Bra kvällskurs eller liknande för bokföring?

I ämnet att bli rika tillsammans har min sambo långt gångna planer på att börja sälja sina egentillverkade saker på nätet genom ett aktiebolag. Väldigt småskaligt till en början åtminstone.

För att inte dra på sig för mycket kostnader, och få järnkoll på hur allt fungerar, vill hon sköta bokföringen själv. Dessutom är hon väldigt vetgirig så nöjer sig sällan med “hur” man gör utan vill också veta “varför” :slight_smile: ).

Istället för att Googla och ta första bästa träff - Har någon på detta eminenta forum någon rekommendation på bokföringskurs som inte förutsätter deltagande på dagtid? Om man förutsätts hänga med i eget bokföringsprogram är det Fortnox.

Hellre kurs åt det mer avancerade håller än för ytlig. Och hellre högt tempo än att det drar ut på tiden.

2 gillningar

Har hon provat Fortnox egna utbildingar? Hjälpte inte?
Tror du en lärare som jobbar på en bra kurs ska svara “varför” i bokföring?

1 gillning

Kände inte till att Fortnox har egna utbildningar (inte köpt programmet ännu). Rekommenderar du att man investerar tiden i dem framför andra? Skriver definitivt upp dem på listan iaf, tack :slight_smile:.

Nu vill jag reservera mig för att jag aldrig gått någon sådan utbildning så jag hoppas att ingen tar mitt svar för mer än en gissning. Men min gissning är att läraren berättar “varför”/syfte/bakgrund på en bra kurs så att eleverna får en bättre förståelse och kan göra bra bedömningar när något inte är precis som på kursen - förstår man syftet är det ju enklare att bedöma om man kan göra som i liknande fall eller behöver göra annorlunda så att säga.

Enkelt och Billigt har Nyföretagarcentrum, brände själv igenom “Bokföring för alla” del 1&2 innan jag drog igång, lite torrt, men det ska väl bokföring vara antar jag…
https://www.nyforetagarcentrum.com/starta-eget-information/e-kurser/

2 gillningar

Om hon bestämmer sig att använda Fortnox finns det kurser. Digitala klassrumsutbildningar | Fortnox
Ska hon låna bokföringsböcker och bokföringsövningar från bibliotek och testar själv? Det är tveksamt att lärare berättar “varför/syfte/bakgrund” i bokföring. Debitera och creditera…tillgångar, skulder…bokslut…

Gymnasiekursen redovisning 1 går att läsa distans på komvux nästan över allt. Den ger ganska bra grunder.

Vill man istället ha högskolepoäng finns det liknade kurser där.

1 gillning

Hej! Hur har det gått? Har hon valt att gå vidare med bokföringskurs? Har hon testat något i denna tråd? Har du fått fler tips på andra håll? Är hon nöjd? :blush:
Jag sökte upp denna tråd istället för att skapa ny. Jag vill lära mig fler ekonomiska termer, begrepp och grunder och jag tänker att en sån här kurs kan vara en väg framåt.
Eller är det här ämnet så att man kan börja med att läsa sig till/ youtuba (ursäkta verbet) för att få en bra start tro :woman_shrugging: så snart tillfället ges så är det nog det senare där den nyfikne (jag) hamnar ändå :blush: