Jag har haft en del av mitt sparande i svensk indexnära men har nu styrt om så att månadssparandet är i europaindex istället. Är i valet och kvalet om jag ska sälja av Sverige och köpa Europa för pengarna eller låta dem ligga kvar i Sverige. Med tanke på senaste tidens berg-och-dalbana är jag orolig för att det just den dagen jag säljer ska vara ”billigt” och den dagen jag köper ”dyrt” (har Avanza och misstänker att sälj och köp inte hinner ske på samma dag). Någon som har input? (Globalt har jag redan så inte aktuellt för just denna del).
Frågan är alltså om du ska övervikta hela europa eller bara Sverige?
Båda ingår ju i en globalfond.
Hur ser den totala andelen (i procent) ut?
Vad var anledningen till ditt val att övervikta Sverige och nu europa? Något som förändrats?
Om du ska flytta kapital kan du ju alltid sprida ut det och ta tex 25% x4.
Ja, precis, det är frågan. Jag har fram till Trump endast sparat i Global men sedan tagit ett aktivt val att inte fortsätta sätta in pengar så länge Trumps galenskaper fortsätter och så stor del av Global är riktat mot USA. Istället valde jag Sverige för mitt fortsatta sparande. Jag gjorde också en större insättning på Sverige i samband med det initiala tull-raset så nu har jag ca 60% Global och 40% Sverige. Valde Sverige framför Europa för att jag initialt upplevde att det var säkrare, och det är där jag vacklar nu.
Tack för tips att dela upp vid ev försäljning , tar med mig det!
Jag brukar göra så att jag flyttar en mindre del i taget.
Jag har också använt den här metoden vid större flyttar eller byten: