Certifikat för Guld (Handelsbanken)

Hej!

Jag vill vikta om min portfölj och investera i guld. Har mitt sparande på Aktieinvest och har hittat ett certifikat från Handelsbanken, LONG GULD H;

Men jag har ingen aning om detta är ett bra certifikat att investera i, kan jag få lite hjälp och vägledning om hur jag bedömer detta certifikat vore jag mycket tacksam! Någon som vet om detta är en bra långsiktig investering? Eller ska jag satsa på BULL certifikat för guld istället?

Tusen tack för hjälpen!

Med vänliga hälsningar, Malin

Hej Malin!

Certifikat är inget att ha på lång sikt, du har en urholkningseffekt som gör så att över lång tid så förlorar du mer pengar än vad egentligen guldet rör sig.

LONGGOLD och BULL Certifikat är samma sak vad jag vet.

Innan du börjar investera i dessa produkter så bör du läsa på mycket om dessa, detta för att du ska förstå vad som kan hända och för/nackdelar som finns.
Om det är någon annan börshandlad produkt, så tycker jag du ska kolla upp om Mini Futures, mycket bättre att handla på längre sikt.

Däremot så rekommenderar jag någon fond istället med exponering mot guld, eller köpa guld i verkligheten.

Certifikat utan hävstång borde väl funka på lång sikt? Eller blir det urholkningseffekt där också?

Tusen tack för svar och vägledning Robin!

Med vänliga hälsningar,
Malin

Tyvärr blir det urholkning ändå utan hävstång, problemet med just certifikat på lång sikt.
Som jag skrev ovan så är Mini Futures bättre på längre sikt, då slipper du urholkningen.

Läs här om hur certifikat funkar:

Hej Robin, hur kan det ske urholkning utan hävstång?