3,5 milj i indexfonder som gått ner 4 % hittills i år. Ditt innehav nu är 3,36 miljoner.
Om du haft en aktiv fond sedan årsskiftet och sålt nu så hade du haft 5,25 miljoner.
Skillnaden är 5,25 - 3,36 = 1,89 milj …nästan 2 miljoner.
3,5 milj i indexfonder som gått ner 4 % hittills i år. Ditt innehav nu är 3,36 miljoner.
Om du haft en aktiv fond sedan årsskiftet och sålt nu så hade du haft 5,25 miljoner.
Skillnaden är 5,25 - 3,36 = 1,89 milj …nästan 2 miljoner.
Hej
Om jag hade köpt tesla aktie 100% hade jag haft 15milj! Även då hade jag inte sålt det. Jag har 3,5milj efter nedgången. Men jag har tid på mig vänta några år till på att uppnå 5milj. Jag har inte bråttom. Det hinner växa lite till på 23 årssikt. Har inga behov av de pengar just nu. Klarar mig bra ändå. Snart är du ikapp mig om du har sådan fin utväckling. Tänk bara på att du måste spara månadsvis för att bli riktigt rik. Det hjälper inte redovisa bara de bäst avkastade aktiva fonder här på bloggen. Köp Tesla och bli rik. Eller teknik aktier? Varför köpa fonder som kostar 2% i avg? Billigare betala bara courtage.
Mvh.jack
En fråga Jack … vad ska du ha alla pengarna till? “Du får ingenting ta med dig när du dör”!
Det finns alltid barn och barnbarn. Lite ska de också ha. Jag är 43 år. Jag är lagom av mig. Lagom är bäst. Trivs bra med livet som det är. Känns bra att vara skuldfri. Aldrig lånat pengar för att köpa dyra saker. Allt kontant från lönen och sparade pengar. Ingen hög inkomsttagare. Har möjlighet ta superlånet på Avanza för 0% i räntan upp till 10% men undviker även detta. Fast jag vet att belöning brukar öka avkastning långsiktigt. Men som sagt det är bra som det är. Lycka till med hälsan och sparandet.
Mvh.jack
Till trådskaparen, allt kommer i slutändan koka ner till hur intresserad du är. Vill du göra som nån här i tråden förespråkar, välja de fonder som går bäst just nu och köra någon sorts momentum strategi så kör hårt. Men, dagens fråga , vilka fonder går bäst kommande månad? Allt handlar om spekulation likt enskilda aktier, finns ingen som vet att t ex fastigheter kommer att gå bäst. När du väl sålt dina förlorare för att du ska byta till en vinnare, så har du sannolikt redan missat racet.
Du kommer inte vara bäst med indexfonder, du kommer inte att vara sämst heller men du kommer garanterat att slå de flesta sparare över tid. När folk presenterar sina grafer så gör dom det på så korta perioder att det inte ens är lönt att ta till sig informationen.
Är det här ett sparande på väldigt lång sikt? Välj det som är enklast, du lär tjäna mer på det i längden och jag kan nästan garantera att du inte kommer sitta och byta ut fonder månad efter månad i typ 20-30 års tid. Om du nu inte älskar det över allt annat