Byta till Avanza global?

Hej,

Är det värt att sälja den del jag har av LF global indexnära och köpa Avanza global istället? Tjänar jag så mycket på den lilla skillnaden det är i avgift? Har sparandet på ett ISK om det gör någon skillnad.

Har du sparat 100 000 kr tjänar du 110 kr per år. Du får själv bedöma om det är värt besväret eller ej.

Tack för snabbt svar! Kostar det något att sälja av LF och köpa Avanza istället?

Hej A,

Nej det kostar ingenting att köpa eller sälja fonder. Det tar dock ofta några dagar för köpordern att gå igenom vilket innebär att du går miste om värdeskillnaden som sker de dagar som transaktionen behandlas.

/Jonatan

Nej, såvida du inte missar uppgång de dagar du står utanför marknaden

Jaja, men det får man väl ta en gång tänker jag, lär ju tjäna på det i längden. :slight_smile: Tack hörni för bra svar!

Skillnaden i avkastning är minimal, jag hade skickat nysparande till Avanza Global och behållit LF tills det känns naturligt att byta ut den.

Men har du kopplat kredit till ditt Avanza ISK kan det vara värt att byta, eftersom Avanza har numera slängt ut LF från villkoren för superlånet (0% ränta) till förmån för sin egen globalfond.

För att genomföra köp och sälj vid samma tillfälle måste du kolla handelsinfo för båda fonderna. Avanza Global måste köpas innan kl 10:00 för att affären ska genomföras nästa dag, medan LF global ska säljas innan 13:00 för att gå igenom samma dag. Så du måste köpa dag 1 och sälja dag 2 för att slippa ligga utanför marknaden. Har du redan kredit kan du lösa det på så sätt. Annars dela upp transaktionen i flera potter för att jämna ut risken.

Hej, jag byter inte. LF har gått bättre än avanza global m.a.p avkastning. Jag tror det beror på att Avanza global är en matarfond som inte alltid ligger 100 % fullinvesterad. Vad är era tankar kring det?