Charlie Munger: Svårare för dagens generation att bygga sig en förmögenhet jämfört med tidigare

Riktigt så cynisk vill jag inte tro att han är, så att han tolkar det som en politisk vinst när saker blir sämre för ens mål.

Tills man ärver pengar. Tror att detta er en av vänsterekonomen Pikettys teorier: Det kommer spela mindre roll du gör och mera roll vad dina föräldrar/farföräldrar gjorde genom att deras överskott investeras i bostäder och aktier som växer mycket snabbare än löner.

3 gillningar

Så talar en äkta ”jag bryr of om mig själv och skiter i alla andra”. Inte ens när jag var hyrestorsk ville jag att det skulle gå åt helvete med en bostadskrash för att jag ville köpa billigt. För nog har vi vänner, släktingar och bekanta som råkar äga sin bostad. Så att 20% kan fynda och 80% blir ruinerade behöver man ju inte ens vara nationalekonom för att fatta att det kommer gå åt helvete för Sverige .

@anon88932401
Chilla mannen, jag förstår att det inte är realistiskt.
Men såklart att det är jobbigt att ta in. Livet är orättvist.

Jag blir både upprörd och motiverad.

Off topic och förmodligen ingen nyhet för de flesta men iaf.
Ben Carlson och Michael Batnick har en podd som heter Animal Spirits.

Värd att lyssna på tycker jag, intelligent och underhållande :slight_smile:

Finns här:

Pensionärer har blivit rika via sitt boende. Deras lån har ätits upp av inflationen.
På 70-80-talet hade vi väl närmare 10% inflation och räntan var väl lägre än så. De förlorar i sin tur att deras pension äts upp av inflation och en stor del av deras pensions innehav ligger i nollränte papper (Ren stöld).

Jag skulle nog våga påstå att den reella inflationen är högre än 2% idag.
500g Barilla pasta kostade 10 spänn på City gross för något år sedan, nu vill de ha 14 kr. Bröd kostar nästan 30kr paketet. Jag vill inte ens prata om El-priset i södra sverige.

Jag skulle säga att det är enklare att bli rik nu än för 50 år sedan. Fler möjligheter. Fler har tillgång till utbildning. Ingen arvskatt. Lättare att starta eget företag. Lättare att handla med aktier. Lättare att samla in information. Låg skatt via ISK/KF. Jag brukade betala 30% inkomstskatt på mina aktievinster. Numera kan man ha hävstång genom att låna pengar, det var ovanligare förr när vanliga räntor var mellan 5-10%.

Man kan göra globala investeringar.
Investera i Kina, Ryssland, Syd Amerika var “omöjligt” för 50 år sedan.

2 gillningar

hehe. Alltså. Det har ju hänt på 90-talet. De som tvingades från hus och hem och blev helt tvugna att sälja. De som red ut stormen har ju klarat sig. Hade man under pandemin struntat i att köra korttidspermittering så hade det kunnat tippa marknaden. Livet är orättvist som fan. Får hoppas att det blir mer rättvist för sonen.

Istället fick vi bostadsprishöjningar med 20% även på marknader med nära 40% ungdomsarbetslöshet (Spanien) :slight_smile: Lagom kul för ungdomarna. Först måste dom sälja in sig billigare för att få ett jobb och sen måste man på något sätt ta igen prishöjningen.

Haha dina kids har ju dig, och du hänger på RT, redan där är det orättvist! :grin:

Helt klart har vissa generationer haft det tufft, vet att kusinernas föräldrar köpte hus tidigt 90-tal och satt fast LÄNGE…

1 gillning

Har en anekdot att berätta. Var i Koh Chang för 4 år sen och stötte på en svensk som daytrade:ade där. Han berättade att hans mamma (judinna) tvingade honom när han var 11-12 år gammal och plugga börssidorna på DN. Han fick helt enkelt lära sig hur marknaden fungerar. Tänk vilken edge han fick. Att tidigt lära sig att löneslava- det gör bara arbetarna. Här tjänar vi pengar med kapital.

1 gillning

Jag trode att consensus på denna forumet var att börssidorna var brus och att daytradeing var olönsamt…?
Men du pratar janske huvudsakligen om stt “sätta pengarna i arbete” generellt

Jag hörde någon säga i en podd att att daytrading funkar absolut, men det är inte alla som passar som daytraders. I princip har alla daytraders tillgång tillsamma information, men resultatet beror på hur bra du kan läsa av trender innan alla andra, när du går in och ut. Hur mycket du satsar, vad du köper, hur bra magkänsla du har, osv.

Jag tror inte heller så mycket på det där med att ha hela världens information i fickan. Bara för att den finns där så läser den inte sig själv. Saknar man intresse och ambition så hjälper det inte. Snarare har man ett evigt tjat om att ta sms-lån och spela bort pengarna i fickan?

1 gillning

Varför flaggade man detta?
Förstår inte. Kanske att man tänker att man kan ha edge när man daytradear? Sannolikt orealistiskt men kan väl diskuteras, viktikt att göra det även när man håller inte med.

Jag är lika förvånad som du, men i efterhand så kan kanske delen kring arbetare och löneslav vara provocerande. Jag har ju inte den edgen så då är jag nöjd med något som funkar för alla. Månadsspara i indexfonder :slight_smile:

Ja, han sa att han utvecklade en känsla för marknaden. Hittade undervärderade företag och satsade på dessa. Men också att disciplin är det de allra flesta faller på. Man måste vara strikt med sin moneymanagement. För hur rätt man tror man kan ha, så händer det att det blir fel.

Håller med fullt. En och samma nyhet behöver inte betyda att investerare har samma tolkning och tar samma beslut.

Låt säga att jag äger Telia aktier, och att de spår att bolagets omsättning ökar 5% nästa år. Fint säger du och köper. Jag säljer eftersom det är för lite för mig. Det finns inte nödvändigtvis någon idiot på andra sidan bordet. Kanske är det någon bara som vill ha en trygg placering som köper.

Om jag är arbetslös kanske jag är mer försiktig med mitt kapital. Har jag en hög lön och kan kompensera för dåliga beslut med att trycka in mer pengar funkar det att ta mer risk och kanske hitta 10 baggers.