Hej på er! Har en fråga/fundering gällande ”nystart” av sparande, dvs. byta till andra fonder när man redan har sparat ihop en viss summa i en fond.
Jag har de senaste 5 åren sparat 500 kr i månaden, så 30 000 har jag lagt undan själv. Pengarna har jag sparat i en matarfond som min bank förvaltar där pengarna ska tas ut om ca 30 år. Hittills har den gett en avkastning på ca 40%. Efter att ha kollat igenom andra fonder har jag sett att många fler gett betydligt bättre avkastning än så (och jag tror de kommer fortsätta så) och är därför nu intresserad av att sälja av mitt innehav och fortsätta sparandet i andra fonder.
Min fråga lyder således hur jag ska gå tillväga? Bör jag fördela kapitalet och sätta in allt på en gång i de fonderna jag vill satsa på (t.ex. 10 000 kr i 4 olika fonder direkt) eller bör jag månadsspara (t.ex. 1600 kr i månaden fördelat på 4 fonder) till dess att kapitalet är slut?
Tacksam för svar och råd från er med lite mer erfarenhet!
Ett problem med att bara titta på avkastningen är att dåliga fonder ofta toppar listorna. Då menar jag fonder som tar höga risker. På ren slump så kommer några sådana fonder vinna, medan andra ligger i botten. Det är en av anledningarna till att fokusera på indexfonder, där du får bred spridning och slipper onödiga risker.
Men om du vet att du vill byta fonder så kan du göra det ganska snabbt. Ingen mening med att ligga kvar i något som du inte vill ha.
Det matematiskt bästa är att byta allt direkt om du hittat “bättre” fonder.
Sen kan du både ha tur och otur med bytet eftersom du kommer att ligga utanför marknaden någon dag, så om det känns bättre kan du ju byta 50% idag och resten i morgon.
Vilken fond har du och vilka funderar du på att byta till?
Eftersom min sparhorisont är ca 30 år är jag inne på fonder med medel/hög risk. De jag tittat på och tänker mig för att få en blandning av exponering mot bolag i olika länder och sektorer är Avanza Zero, Avanza Global, Swedbank Robur Technology A och Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK). Ska ta och kolla lite mer innan jag bestämmer mig, kanske vill ha någon mer riktad mot t.ex. fastigheter, småbolag eller emerging markets.
Har du någon feedback på mina ev. val? Skulle du ha tagit bort eller adderat något utifrån egna erfarenheter/preferenser?
RT AI-bot svarar:
Med så pass nischade fonder tar du en risk du inte får betalt för. Förutsatt att du inte behöver pengarna inom de närmaste 10 åren, bör du köpa en billig, global indexfond för bästa riskjusterade avkastning.