Jag har en fundering kring bosparandet hos HSB och hur man kan maximera poängen. Som ni vet får man 1 poäng per månad för varje 100-lapp man sparar, upp till maxpoängen som är 5 poäng per månad (vilket kräver 500 kr/mån). Nu när jag tittar på långsiktigt sparande och ränta-på-ränta-effekten, funderar jag på om det finns ett sätt att göra bosparandet mer “självgående”.
Om man till exempel lägger in en klumpsumma på 100 000 kr i en fond med en genomsnittlig avkastning på 7% per år, borde avkastningen på dessa pengar vara ungefär 7 000 kr per år (alltså ca 583 kr per månad). Det skulle i princip täcka in kravet för att få maxpoängen varje månad (500 kr), och då borde sparandet kunna “sköta sig självt” med hjälp av avkastningen.
Med 90 000 kr i en fond som växer skulle det teoretiskt också fungera, men 100 000 kr känns som en tryggare summa, med lite extra marginal (hängslen och livrem, som man säger). På det här sättet kanske man inte skulle behöva sätta in mer pengar varje månad, utan bara låta avkastningen jobba åt en och fortsätta få maxpoäng i bosparandet.
Jag är nyfiken – vad tror ni andra? Finns det något jag har missat i resonemanget? Är detta ett smart sätt att hantera sitt bospar, eller kan det finnas risker med att satsa på en fond och låta avkastningen täcka in poängen?
Om du sätter in en större klumpsumma som en pott så får du maxpoäng varje månad och de räknar av månad för månad från potten tills du har fått poäng för allt.
Så om du sätter in 100 000:- så har du 200 månader som du kommer få poäng innan du behöver göra ny insättning.
Hm efter att ha läst på danske banks hemsida verkar det som att man skulle kunna kunna få poäng för sin vinst om man säljer av hela sitt fondinnehav. Sen får man förstås investera det igen och göra samma sak igen när man får mer vinst antar jag. Verkar helknäppt men inget förvånar med HSB.
Men, vänta lite nu. Då är du ju utanför marknaden efter du har såld av och innan du har återinvesterat igen. Hur skulle det kunna ge mer vinst än kontinuerligt vara investerad? eller missförstår jag ditt inlägg?
Som jag uppfattat det är det inbetalda medel på sparande inkl. ISK som ger poäng. Vad händer sen därefter ger inga fler poäng. Om du tar ut medel tar du ju ut poäng motsvarande också men jag kan givetvis ha missuppfattat det.
Har aldrig påstått att det skulle ge större vinst. Som du säger kommer det ju förmodligen leda till mindre vinst. Poängen är att man ska få mer bosparpoäng utan att behöva göra insättningar.
Så här står det på danske Banks hemsida: Vinst vid försäljning av fonder (samt ränta vid kapitalisering på fasträntekonto) kommer att hanteras som s.k. överskottssparande. Överskottssparandet omvandlas sedan till poäng de månader du inte bosparar maximala summan på 500 kr per månad, motsvarande fem bosparpoäng, på bosparkontot.
Exakt. Min tanke med bospar är att få en kö, inte tjäna pengar. Tycker det är ett bra alternativ till att betala i svindyra bostadsköer i vissa städer…
Ingen fara @Carl.H - då missuppfattade jag bara det du menade. Bra poäng. Jag bosparar själv i HSB med maximala 500 sek per månad. Känns som en bra “sidogeschäft” som man kan köra passivt och spara ihop poäng ifall de kommer behövas någon dag.