BRF-radhus och avgifter vs lån?

Hej!

Jag och min fru letar boende norr om Göteborg. Vi vill gärna komma ifrån lägenhetssituationen och har någon form av hus/radhus. Vi kan köpa för upp till max 3,6 miljoner. Något vi fastnat för typ radhus i BRF-format. Det innebär ofta lägre pris för köpet men istället en högre avgift. Problemet för oss, och många i vår situation, är inte kassaflödet utan kontantinsatsen.

Så, jag funderar en del kring hur man ska tänka kring avgift vs lån. Det verkar finnas en ganska direkt korrelation mellan bostadens pris och avgiften storlek. Exempelvis, de bostäder med avgifter på kanske 5000 kr/mån kostar 3,5 miljoner och de med en avgift på 7000-8000 kostar strax under 3 miljoner.

Vi tittar just nu på ett boende som ligger ute för 2,6. Avgiften, inkl allt (dvs bredband, vatten, värme, parkering mm) landar på 8500 kronor. Den månatliga kostnaden för boendet landar på ungefär samma som om vi köper dyrare men med lägre avgift. Men det blir olika pottar, så klart, där vi kan amortera ned vår månadskostnad mer i de fallen med högre pris för bostaden.

Är det något som är värt att tänka extra på här? Hur hade ni resonerat? Vad är en för hög avgift? Eller är det mest relevanta månadskostnaden för boendet? Är det tänkbart att en bostad i en förening med hög avgift är mer svårsåld än andra, även om priset är lägre?

Kan tillägga att belåningen i alla hus vi tittar på är skaplig. Vill ej köpa för mer än typ 7500 per kvadrat, så det är inte frågan om omfattande lån. Men givet att det är mycket yta som ska fixas, dvs hela radhusen, blir ju avgifterna högre.

/G

Om föreningen äger sin mark eller inte är en enormt väsentlig parameter när det gäller BRF-radhus. Ofta har föreningarna tomträtt och det leder till permanent höga, och framförallt, ökande kostnader.

Hade valt låg avgift. Lånen för radhuset har man i viss mån kontroll över även om man inte har kontroll över räntorna. Får man tex en summa pengar i arv kan man välja att betala av en del av lånen. Man kan också välja att ha en högre amorteringstakt om man vill det under en period.

Avgiften till föreningen har man (i stort sett) ingen kontroll över och har ingen möjlighet att få ner, man kan alltså inte förbättra situationen där genom eget agerande.