Jag äger idag en ägarlägenhet i egenskap av privatperson. Jag har sedan tidigare också bildat ett aktiebolag i syfte att förvärva och förvalta (hyra ut) fastigheter, men ej kommit till skott med att förvärva en fastighet till bolaget. Bolaget har enbart ett insatt aktiekapital på 25.000 kr.
Jag är nu på jakt för att göra ett förvärv av fastighet till bolaget och undrar hur jag på smidigaste vis för över pengar från mig privat till bolaget? Jag vill kunna få ut mina redan beskattade pengar i framtiden (t.ex. vid avyttring av fastighet, eller löpande genom hyresintäkter).
Jag är inte intresserad av att låna ut pengarna till marknadsränta och på så vis tjäna en liten hacka på ränta. Jag vill ha ett enkelt upplägg där jag inte går på någon mina.
Mitt “best bet” just nu är att jag gör ett villkorat aktieägartillskott på köpeskilling och ev. relaterade förvärvskostnader (t.ex. lagfart) och minus ev. belopp bolaget lånar (preliminärt 30-50% belåning) av banken. Om jag inte missförstått något borde jag därför i framtiden kunna betala tillbaka pengarna till mig i önskad takt och så länge bolaget har kapacitet att göra det, utan att det triggar någon “ny” skatt för mig?
Tänker jag rätt?
Bonusfundering:
Eftersom jag äger en ägarlägenhet privat idag och hyr ut den enligt konstens alla regler för att vara “kompatibel” med privatuthyrningslagen. Finns det någon nackdel att jag eventuellt då framöver även kommer att äga en fastighet via bolaget?
Tack på förhand!