Bokio, Enkelbok, Fortnox (eller annat?)

Hej!

Jag är på gång att börja hjälpa min sambo med hennes aktiebolag där hon i liten skala driver en e-handel för lite nischade kläder.

Hon har varit lite “naiv” och inte riktigt satt sig in i allt som krävs vad gäller bokföring etc., men hon har sparat alla kvitton och fakturor som gjorts, vilket än så länge är väldigt lite.

Tanken är att jag ska bidra med bokföringen, vilket är något jag gärna lär mig mer om för att få bättre kunskaper om det i framtiden. Av det jag läst på känner jag inte heller att det verkar alltför svårt, bara att det kan vara komplext. Med dagens hjälp från AI etc. känns det dock som genomförbart utan att anlita någon firma.

Nu till frågan som många före mig har ställt och som jag inte riktigt ändå får ett svar på som passar oss.

Vilken tjänst bör vi välja för att få en lösning där vi kan göra allt själva utan att behöva lägga till massa extratjänster etc. där vi kan skapa ett konto och sen känna oss trygga med att vi inte behöver lägga till en massa extratjänster för att “det ingick visst inte i den prisplanen…”?

Hur är det med årsredovisning och bokslut, ingår det i någon av tjänsterna?

Behöver man verkligen automatiserad bokföring via foton om man har få kvitto?

Jag lutar nu mot Enkelbok för att det är billigast, men tittar man exempelvis på Fortnox med 6 månader “starta eget”-erbjudande där de månaderna är gratis, så blir det också relativt billigt.

Bokio ser proffsigt och snyggt ut, men känns som overkill och faktiskt alldeles för dyrt.

Jag inser att det är väldigt individuella svar beroende på vem som frågar, men det hade varit guld med en liten guide till vad som är “good enough” för att faktiskt klara sig från 0% till 100% som ny företagare.

Ledsen för en antagligen ganska upprepande fråga, men kände att det kanske fanns plats för lite förtydligande i vissa avseenden ändå!

3 gillningar