Certified Professional Kvacksalvare?

Hej.
Jag har en bekant inom familjekretsen som påbörjat en “kurs” som låter minst sagt suspekt.

Kursen är denna: Certifierad Professional Trader, P&D Group Investments and Education

Här kan vi se alla möjliga påståenden som att kursen bland annat:
-Generara vinst om 3-6% per månad
-100 jobbgaranti (som vadå?)
-Tar 12 månader (eller tills du uppfyller dina mål)

Att kursen sen kostar över 100 000kr gör att man häpnar.

Min bekanta har länge haft en svår jobbsituation och aldrig hittat rätt, och är nu så klart lyrisk över att ha hittat sin “passion”. Personen tror alltså på detta till 100% och all kritik rinner av som vatten på en gås.

Detta känns som rent kvacksalveri. Går personen att rädda eller ska jag bara så vid sidlinjen, skaka på huvudet och säga “vad var det jag sa?” När det går åt helvete?

Skulle aldrig gå det där, inte en chans. Ingen kommer vilja anställa någon med den? Ska man jobba på någon bank krävs förmodligen högskoleutbildning, och ska man köra sitt race, ja då vet vi redan svaret på frågan i detta forum vad man rekommenderar.

Kanske jag kan ge en mot förslag på en annan kurs som jag gått.

Jag funderade ett par år på att gå denna kurs, men sen när jag gjort klart studierna så tog jag och gjorde det tillslut och önskar att jag kunde tagit den tidigare.

Mikael Sydings kurs finanskursen. Det är ett antal timmar i veckan, men det går att fördjupa sig mer om man vill. Jag har lärt mig mycket från den, men det är snarare mot value snarare än trading.

Jag tror absolut inte att jag kan bli trader efter denna kurs, utan snarare att jag fick lära mig vad jag behövde veta, samt fick referenser till mer material.

Ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet :wink:

1 gillning

Nja detta kan du väl hoppa, onödigt drygt bara. Bättre bara vara tyst. Om den inte lyssnar i första läget.

Personen får lära sig själv av sina misstag,

4 gillningar

Läser man annonsen så gäller jobbgarantin hos deras partner. Det står att man får förvalta en portfölj på 0.5-3.4 miljoner, men en vild gissning är väl att man får hålla i nästa kurs :grin:

3 gillningar

Ja det ger mig pyramidspelsvibbar.
Det känns oerhört oseriöst

Jag lyssnade på ena ägaren, Dennis Sahlström, 31 år, för några år sedan på något event och jag är inte imponerad. Jag gick en ettårig tradingutbildning (swing) för några år sedan med Tobbe Rosén och Lars Hansson vilken jag tycker var gedigen och seriös men det var mer för att själv kunna trejda. https://www.youtube.com/watch?v=7UEQaO9RwlE

2 gillningar

Låter dyrt och oseriöst. Om deras metod var så bra, varför behöver de tjäna så mycket pengar på kursdeltagare? 3-6% i avkastning per månad låter galet. Ingen kan garantera sådana siffror!

4 gillningar

Deras “Möt oss och våra medlemmar på vårt live-event i Göteborg”- video består till stor del av AI genererade röstklipp.

1 gillning

Deras 21 stycken femstjärniga recensioner verkar till stor del också vara AI genererade eller bottar. Men jag måste erkänna att deras jobberbjudande låter väldigt lockande, kanske värt dedär pengarna ändå:

Certifiering och Anställning

Som en del av Mentorskapet, kommer du inte bara att erhålla värdefull kunskap och erfarenhet utan också ha möjlighet att bli anställd som Certified Elite Trader hos vår partner. Du får kontroll över en tradingportfölj värd mellan 500.000 - 3,4 miljoner SEK, och kan stolt behålla 90% av din genererade vinst.

100% jobbgaranti"

1 gillning

Lämnar någon garantier ska man ta sina pengar och springa.

Jag tycker du ska säga att du tycker det är vansinnigt igen och igen.

När allt går åt helvete ska du säga:

“I told you so. :person_shrugging:

Det måste göra ont för att personen ska fatta.

Ekonomisk smärta är en form av rening för man inser vad man inte vill lägga pengar på.

Den ekonomiska smärta jag upplevde i min barndom hoppas jag mina framtida barn slipper.

Jag vill lära dom om pengars värde på andra sätt.

1 gillning

Berätta för din bekant att långt ifrån alla guldgrävare blev rika under guldrushen.

Dom som GARANTERAT blev rika under guldrushen var dom som sålde spadar och hackor.

Försök få din bekanta att förstå att dom bara säljer spadar. Ingen rikedom är garanterad.

1 gillning

2 gillningar

100%-mannen

Så hur gick det för kompisen med utbildningen? Borde finnas lite konkreta data/fakta vid det här laget?

1 gillning

Kul med gammal tråd som lyftes upp igen. Jag är också nyfiken hur det gick?

Klarade sig grabben, eller gick det utför direkt?

1. Kasta 100k i papperskorgen
  2. Förlora massvis i trading
  3. Gå en fortsättningskurs för säkert 100k mer
  4. Fortsätta förlora massvis i trading
  5. Gå en expertkurs för säkert 100k mer
  6. Börja trada krypto med 20x hävstång