Direktäger idag 3st mindre hyreshus på totalt 18lgh. Tanken är att fortsatt expandera genom ytterligare förvärv.
Jag har landat i att det vore klokt att köra upplägget med holdingbolag & ett dotterbolag per fastighet.
Vilka skatteeffekter uppstår om jag önskar att flytta de befintliga fastigheterna till varsitt dotterbolag och hur gör jag det billigast?
Om det har någon betydelse är den ena fastigheten “helt avskriven” ekonomiskt. Har googlat på detta och landat i vad som kallas “kattrumpa” vilket är förbjudet idag.
Prata med en revisor eller redovisningskonsult som är duktig på fastigheter, du kommer ju behöva en när du har bolag sedan. Finns många små grejer att tänka på och göra rätt här, inte minst värdering.
Men det tråkiga generella svaret är att det är ganska dyrt att ”paketera hyreshus”. 4,25% i stämpelskatt när du säljer in fastigheterna till dina nya bolag.
Därför är det väldigt fördelaktigt att i framtiden köpa färdigpaketerade fastigheter, då blir stämpelskatten 0%, förutsatt att du har ett holdingbolag att sätta dem i