Jag har för avsikt att pensionera mig tidigt och med mina prognos-pensioner klarar jag min löpande ekonomi bra och ska inte behöva tulla på mitt kapital och just på detta vill jag ha en bedömning samt ett par konkreta svar! .
Jag har idag spridda skurar med fonder/aktier/spar och tänkte rensa upp lite och flytta till totalt kanske 3 fonder som är vettiga.
Jag tänker DNB global indeks är en av dom men vilka är dom andra två?
Tänkte min plånbok ungefär såhär:
30% → Lysa → 1/3 100/0, 1/3 70/30, 1/3 50/50 (ska flytta till 100% 75/25)
5% → fysiskt → samlarsaker, ädelmetall, mynt/tackor (kul grejer med värde)
30% → Avanza fond → DNB global indeks + X + X
25% → Avanza ISK/KF → Diverse aktier och ETF’s jag tror på samt nån crypto
10% → Sparkonto → --> insats till husbil och buffert
Jag sparar idag ~65% av min skattade inkomst (givet inga onormala kostnader som uppkomna husrenovering osv) och detta går in i kategori “insats till husbil” för den kommer snart förbrukas.
Jag söker tips på fonder ( X+X ovan) eller kan kag lika gärna flytta hela “Avanza fond” ovan till Lysa 75/25?
Samma här. Låter som en underbar plan för pensionen.
On topic: Alltså, just för pension, så skulle nog mitt tips vara att samla allt på Lysa. Det är simpelt att justera aktier/räntor som passar din riskprofil och du kan dessutom ha automatiska uttag.
Menar som du skreiver Nisse1 Avanza fond är där jag tämker vara lite mer seriös och inte fingra runt utan låta den vara. Det är en ISK. Avanza ISK/KF är där jag har aktier som jag leker med (köper/säljer aktiercrypto och annat).
Frågan är vad jag ska ha för fonder utöver DNB långsiktigt? @AnonymLysa kanske är en bra idé. Jag har hittils aldrik lyckats slå lysa med mina olika ISK/KF’s… kanske lika bra att erkänna det för sig själv.
Husbilen är inte beslutad med det blir en plåtis 640 av något slag.
Kollar på Malibu frpn Carthago eller en Pössl Road cruiser.
Även tittat på Kabe Affinity men dom modifierar ju chassi med glasfiber så jag är osäker om det påverkar hållbarheten och motståndet mot rost osv.
Någon som vet?