Hej,
Är det läge att byta upp sig på bostadsmarknaden nu? Dvs. Gå från en tvåa till en trea. I mitt fall skulle det innebära att en del av kontantinsatsen jag la in för min nuvarande bostad försvinner då den gått ner en del i värde från det att jag köpte den, köpt början på 2020. Skulle tippa på 150-200 k. Däremot har jag kontaktinsats för att kunna köpa en trea om jag vill och om bostäder ändå gått ner så kommer förlusten på nuvarande boendet “täckas upp” av att den nya bostaden också gått ner som jag förstått det. Är det läge att byta upp sig nu eller är det bara dumt och ska man vänta till en uppgång? Kommer vilja flytta inom kort och det är inte aktuellt att hyra ut nuvarande boendet i andra hand. Vill gärna höra era tankar/erfarenheter om detta.
Någon som har några tankar om detta?
Det blir billigare att byta i en nedåtgående marknad, lägre lagfarter mindre pantbrev, lägre mäklararvode, + att objektet du köper är billigare, sälj först innan ni köper.
Ja rent generellt så är det billigare att “byta upp sig” när priserna är låga (och de är ju iaf låga jmf ett år sen). Och tvärtom då, bra att byta ner sig när priserna är höga. Men det verkar som du redan har koll på det. Man kan också uttrycka det som om man är “nettoköpare” eller nettosäljare".
Det är ju som du skriver så att man i kronor och ören tjänar på en nedgång när man planerar att byta upp sig, så varför skulle du vänta på en uppgång? Får inte ihop det.
Tror du att bostadsrättspriserna bottnat för den här gången?
Känner du dig trygg i att de kommer att gå upp hyfsat snart efter det?
Behöver du en större lägenhet för nu eller för de närmaste åren eller passar det bättre att flytta till en lika stor?
I grunden är det som du tänker men samtidigt väldigt svårt att tima perfekt. Flytta flera gånger är ju också ett visst besvär. Så jag förstår en inneboende tanke att landa i något mer långsiktigt/större om man känner att man strävar dit. En 3:a i det läge man vill är ju klart mer familjeframtidssäkert än en 2:a vid t ex familjebildning.
Samtidigt drar ju större lägenhet i regel på sig större kostnader/lån/avgifter mm men man kan ju ev hyra ut ett rum i en 3:a som inte används om man känner sig bekväm med inneboende.
Är det en slags FOMO/spekulation och jakt på bostadskarriär eller ett underliggande faktiskt behov av större lägenhet som är din drivkraft i att satsa på större?
Personligen känns många olika marknader ganska nervösa och svårtippade just nu. Oavsett om vi pratar om BRF/Aktier/Räntor/bilar/samhällsekonomi/familjeekonomi. Personligen håller jag det för troligt att vi inte har sett botten än.