Hej
Jag funderar på att byta bank. Vilken bank rekommenderar ni och vilka är för och nackdelarna med den banken?
Antar att du är missnöjd med din nuvarande bank, så det kanske kan hjälpa att ange varför du vill byta samt lista vilka tjänster du behöver (bolån, lån, kreditkort, sparkonto, depå, juridik, försäkring osv.)
Jag tycker att man ska ha olika banker, eftersom ingen bank är bra på allt. Framförallt vill jag inte ha någon bank som försöker låsa in mig i förmånslösningar.
Har själv ICA Banken för lön (gemensamt konto, enkelt, dubbel bonus hos ICA), SBAB för bolån och sparkonto (rimlig ränta utan förhandlingar) och Avanza för fondsparande.
Upplever personligen att det är lite same-same idag. Jag personligen tycker att en smidig internetbank är viktigt och där upplever jag Swedbanks bättre än både Danske Bank, SEB och Nordea som jag har provat.
Håller med föregående talare om att särskilja bankerna baserat på syfte. Tex en bank för löpande bankaffärer (räkningar, lån etc), en för kreditkortet och en för sparandet / buffert.
Ps! Välkommen till forumet och kul att du ställde en fråga @Vas31! ![]()
Helt ärligt rekommenderar jag ingen bank. För att kunna rekommendera en bank måste dom ju ha bra service och det får man ju inte längre hos någon bank ![]()
Håller dock med @janbolmeson att en bra internetbank (och app) är viktigt idag. Dessutom uppskattar jag om de gör saker som bank-id, swish enkelt för sina kunder.
Swedbank var väldigt tidiga med en bra internetbank och tycker den är helt ok.
Rekommenderar att ha en lokal Sparbank. Min erfarenhet att de småskaliga bankerna är mer måna om kundrelationer. Man får en personlig bankman/kvinna med direktnummer, det är mindre anonymt. De kan också ge fördelar om flera vuxna familjemedlemmar har samma bank, tex kring ränterabatter. Och de brukar ge en del av vinsten till lokala föreningslivet.
Byta bank?
Finns det någon tråd i forumet när det gäller översikt för olika banker?
internetbank avgifter
betalkort avgifter
inlåningsräntor, lönekonto sparkonto osv
servicenivå mm
Samt om det går att komma i kontakt med dem utan att sitta i telefonkö.
Användarvänlighet
Gärna en “Råd & rön-tabell”
ICA Banken, Länsförsäkringar bank, Swedbank, Danske Bank, SEB, Nordea, SBAB, Avanza mfl
Swedbanks möjlighet att i internetbanken kunna skicka ett meddelande försvann plötsligt för några år sedan och chattboten snurrar mest runt.
Swedbank har länk till bankID och verkar vilja att man är så digital och kostnadsbesparande som möjligt men när bankID faller bort gång på
gång trots besök hos banken är det också svårt att få tag i rätt information.
Började hos lokal enskild Sparbank som sedan blev Swedbank. Använder Landshypotek bank för buffert med lite högre ränta men behöver en bättre vardagsbank och funderar på skillnader mellan lika banker.
(sparande buffert, bolån, lån, fondsparande ISK depå, juridik, försäkring mm)
Konsumenternas har en sammanställning av olika banktjänster.
PRA Spar, om man vill ha konto med lite högre ränta (men inte en bank för helhetslösningar).
Tack för tips!
Tack för tips!
(För att hitta ett telefonnummer till Swedbank fick jag logga in och leta runt, 0771-221122 kl 7-20 vardagar, sedan efter sedvanlig bankID hamnade jag i knappträsket men fick snabbt svar. Swedbank har tagit bort meddelandefunktionen i internetbanken och telefonummer till lokalkontoren så det kan vara telefonkö.
Bankkvinnan hävdar bestämt att det inte är någon skatt på fondkonto om man inte säljer och får isf 30 % vinstskatt som vanligt. Hon känner inte alls till 0,4 % schablonskatt. På årsbeskedet från Swedbank till SV står schablonintäkter: “På fonderna som du äger inom fondkontot betalar du även en årlig schablonskatt, en så kallad fondskatt. Skatten uppgår totalt till 0,12 % av fondandelarnas värde.” (0,004x0,30 = 0,12 %)
Man kan boka rådgivning men de gör inga skattesimuleringar när man vill jämföra att flytta sina gamla fonder till ISK med att låta dem ligga kvar i “depån”.)
Har SHB.
Långsamt att svara. Jag skriver inte till dem så ofta så det är lite irriterande att behöva vänta många dagar på svar.
Flyttade mitt lån till SBAB för 3 månader sedan.
Jag har också SHB och min upplevelse är tvärtom.
Jag får alltid svar inom 1-2 dagar och några gånger har jag blivit uppringd och fått svar på min fråga
Jag gissar att det beror mycket på vilket kontor man tillhör.
Jag har precis bytt från Swedbank till Länsförsäkringar. Dels för att det var svårt att få ett enhetligt svar från Swedbank rörande diverse frågor, bland annat kring bolån och inkomst men främst för att Länsförsäkringar var en av få banker som gav oss ett rimligt lånelöfte trots 1 inkomst. Känns mer familjära.
Har haft kontakt till och från under ett par år och nu till slut bytte vi.
Hejsan , jag är ny här och vet inte om det är rätt kategori att ställa denna fråga . Jag investerar i fonder och aktier via Savr och anledning att jag byte Avanza till Savr var skillnad mellan förvaltares avgift och total avgift som var mycket högre på vissa fonder hos Avanza men även på dem flesta fonder var lite billigare på savr. Men när det kommer till ETF så blir jag lite förvirrad om det är billigare på savr , jag är ingen matematiker expert och får inte ihop vad det verkligen blir för kostnader skillnad mellan Avanza och Savr. Kan någon hjälpa mig att räkna på till exempel:WNUC, BLCH, WQTM , HYCN ? Tack för hjälpen
Hej!
För ETF:er betalar du en årlig avgift (typ fondavgift), courtage samt växlingsavgift (om ETF:en är utländsk, vilket de flesta är). Den årliga avgiften ser likadan ut hos alla, så för ETF:er är det alltså skillnader i courtage och växlingsavgift du ska titta på för att se vad som blir billigast för dig.
Jag ser att två av ETF:erna du är intresserad av är från WisdomTree. Vi samarbetar med WisdomTree och VanEck, vilket innebär att du får courtagefria köp på dessa hos oss.
Om du vill kika vidare på courtage för att jämföra avgifterna, så ser vår courtagetrappa ut så här:
- Affärer mellan 1-500 kr: 1 kr courtage
- Affärer mellan 501-20 000 kr: 0,20 % courtage
- Affärer mellan 20 001-50 000 kr: 0,15 % courtage
- Affärer mellan 50 001-100 000 kr: 0,10 % courtage
- Affärer mellan 100 001-198 000 kr: 0,05 % courtage
- Affärer över 198 000 kr: 99 kr
Vi har samma courtagetrappa oavsett vilket land du handlar från, och vår minimiavgift är alltså 1 kr medan du aldrig betalar mer än 99 kr i courtage. Vår växlingsavgift är 0,19 %.
Mvh,
Emma på SAVR
Tack för förklaringen.
Jag hade Swedbank men bytte då de sänkte min bolånerabatt utan att förklara varför helt plötsligt. Jag var dessutom del av deras “premium”-tjänst med personlig bankman. Helt bortkastat.
Tycker deras applikation (internet+mobil-app) är rörigt och osammanhängande och svår att navigera jämfört med andra.
Bytte till Skandia. Är mycket nöjd. Jag jämförde många och de gav mig bäst bolån samt gillar deras attityd och enkelhet i applikationen där allt är tydligt och väl strukturerat.
Jämfört med Swedbank har jag upplevt att deras kundtjänst är mycket bättre att ha att göra med och har alltid fått bra hjälp och stöd i mina finansiella beslut.