En fråga om den här fondbetalar-strategin...?

Hej.

Jag ska starta ett fondsparande nu på Avanza. Sparhorizont så lång som möjligt.

Jag kommer i början putsa in pengarna manuellt varje månad. Låt oss säga att jag har en portfölj med 4 fonder. Och jag lägger in 2000kr i månaden – 500kr per fond (som exempel, för att göra det enkelt)

Min tanke är då att kanske - för att göra insättningen lite roligare - lägga strikt 400kr i varje fond (1600kr totalt) med sedan lägga de resterande 400kr i de fonder som gått back/sämst varje månad. Kan det kanske vara en hållbar strategi för ett långvarigt sparande? Och gör att en får tänka lite de där 10 minutrarna varje månad när en ska stoppa in pengarna. Dvs, att ge en bonus till de som går bakåt.

Funderar på dessa fonder by the way, om någon har en spontan åsikt om det:

50% Länsförsäkringar Global Indexnära ELLER Avanza Global
15% PLUS Allabolag Sverige
15% PLUS Mikrobolag Sverige Index
10% Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A
10% Swedbank Robur Ny Teknik

Tror spontant inte att det kommer att göra någon större skillnad. Verkar mest jobbigt att behöva hantera saker manuellt som kan automatiseras.

3 gillningar

Om du nu nödvändigtvis vill satsa extra på en fond som presterat dåligt verkar det väl enklare att göra en ombalansering en gång per år eller så. Det är ju rimligt att ombalansera ibland vid behov, om inte annat att byta ut fonder mot andra i samma kategori som är bättre eller billigare.

1 gillning

Jo. Visst. Men kanske lite kul ha nåt att göra en gång i månaden på Avanza… till en början. Sen tröttnar en väl och då kan det få gå automatiskt…

Ett utmärkt sätt att själv ombalansera portföljen vid varje insättning. Men istället för att lägga 400 kr i den som gått sämst kan du sikta på att försöka hålla balansen du har angett i ditt inlägg? :+1:

1 gillning

Tack för svar. Jo, det är ju en idé det också.

Eller bara gå in och se över allt en gång per år såklart.

Har någon en uppfattning om den här portföljen. Sprar på så lång sikt som möjligt. 10 år till forever.

50% Länsförsäkringar Global Indexnära (0,22) ELLER Avanza Global (0,10)
20% PLUS Allabolag Sverige (0,22)
10% PLUS Mikrobolag Sverige Index (0,46)
10% Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A (0,45)
10% Swedbank Robur Ny Teknik (1,44)