Bygga en egen globalfond eller bara välja en färdig?

Hej!Har i dagsläget fonder enligt följande regioner - USA, Europa, Japan, Sverige, dvs väldigt nära vad en globalfond innehåller av vad jag vet. Respektive fond har gått väldigt bra i år, från 11% (sverige) upp till 22% (USA). Tror ni att det blir bättre avkastning av att bygga en egen globalfond på det här sättet kontra att bara köpa en globalfond? Jaghar 0,2% i avgift på samtliga.En fundering kring 90/10: 10% delen, funderat på 5% guld (pacific precious) och sen 2,5% vardera på lång och kort räntefond. Någon annan konfiguration som är bättre tro? Hur har ni gjort?

Jag hade valt 100% Avanza Global för enkelhetens skull.

Ja, det kallas tur. Välj inte fonder efter tidigare resultat. Det är så vedertaget i forskningen att fondbolagen är tvungna att skriva det i faktabladen enligt lag.

Jag tänker också enkelhet, men tänker också på om det finns någon fördel av att ha det uppdelat på det här sättet rent avkastningsmässigt? :slight_smile:

Nej, inte om det är samma proportioner.

Det kan däremot finnas fördelar om du lägger till faktorer, t.ex. 50% Russell 2000 istället för MSCI USA/S&P 500.

Och guld kommer att minska portföljens avkastning, inte öka. Möjligtvis minska portföljens VOLATILITET, men det är en annan femma.