Byta från gamla aktier på depåkonto till breda fonder och ETF-er - Bästa taktiken?

Jag fick för många år sedan ärva aktier (med okända ingångsvärden) som sedan bara stått orörda på ett depåkonto och vuxit rejält. Därmed har tex Latour fått en ohälsosamt stor andel i portföljen - ca 40 %. Likaså har jag på tok för hög viktning mot Sverige. Efter att ha läst på inser jag att stock picking inte är för mig och just nu lutar det åt att istället investera en betydande del i en bred, global ETF i första hand Amundi Prime All Country World USITS ETF Acc som följer Världsindex inklusive emerging markets och har en avgift på endast 0,07%. (Kanske krydda med några av Carnegies PLUS-fonder med hävstång och/eller Montrose Global Leverage 125.)

Jag vill sannolikt behålla några stabila svenska aktier som Latour, Investor, Volvo, ABB mfl, men kanske då till ca 10 % total vikt.

Det jag gärna skulle vilja ha er input på är:

Hur skulle ni gå till väga? Sälja av allt på en gång eller ta en liten del i taget utspritt under en längre tid? Vad finns det för för- och nackdelar med respektive tillvägagångssätt?