Bostadsrätt i aktiebolag

Mina föräldrar ägde tillsammans ett aktiebolag. Aktiebolaget ägde i sin tur mina föräldrars bostad, en bostadsrätt. Min far använde 30 m2 av bostadsrätten som kontor och mina föräldrar betalade hyra till aktiebolaget för bodelen. Min far har gått bort och min mor vill nu äga lägenheten själv. Inte genom aktiebolaget. Vad är den mest skattemässigt fördelaktiga lösningen?

Har bolaget en revisor så fråga honom eller henne.

Låt mig gissa vad svaret blir. Man kan inte köpa en bil via sitt aktiebolag och sälja den vidare under marknadsvärdet till sig själv utan skattekonsekvenser. Detta bör även gälla bostadsrätter.

Glöm inte bort att om din mor får ett högt ingångsvärde på bostadsrätten så minskar reavinstskatten den dagen som hon säljer den.