@Melwa, du kan använda det gratis!
Var hittar jag det?
Spontant så känner jag att jag behöver fixa klart med vårens sista konfektyrpyssel innan jag börjar. För jag kommer nog ”fastna” lite i det till en början.
Oj vilken fantastisk tråd och TACK @janbolmeson, nu fick jag bums lite mer idéer om hur jag kan leka med mitt ChatGPT-konto som jag ‘tänkte öppna igår’ (efter att ha klickat på din ‘Kom igen nu’-länk) men insåg jag redan hade startat ett (minneslucka…), men sen får jag liksom hjärnsläpp (går hand i hand med minneslucka månne? ) och vet inte vad jag ska utforska.
Ja, tack @janbolmeson!
Tror jag och många fler behöver bra konkreta exempel på vad man kan få hjälp med via ChatGPT.
Ja, det är det som är en av mina poänger. Det är vi som är så sjukt ovana vid den här typen av verktyg att vi använder det som en sökmotor istället för att ha den här typen av resonemang.
Det galna är att jag har inte ändrat en enda bokstav i dess svar. Bara det att det är korrekt svenska i alla svar är egentligen helt sjukt. Om vi hade bortsett från att det är ett ekonomiforum och att jag använder ChatGPT så hade man ju lätt kommit undan med att vara en intresserad trädgårdsperson om jag hade skrivit svaren ovan.
Det är ju en av de sakerna som @leitet i avsnitt 300 refererar till att “the playing field has been leveled”. Det är mindblowing och ovan är ju sannolikt bara en droppe i havet kring hur man skulle använda den.
Tänk om vi även hade skickat ut den till att:
-
Göra en sammanställning var man kan hitta fröerna billigast (finns folk som gör det på nätet, jag vet inte hur än).
-
Beställa hem fröerna och boka leverans.
-
Anlita en Yepstr eller annan ungdom för att komma hem och plantera dem enligt instruktion…
-
…
@janbolmeson Nåväl, jag är varken mänsklig eller pratar svenska…
@Melwa ChatGPT & AI-assistenter: Vi har alla fått en egen junior assistent på jobbet och i livet | #300 - Nr 2 av janbolmeson
Haha, nu har jag fnissat, det här måste vara forumets mest udda tråd! @janbolmeson du måste verkligen ha haft en sysslolös dag
Samtidigt: som hyfsat trädgårdskunnig skulle jag säga att råden är inte helt kompetenta. Detta kommer ju komma men just nu är ChatGPT lite opålitlig.
Mina två trädgårdstips till @Melwa:
- kolla noga vad som växer bra redan och försök hitta växter som trivs med samma jordmån/förutsättningar. Jobba med jorden, inte emot. Är den sur eller sandig, sätt såna växter som trivs i det. Vill man ha något annat än vad som passar jorden är det bättre att sätta i stora krukor.
- det blir enklast om man delar in rabatter efter blomningstid, dvs inte försöker få en jämn blomning under hela säsongen i en och samma rabatt. Det blir lätt fjuttigt. Bättre isf att göra en pampig rabatt som är tidig, en mellan och en sen/höst.
Tack för tips!
Jag föredrar faktiskt fleråriga växter och buskar över sommarblommor. Även om stockrosor och pioner är favoriter.
Ska kolla runt lite i sommar och se vilka växter som trivs hos grannarna.
Skulle vilja ha lite ormbunkar på skuggsidan också, gärna såna där plymiga. Ska höra med lite vänner på landet om jag kan gräva upp några hos dom. Många bor intill skogspartier där ormbunkarna trivs.
3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Det här är något av det med RT jag läst på länge
“Hej! Sedan 2023 har vi försökt hjälpa våra följare att skapa vackra och hållbara kolonilotter genom att dela med oss av vår resa, våra insikter, framgångar och misstag. Idag är KoloniTillsammans större än oss och vår livsresa. Det enorma engagemanget från dig och andra besökare har gjort det till en fantastisk community som delar ambitionen att hjälpa varandra att skapa fantastiska kolonilotter tillsammans.”
När och var, @Melva?
Jag säger inte nej, men garanterat inte i år!
Det här är ju helt fantastiskt! Jag är officiellt inspirerad - bodde att odla och att lära mig chatGpd!
Så roligt, det första jag tänkte på när jag lyssnade på introt till senaste avsnittet av er pod var just. Jag vill ha hjälp med min kolonilott
Tycker vi kan utöka tråden! Så länge vi ställer frågor och någon med Chat GPT gillar att återkoppla, så känns det som ett utmärkt sätt att tydliggöra möjligheterna!
Ska se om jag kan trixa med trådens rubrik lite!
Edit.
Nu är rubriken uppdaterad lite, så fler kolonister kan hänga på!
Ska själv lära mig ställa frågor i mitten på maj, så kan förhoppningsvis fylla på med frågor och svar därefter.
Hur hade det fungerar att nyttja Midjourney för att rita upp hur man vill att kolonilotten ska se ut?
Nybliven husägare här med planer för både fram- och baksida. Så jag följer denna tråd nyfiket.
Jag har skärmdumpat en bild från Google earth över min lott. Tänkte använda den och göra en ritning av över trädgården.
Borde gå att komma vidare med AI hjälp, men jag har ingen aning om hur, än!
Här går mina kunskaper bet också tyvärr.