Hej, jag har ganska nyligen satt mig in i detta med aktier och fonder, ffa beroende på att jag har ett ärvt kapital som jag vill placera och har nu konton på Avanza och Lysa. Jag har även ett pensionssparande på Länsförsäkringar som påbörjades för ca 20 år sedan när jag startade eget. Där sätter jag inte in pengar längre men upptäcker nu att fonderna pengarna är placerade i har höga avgifter och vill därför byta till en indexfond. Jag går i pension om några år (är 62) och undrar om det är värt att byta fast jag bara har 4-5 år kvar till pensionen? /Marianne
Hej!
Testa att besvara frågan: vad hade du gjort med kapitalet om det inte hade varit investerat? Hade du köpt de fonderna du har så behåller du de befintliga. Hade du investerat i indexfonden tycker jag att du ska byta till den. Det trots allt några år som kapitalet blir investerat i fonden i så fall.
Se bara till så att du ligger rätt i risk. Med kapital i en aktieindexfond så är 4-5 år en kort tid och det kan svänga mycket i värde. Det beror ju så klart på om du ska använda hela kapitalet om 4-5 år eller bara en del och hur stort det behöver vara.
4-5 år går fortare än du tror. Fundera på hur du tror att du skulle vilja vara investerad den dagen du går i pension och välj det redan nu om du skiftar. För min del gäller utdelande fonder/aktier där utdelningen blir ett komplement till pensionen, inget behöver säljas för att få en extra inkomst utöver pensionen.