Bostadsrättshus vs friköpt

Jag och min sambo vill köpa eget boende. Häromdagen var vi och kollade på ett bostadsrättsradhus som vi båda gillade väldigt mycket. Har inte kollat alls på det innan utan endast villor eller friköpta radhus. Vi är så osäkra på om det skulle vara ett dumt köp?

Br-radhuset ligger ute för 3,75milj, avgift 3900/mån - ingår sophämtning, bredbands-tv, anslutningsavgift för bredband, br-försäkring, fri parkering. Allt annat som värme, vatten etc ingår ej. Väldigt välskött och populärt område (ingenting sålt senaste året, folk trivs) med bra planering för underhåll. Lågt belånad förening, ca 3300 kr/kvm.

Friköpta radhus i samma område ligger runt 4,3-4,6 milj.

Är det alltid en dum affär att inte köpa ett friköpt radhus/hus?

Vi har små barn och det lockar att slippa yttre underhåll under småbarnsåren. Även att slippa lagfart och pantbrev lockar.

Vår önskan är att köpa en villa så småningom, om kanske 5-10 år.

Tacksam för alla infallsvinklar, tips, åsikter!

1 gillning

Det beror på. Vill du att de övriga familjerna i området kan bestämma vad du får och inte får göra med ditt radhus?

Och om du är okej med detta idag för att alla verkar vettiga så kan det snabbt gå åt andra hållet om några av grannarna säljer av sina radhus.

Med insyn i några bostadsrättsföreningar genom åren skulle jag själv aldrig ta den risken, men det fungerar ju bra i många fall också.

1 gillning

Hur stort är huset?

Säg att det är på 130 kvm. Detta ger ett lån i föreningen på “,er del” på 430 000 kr. Du köper alltså i praktiken för 4 180 000 kr i så fall.

Risken är ju en inkompetent styrelse, samt utebliven skatteffekt på brfs ränta, annars verkar det hela vettigt.

2 gillningar

Ta reda på hur stor del av bostadsrättsföreingens lån som är ditt.

Huset är 121kvm.

“Indirekt nettoskuldsättning 275 529 kr”

Antar att det är det som skulle vara vår del av föreningens lån

Äger föreningen marken?

Hur kul tycker du det är med praktisk skötsel/underhåll/reparation?

Ja föreningen äger marken.

Det var just det som var en av sakerna som lockade oss - att slippa ansvara för yttre underhåll och reparationer under småbarnsåren. Vi är inte särskilt händiga men vi (framförallt jag) lär oss gärna! Tänkte därför att detta kanske var en bra mellanlandning till friköpt?

1 gillning

Ja, det är ju en viss form av "försäkring ". Inträffar en skada specifikt på ditt hus får föreningen träda in. Det viktigaste är dock, trivs ni med området och huset? I så fall kan ett köp vara bra. Folk är lite rädda för bostadsrätter just nu, vilket pressar priserna.

4 gillningar

Det går ju åt andra hållet också. Du kan inte göra något åt tokerier som grannarna hittar på.

Men grund"problemet" är ju att man bor nära andra. Därför tycker jag ofta att fördelarna överväger med gemensamt ägande och förvaltande (i BRF) jämfört med friköpt om husen sitter ihop eller liknande. I ett specifikt fall beror det såklart också på prissättning/ekonomi BR vs motsvarande friköpt.

Låter aningen tillspetsat. Finns gott om rättspraxis för vad som gäller. Är inte så lynnigt att det ändras från vilka grannar som kommer och går. Inte konstigare än att du behöver förhålla dig till detaljplan och bygglovsregler när du har ett friköpt radhus.

1 gillning

Jag ser flera fördelar med bostadsrättsradhus:

• ingen stämpelskatt vid förvärv
  • ingen kostnad för uttag av nya pantbrev vid belåning
  • sannolikt lägre total förvaltningskostnad då flera hushåll delar på utgifterna och man kan göra större upphandlingar vid renoveringar

Föreningsformatet kommer man inte undan ändå om man väljer att bo i ett radhusområde. Är det inte en bostadsrättsförening så är det en samfällighetsförening som sköter det gemensamma.

Den största fördelen med äganderätt är att man själv kan välja vem som bor i huset, om man vill hyra ut i andrahand etc. Vill man sköta sin underhållsplan helt självständigt är det bättre att bo i friliggande än i radhus.

2 gillningar

Ja, men om föreningen tycker att de inte ska satsa på elbilsladdare i området, ja då blir du utan, om det inte finns möjlighet vid varje enskilt hus.

Om du inser att föreningen måste höja avgiften för att klara av kommande utgifter, men övriga inte förstår särskilt mycket av ekonomi och inte heller vill lära sig, ja då blir det ingen höjning osv.

Yttre underhåll brukar var den mindre biten. Vi bor i egen fastighet. Jag skulle inte gilla att lämna en rejäl del av min ekonomi till att skötas av amatörer jag inte känner. Målat mitt hus med den bästa oljebaserade färgen som klarat 20+ år nu. Inte vattenbaserad som torkar snabbast. Bytt fönster till mest energisnåla som fanns. Satt in två luft luft värmepumpar. Får man det i Brf? . Sparade mycket el.

1 gillning

Har man två likvärdiga hus varav ett är bostadsrätt väljer jag egen villa sju dagar i veckan.

Samtidigt är inte så verkligheten ser ut. “Man tager vad man haver” enligt Kajsa Warg. En bostadsrätt till hyfsat pris där man slipper lagfart och pantbrev är inte att förakta.

I pressen och sociala medier läser man bara om de mindre lyckade bostadsrättsföreningarna. Jag vill ändå påstå att majoriteten av Sveriges brf har ansvarsfulla styrelser och att antalet oegentligheter är försvinnande litet. Visst, många föreningar underskattade räntehöjningarnas storlek, men detta gäller förvisso även oerhört många villaägare och bostadsrättsinnehavare!

Nu vet jag inte hur prisnivån ser ut där du bor, men ligger din brf i närheten av en större stad, känns priset inte uppseendeväckande högt. I din situation hade jag nog köpt.

3 gillningar