerar att sälja tillbaka till fiat. De betraktar det som en tillgång bland många andra och investerar ofta även i andra köjn-liknande produkter. För dem hamnar köjn i samma korg som spekulativa raketaktier.
  • HODL-gänget har ofta ett mer makroekonomiskt perspektiv. De ser köjn som en viktig tillgångsklass, en del av en diversifierad strategi och som säkrare än aktier, obligationer, fastigheter och guld. För dem hamnar köjn snarare i samma korg som fastigheter och guld.

Köjn (hela marknaden, $4T) har troligen sugit upp en del av det riskvilliga kapitalet som annars hade blåst upp börsen ännu mer.

1 gillning

Jag brukar rekommendera att spela lite Time the Market Game till alla som tror att de kan förutspå börsen baserat på en graf :slight_smile:

9 gillningar

Precis detta är min spaning också. Det är riskvilliga pengar som kunde matat på och kanske-kanske kan det kommande fallet (på börsen) dämpas eller utebli därför.

2 gillningar

Kul spel!

6 gillningar