Skräckindex skvallrar om börskrasch (rapport 29:e april)

Ökad inflation kan innebära att centralbankerna börjar strama åt penningpolitiken, vilket kan resultera i kraftiga nedgångar.

Efter nästa börsras tror jag råvaror och industriaktier kommer att överprestera. Därmed kommer indexfonder att underprestera.

Underprestera vadå? Index? :wink:

Indexfonder har ju de senaste åren underpresterat tech. Kommer indexfonder överprestera eller underprestera tech kommande åren?

Råvaror och industri kommer att överprestera mot index framöver.

Min gissning är att index kommer att överprestera mot tech.

Det är snarare tvärtom, om man spekulerar i när kraschen kommer, och agerar efter vad man tror så förlorar man spelet. Likaså spekulationer i vilket/vilka index som kommer att gå bra framöver. Jag är övertygad om att min strategi gör mig till en vinnare.

Lite får man spekulera

Tror du så mycket på det att du är beredd att betta dina sparpengar på det?

Tror du på aktiv förvaltning långsiktigt?

Jag kommer definitivt försöka positionera mig efter en inflationsdriven ekonomi.

Ja, jag tror aktiva fonder kommer prestera bättre än index efter nästa börsras.

Finns det någon aktivt förvaltad skräck-index fond?

Vem kommer underprestera index så att aktiva fonder kan överprestera index? Tänk på att om någon överpresterar index måste någon (eller några) annan underprestera index motsvarande mycket pengar.

2 gillningar

Nasdaq är ner 2,87 % just nu så det känns lite paus i uppgången. Om det blir ett tillfälligt hack i kurvan, en sättning på 10–15 procent eller en börskrasch är omöjligt att veta. Men den branta nedgången i vissa haussade bolag tycker jag tyder på viss rädsla som kan bli en snöboll…

2 gillningar

Spännande ^^ Vet man vad det beror på?

Sektorrotation från tillväxtbolag till värdebolag om en ska tro denna artikel:

Ja, det i sig kan vara en konst känner jag. Det tar liksom emot att sälja sina favoriter som alltid är lika trevliga att titta på vid sin inloggning…psykologi…

1 gillning

Varför går USA ut med ev höjda räntor? Tjänar de på en sättning på något sätt eller missförstår jag det hela?

Skulden måste väl betalas någon gång. Varför inte nu? De tänker kanske att eftersom Corona är på väg ner, konsumentindex på g upp, och sommaren runt hörnet, så kommer den stundande konsumtionsexplosionen dämpa den eventuella nedgång på aktiemarknaden som räntehöjning kommer innebära.

3 gillningar

Bill Gates skilsmässa?

2 gillningar

Antingen så gjorde hon en blunder, blev övertolkad eller så var det en medveten testballong för att se reaktionen.
Hon gjorde ett nytt uttalande senare för att tona ner, får se hur marknaden reagerar idag.

Jag köper att det förmodligen är bra (för vissa regeringar) att kunna styra lite när det händer. De flesta väntar väl dessutom på någon form av sättning, stor eller liten.

I Sverige har jag uppfattat budskap om motsatsen, vilket förmodligen tjänar andra intressen. Tyckte det var intressant med breda nedgångar, stark råvara (som har talats om i samband med nästa stora sättning) och sedan antydningar om högre ränta och inflationsspekulationer på det.