Skräckindex skvallrar om börskrasch (rapport 29:e april)

Är det någon mer som positionerar sig för börskrasch? Andra tankar och funderingar kring vix och skew-index? Tror du på börsfall eller tror du inte på börsfall och i sådana fall varför?

Jag tror att nedgången kommer inom max 2 år. Folk har pumpat upp börserna och när väl samhället släpps lös så kommer folk sälja av för att dom vill ha pengarna till annat. Det kommer bli panik och det är för stor optimism där ingen vill avsluta festen. Det känns som dummast just nu att sälja av och hoppa av och det enligt mig är därför rätt läge att göra det nu innan juni 2021.

SKEW:

VIX:

Jag är fortfarande osäker på vad i dessa som bör göra mig orolig? Är det SKEW på nästan 140? En nivå som är ganska vanlig (och tydligen dålig på att förutsäga stora rörelser historiskt)? Eller är det VIX? Som är på lägsta nivå sen corona-kraschen? Att många investerare garderar sig mot en eventuell krasch får mig nästan att tro att det motsatta händer :thinking:

3 gillningar

Ja, centralbankerna och regeringarna har öst ut pengar under pandemin. Allt man har behövt göra är att sträcka ut håven för att fånga in pengarna, dvs äga tillgångar av olika slag. Under mina 17 år på börsen har jag aldrig varit med om den här typen av total eufori tidigare. Med det sagt tror jag ändå inte på börskrasch i närtid. Däremot tror jag att vi kan komma att se en korrektion eller sättning.

Man ska nämligen notera att alla år har sättningar. Det är helt normalt men det är ofta inte en så god idé att sälja under dessa tillfällen. Det är under sättningar vi går från att tänka att allting är dyrt till att det åter känns lite billigare igen. Någon som ger energi för fortsatt uppgång.

Här är exempel på sättningar på Stockholmsbörsen före Coronakraschen:

2009 -16,09 % (7 jan - 23 jan)
2010 -14,32 % (26 apr - 25 maj)
2011 -29,56 % (19 jan - 23 sep)
2012 -16,53 % (16 mars - 4 juni)
2013 -11,82 % (22 maj - 24 juni)
2014 -12,47 % (19 sep - 16 okt)
2015 -20,39 % (27 apr - 29 sep)
2016 -13,92 % (4 jan - 27 juni)
2017 -8,51 % (20 juni - 29 aug)
2018 -17,93 % (29 aug - 27 dec)
2019 -13,15 % (25 apr - 15 aug)

• Notera att ovanstående siffror inte är stängningar utan dagshögsta till dagslägsta.

Om man tycker om att följa VIX och SKEW bör man även känna till den här. Jag ger personligen inte jättemycket för den här typen av indikatorer. Ofta är de alldeles för släpande och ger utslag först när det är för sent.

3 gillningar

Precis vad jag också funderar på :slight_smile:
Känns som det är för många som oroar sig för att det skulle bära av neråt bara av sentiment, utan något svart-svan externt event (tex vaccin resistent virus mutation).

Jag tror inte att börsen kommer rasa enbart pga att folk är oroliga, behöver tillkomma något mer. Däremot om nån stor händelse sker som påverkar börsen så tror jag definitivt att många aktier är känsliga för stora ras och skulle ha svårt att återhämta sig till dagens nivåer.

1 gillning

Äsch, så här skrev DI i juli:

Så här har det gått sedan dess:

2 gillningar

Guld står sedan länge och stampar efter att ha kommit ner från sitt ATH, så tar med jämna mellanrum hem lite aktievinster och köper guld. Det räcker som försäkring åt mig.

1 gillning

Jag har kvar hela basen i Lysa med aktier. Menar mer aktier i lekhinken. Dessutom fyllt på med guld.

Vad har du för balans på detta? har du någon tumregel över ratior mellan aktier och guld som känns orimligt?

Jag köper på mig fortsatt. Vill inte stå utanför när det är så låga räntor.

Inget fundamentalt har ändrat sig som får mig att tro att börsen ska agera annorlunda än de senaste 100 åren. Kraschen kommer. Om 5 månader eller om 7 år. Eller någonstans däremellan. Eller tidigare. Eller senare. Det enda vi vet är att i morgon är vi en dag närmare kraschen. Sedan kommer börsen att återhämta sig, vilket kan ta allt ifrån några månader till tiotals år. Över tid kommer den även fortsättningsvis att vara bland de säkraste tillgångsslagen att ge avkastning över tid. Se till att du har en bra båt, och sitt still i den. Är du orolig av dig - säkra upp med lite guld och räntor.

3 gillningar

85% aktier, 15% guld.

1 gillning

Efter kraftiga upp- och nedgångar tänker jag att det är viktigast att se över sin procentuella fördelning mellan aktier och andra tillgångar. Har aktierna gått som tåget (utan att du har viktat om) så har ju risken i portföljen ökat, utan att du gjort något. Samma sak nedåt…

1 gillning

Ja, den där omviktningen är viktig, men det tar emot lite. Insåg för att jag har en småbolagsfond dragit iväg rejält de senaste åren, och växt till en ohälsosam andel av portföljen. Det är tråkigt att minska andelen i en fond när det går som tåget.

Beror ju på hur ofta du ombalanserar, men jag upplever med mina egna innehav att de går starkt i olika perioder. Då är det bra att ha skalat av lite av det som rusat och köpt på sig lite av det som gått lite trögare en period, som kanske sedan går lite bättre medan det du tidigare skalade av går trögt en tid - helt enkelt sälja dyrt och köpa billigt. Dock kräver ju det att man fortsatt tror på alla sina innehav.

Samma sak med guldet - köp när aktier rusat i jämförelse, sälj av lite när guldet gått relativt bättre.

Jag tror att inte tro på en börsnedgång är som att tro att solen inte kommer gå ner. Solen går alltid ner, förr eller senare, för att sedan gå upp igen.

Jag väljer att inte spekulera i när detta kommer ske utan istället bygger en portfölj med resillience mot problem jag inte vet om kan hända över tid. Utan att lura mig själv att jag förstår allt, är bäst eller vackrast.

På ren svenska så försöker jag ha en portfölj med en risknivå jag är bekväm med från start.

1 gillning

Vi får se vem som hade rätt

Känner mig rätt säker på att jag kommer att få rätt

7 gillningar

Är du orolig och har pengarna kan du väl sätta ihop en allvädersportfölj så den och dina kontanter står pall när det stormar på börsen? :innocent:

En allvädersportfölj känns rätt tråkig till dagen den behövs.

Då är man glad man har den! (Någon mer erfaren får gärna rätta mig om jag har fel.)

Har bara haft min i ett år och köpte alla delar på samma gång när vissa var väldigt dyra efter coronakraschen. Jaja, man lär sig. ^^

Näe man måste våga vara mer precis, annars är man en loser