Hej allihopa!
Jag heter Erik Månsson och är trogen lyssnare och läsare av RikaTillsammans, har dock inte varit så aktiv i forumet innan tyvärr. Har inspirerats mycket av det jag lärt mig genom alla timmars podd och funderat på vilka verktyg man kan bygga för de som kanske inte är riktigt så intresserade som många här inne.
Nu har har jag byggt en webbtjänst som heter RättaRäntan (www.rättaräntan.se). Tanken är enkel: de flesta bolånetagare vet inte om de betalar för mycket – och ännu färre vet hur de ska gå tillväga för att faktiskt förhandla ned räntan.
Vad tjänsten gör:
Du fyller i ditt fastighetsvärde, lånestorlek, nuvarande ränta och bank. Baserat på aktuellt STIBOR 3M och din belåningsgrad får du ett första ränteintervall. Därefter får du svara på frågor om din finansiella profil – inkomst, medsökande, anställningsform, övriga tillgångar m.m. Svaren ger dig poäng i ett system , och poängen avgör var inom intervallet just du troligen hamnar. Starkare profil =lägre risk = lägre ränta. Till slut får du också en rekommenderad förhandlingsstartpunkt och ett färdigt förhandlingsmail att skicka direkt till banken.
Tjänsten är helt gratis. Vi håller däremot på att utveckla en framtida funktion som bevakar räntan löpande och flaggar när det är läge att förhandla igen – den kommer troligtvis att vara en betaltjänst, men kärnverktyget kostar ingenting.
Varför jag postar här:
RikaTillsammans är förmodligen det forum i Sverige med mest kunniga och kritiska ögon på privatekonomi. Det är precis den typen av feedback jag behöver nu – inte bekräftelse, utan ärlighet. Känns det trovärdigt och användbart? Saknas det något som hade gjort verktyget mer användbart?
Alla tankar, stora som små, uppskattas genuint.
Tack på förhand!
Erik
PS. Till Admin, jag hoppas detta inlägget är ok, om inte så hojta bara!