Bra och billig bank

Om du inte har några specifika krav så är Skandia bra. Du kan ha ett gratiskort som komplement.

1 gillning

Tips på bästa gratiskortet? Utan uttagsavgift i Sverige, och gärna även utomlands, om det finns.

(Jag har redan Everydaycard för kortköp med cashback, och nån form av reseförsäkring. Men det har uttagsavgift.)

1 gillning

Jag kombinerar Skandia banken med Lunar kort och även Northmillbank inga uttagsavgifter fungerar riktigt bra.

2 gillningar

Tack för tipsen!

Hur kombinerar man? För man själv över pengar till gratiskortens konton, eller kan man göra så att gratiskorten drar pengar direkt från ens konto i Skandiabanken?

Man lägger upp en stående överföring varje månad på Skandia banken så förs pengarna över automatiskt på valt datum till kortkontot.

1 gillning

Skandibanken för lönekonto, swish, bankid, autogiro, bolån.

Kreditkort utan årsavgift som ger cashback. Förnuvarande Refunderpay(1%). Men det brukar ändra sig för korten försvunner eller ändrar villkoren eller börjar ta betalt.

OKQ8 kreditkort utan årsavgift med 0.5% cashback tror jag. Har haft det snart i tio år där jag och frugan har varsitt kort kopplat till samma konto. Har det som matkonto.

Northmill Debitkort som används utomlands eller för andra valutor än SEK Online. Ingen valutaväxkingsavgift. Kan Swish direkt från Skandia kontot så fylls det på direkten.

Allt detta är gratis. Betalar noll i avgifter. Får dessutom en del cashback varje år.

2 gillningar

När jag sökte upp refunderpay så står det att dem tar en årsavgift. Men kanske finns något erbjudande där det är gratis första året som du har valt.

1 gillning

Japp det var gratis ett år när jag signade upp. Det går ut nästa vår.

Vet inte hur många sådan här kort jag har gått igenom nu. Komplett Bank, American Express Blue (sämst, trög internetbank, funkar inte överallt men gav 1.25%), Rebilia, Norweigan, plus massa andra som jag har glömt namnet på. Någon gav ut en stor bonus och 2% cashback. Dom försvann fort… :smiley: Tror dom försökte pimpa kvartalssifrorna med nya användare för att bli uppköpt eller något.

Så därför uppskattar jag OKQ8 att dom har funnits så länge, skönt och slippa byta kort. Alltid massa meck med det. Bättre och ge en hållbar cashback så alla tjänar på det och att dom finns kvar.

1 gillning

Vi har ICA Banken och är väldigt nöjd.

Gemensamt konto där vi har lön och alla utgifter, med 2 bankkort kostar det 2x 25kr kortavgift per månad och de har 2,25% ränta för upp till 25 000kr, så även de pengar vi använder under månaden genererar lite ränta.

Hem, bil, hund och olycksfallförsäkring hos ICA Försäkring eftersom de haft bra pris för oss. Om man har 4 försäkringar får man även varje januari 500kr ICA bonus och själva försäkringskostnaden också ger bonuspoäng.

Vi flyttar nu även bolånet till ICA och förhandlade fram att vi får högsta rabattnivå (vanligtvis behöver man handla for 8 000kr/månad hos ICA för den, men eftersom vi har lön och försäkringar hos de var de flexibla även om vi nästan aldrig handla hos ICA). Vi gick från 4,88% ränta hos Hypoteket till 4,49% ränta hos ICA (3 mån).

ISK har vi hos Avanza eftersom ICA har väldigt begränsat utbud och sparkonto hos SBAB eftersom de har 1,15% högre ränta (3,4% vs 2,25%).

Appen är helt ok, kundtjänsten svarar snabbt på telefon och mail och de försäkringsärenden jag haft hanterades bra.

Om man sedan har en ICA Maxi i närområde är det troligen annu bättre deal eftersom man då få massa bonuspoäng samt dubbelbonus (vi har bara en liten dyr ICA så handlar nästan alltid hos Willys/Lidl i stället).

3 gillningar

Du har ett kreditkort hos valfri utgivare utan avgift och betalar fakturan varje månad med autogiro alt. e-faktura.

1 gillning

Jag har Icabanken och är nöjd. Du kan ringa och säga att du vill byta från SEB så löser de det åt dig. Om du bara flyttar ditt bankkonto dit så får du Swish, internetbank och räkningsbetalningar utan kostnad.