Ombilda från privatägt hyresfastighet till bolag

Äger en hyresfastighet med 4 lägenheter privat idag. Som ger ca 200 000 kronor i överskott per år. Har gjort dom stora renoveringar nu. Så då är det väl 100 000 kronor i skatt per år om vinsten blir 200 000 kronor? Är det då bättre att göra ett bolag? Vad är det som är mest fördelaktig? Bor inte i den själv.

Har du gjort stora renoveringar så har du kanske ett sparat underskott. Då kvittas vinsten mot underskottet och då blir vinsten och därmed skatten noll.

Har du satt in mycket egna pengar i fastigheten får du lyfta en del av vinsten som räntefördelning med 30 procents skatt.

Att lagga en fastighet på bolag kan vara bra i många fall, men inte alltid. Inget fall är det andra likt. Har du en redovisningskonsult som gjort din självdeklaration så konsultera honom eller henne. Har du gjort den själv, så tag hjälp.

Bra tips Nestor!

Kan du berätta mer om dig… jag tänker att man alltid ska beakta helhet kring dessa ärenden…
Har du tänkt att skaffa fler hyreshus?
Jobbar du som anställd och tänkt fortsätta det?
Ska du nån gång i framtiden starta eget?

2 olika scenarior:
Ha hyreshuset privat, ta inkomsten som din privata konsumtion. Starta eget utan samma press att dra in pengar.

Sälja hyreshuset till AB med dem effekterna som då händer för att kunna företagspara i AB för att köpa fler hus?

Hej!

jag tänker att det är viktigt att ta ett helhetsgrepp kring en sån här fråga… direktägande är inte fel beroende på hur du tänker i övrigt?

har du tänkt att köpa fler hyreshus?

jobba som anställd?

Jobba i eget företag?

beroende på svaren kan det ju vara olika vägar som jag skulle ta :slight_smile:

Det finns många varianter. Ett exempel: Är du gift och ni båda tjänar 100 000 kr under brytpunkten för statlig skatt kan en bodelning, där du för över halva fastigheten vara ett alternativ.

Som jag skrev tidigare. Vänd dig till en duktig redovisningskonsult. I en spalt som denna kan man få råd och tips om fastighetsfrågor, men knappast ett beslutsunderlag över vad som är bäst.