Hej. Jag har två bostäder, en lägenhet och ett fritidshus. Enligt banken värderade till 4,6 och 3,4 miljoner. 180 000 kr i lån på lägenheten och 290 000 kr på fritidshuset. Så långt kan jag väl konstatera att det är väldigt lite lån men jag har dessa hos två olika banker. Nu har Handelsbanken erbjudit mig att öka belåningen på lägenheten för att lösa ur lånet helt på fritidshuset (fritidshusets lån ligger hos SEB). Båda lånen har mer eller mindre likadana räntor idag (rörligt 3-månaders) och jag skulle få en liten ränterabatt av Handelsbanken om jag ”samlar” lånet hos dem.
Om man bortser från ränterabatten Handelsbanken erbjuder finns det någon fördel att fortsätta med upplägget idag med två lån hos två olika banker? Lite rörig fråga kanske men hoppas ni förstår min fundering.
Många banker erbjuder en typ av “mängdrabatt” där du kan få lägre ränta om du har större lån. Det är därför sannolikt bättre att ha allt samlat på ett ställe.
I nuläget är det nog bättre att vara lite större kund. Se tråden om problemen med Swhttps://rikatillsammans.se/forum/t/varning-for-att-byta-till-swedbank/55187edbank.
Jag har själv fler fastigheter med kanske total belåningsgrad på 30%. Jag har dock samlat lånen i den dyraste fastigheten, som då fortfarande har under 50% belåningsgrad. Dels för att jag inbillar mig att det är enklare i förhandlingar, då jag enkelt kan byta bank. Men sen handlar det också för mig om känslan att faktiskt äga de där andra fastigheterna på riktigt, inga inteckningar. Då övergår de mentalt från att bara vara en kostnad till en investering.
Så win win, lägg allt i en bank.