Vad är era bästa spartips och råd när man ska anlägga en hel trädgård så det blir så billigt som möjligt men inte på ett sådant sätt att man blir dumsnål och får göra om arbetet.
Mät och fundera mycket på vad ni vill åstadkomma. Ta hjälp av en landskapsarkitekt eller duktig entreprenör, som sedan hjälper dig med finplaneringen. Grovplanering kan du göra själv och be närmsta sandtag med hjullastare komma och lägga ut massorna. Beror väl lite på om du bor i stan eller mer på landet.
Om du vill ha träd så tänk på hur skuggor faller. Gräs kan läggas på flera sätt. Det snabbaste är att rulla ut längder. Du kan också så, men det tar längre tid och kräver mer tur med vädret. Sedan finns det en typ av organisk matta med gräsfrön i som du också kan rulla ut. Den vattnas och suger tag i jorden under, vilket håller fröna på plats även om det kommer regnskurar. Även denna metod går relativt snabbt.
Din trädgård är en väldigt långsiktig investering i ditt boende och ska inte präglas av allt för stora budgetbegränsningar. Räkna ut om du har råd med det du helst vill göra. Ha en plan B. Bättre att genomföra något ordentligt än att sedan dras med problem eller något du är missnöjd med.
Kontakta närmsta bonde och fråga om de kan ordna med skopa koskit mot en flaska vin? ![]()
Känner man någon inom konstruktionssidan kanske de har jordmassor de ändå vill bli av med någonstans?
Låna grannens jordfräs mot en flaska vin?
Grannen har säkert planteringsstick, tex jordgubbsstick.
Frågan är också vad som menas med “en hel trädgård” ![]()
Ska du plantera en blomsterträdgård? Fruktträd-trädgård? Matodling? Fotbollsplan? Har Ni djur (hundar kan jävlas hårt med trädgårdsland…)
Ålder? Ska Ni bygga upp odlingen från marken för att göra det enklare för plantering och skötsel? Går åt mer jord än Ni tror.
Mät upp och planera, tänk även på att vissa grödor behöver varvas och inte ligga på samma ställe varje år pga sjukdommar.
Plockgrönsaker nära huset för enkelst att ta in till maten. Större odlingar som tex potatisland lite längre bort.
Känner man någon inom konstruktionssidan kanske de har jordmassor de ändå vill bli av med någonstans?
Tyvärr försvinner detta mer och mer. Exempelvis ska alla kontrakt mot Trafikverket över 10 MSEK redovisa digitalt vart alla massor hamnar, så om inte personen som kan ta emot massorna kan fixa en korrekt BEAST-formaterad vågsegel blir det bekymmer.
Ett tips är lokala trädgårdsgrupper på FB. Där skänks ofta växter bort. De kan också tipsa om lokala bönder som säljer gödsel billigt, jord och stenar.
Där kan man också be om sticklingar och fröer, ibland gratis.
Kolla på biblioteket, vissa har fröutlåning nu på våren, sen samlar man ihop några till hösten och ger tillbaka. ![]()
![]()
Vad innebär “en hel trädgård” för dig? Trädgårdar finns i alla möjliga varianter. Om du är mer specifik med din målbild så är det lättare för oss att ge råd.
Jag har anlagt 4 trädgårdar själv.
Mitt bästa tips är att ha en vän som kör grävmaskin, priceless. ![]()
Börja med att rita upp hur du vill ha det.
- Vart ska det vara gräsmatta?
- Gångar, grus är billigast, marksten mer jobb och dyrare men har sina fördelar.
- Planera murar, altaner, fruktträd buskar och annat.
- Räkna ut hur mycket jord grus etc det går åt. Brukar gå att få rabatt om man köper mycket på en gång.
- Förutom grävmaskinen, gör allt själv. Bra spade, en raka, vinkelslip, måttband. Sen är det bara att köra. Hyr ingen minigrävare. Det en riktig grävare gör på en timme tar en vecka för dig själv.
Vänta tills hösten, framförallt om du kan vinterförvara växter i garage eller dylikt.
Det är extremt rabatterat på trädgårdshandlarna under denna period, och du kan underhålla dig med att sätta lökar medan du övervintrar perenna-växter inför nästa vår.
Under vår/sommar så kan du fokusera på gräsmattor om dessa inte finns, det är sådd och bevattning. Även att fysiskt anlägga diverse gångar och odlings/blomster bäddar så att dessa är förberedda inför kommande säsong.
Vill man ha trädgårdsland så är det mycket man kan göra under vintern, bygga hyllor med belysning(vanliga lysrörsarmaturer från Biltema funkar) så du ni kan börja med för-sådden i Januari och få igång de grödor som behöver lite extra sjuss för att trivas och producera mat.
En annan sak när det kommer till perenner är att köpa dem som har “pant” på sina krukor när ni väljer mellan olika producenters alternativ(de kostar typ samma allihop allt som oftast) då du ofta kan lämna in 6st krukor och få 1 ny växt.
Framför allt så är det värt att investera i bra basverktyg.
När det kommer till jordförbättring så är det bästa kompost, även firmor som sysslar med svampodling har bra mull att göra sig av med efter att det har används klart av dem. För delen med detta kontra t.ex hästgårdar som man ofta kan få brunnet gödsel från(om man krattar ihop det själv) är att man slipper allt ogräs som kommer med från djurens betande och krattandet när det skall samlas ihop. Bönder med kor använder ofta deras gödsel själva och dem kan säkert sälja, men då är det till andra bönder som kommer och fyller upp en gödselspridare från de stora cisternerna.
Kör du med en jordfräs så kan du köpa en höbal att använda för täckodlig och även vända ner i jorden för att förbättra den(det kommer förmultna även uppifrån och jordförbättra). Nackdelen med halm/grönklipp från gräsklipparen är dock att det är himmelriket för sniglar som gillar det mörkt och fuktigt. Men så är det, gungor och karuseller ![]()
Det absolut viktigaste är dock att våga prova och inte bli besviken om saker dör, dör en växt är det bara att läsa på och se om det var ditt fel eller om det var fel förutsättningar. Sedan kommer det ta många år innan man förstår vad som händer i ens trädgård om man inte har vanan inne. Det är en process ![]()
Som många har varit inne på - gör så mkt själv du bara kan. Så gräsmatta från frö är mkt billigare än att köpa på rulle (i alla fall när vi kollade). Nackdel att man bör vara lite påpasslig på ogräs och att man får vänta en stund
.
Träd och buskar går hur bra som helst att köpa på höstrea och så då enligt trädgårdsmästare jag pratat med. Fyndade t.e.x vår syrenhäck förra hösten o alla plantor tycks må bra. Syren går förövrigt att ta rotskott på har jag förstått, så känner ni någon som har en äldre planta så går säkert det med.
Men mitt bästa tips är faktiskt att inte göra allt på en gång (besparing ur perspektivet att slippa göra om och inte behöva ta alla kostnader i ett svep). Bestäm huvuddragen, men känn efter. Om jag antar att det är ett nybyggt hus så kanske ni inte varit där ett år ens och därmed inte vet exakt hur solen faller och vart man “hamnar” när man går ut. Var känner ni vart eventuellt insynsskydd faktiskt behövs osv. Hade vi gjort som vi tänkte från början så hade vi inte varit nöjda idag.
Stjäl så mycket du bara kan!!
Nej men alvarligt talat så kan man faktiskt hitta otroligt mycket blommor och växter ute i naturen, växter som förvildat sig utanför någons tomt, gamla övergivna hus osv.
Väldigt mycket av det som säljs finns ute i naturen. Kanske inte är helt lagligt att gräva upp växter med rötterna, men tror inte naturen bryr sig så mycket…
Vad vill du ha ut av din trädgård? Vill du ha sittplats både för morgonfikat eller kvällssolen, eller kanske bägge! Vill du endast lägga en timme el två i veckan på klippa gräset eller vill du upplåta merparten av dina kvadrat till odlingar? Intresserad av fruktträd och bärbuskar eller köper du hellre ditt äppelmos i matbutiken? Jag skulle börja bena i frågan där först så du landar i din/er egen förväntan. Själv har jag en make som älskar gräsmatta och gladeligen klipper den varje vecka. Jag ser hellre odlingsbäddar och rabatter, gärna med egna frösådda/sticklingsförökade växter så vi möts nån stans i mitten…men att köpa gräsmatta på pall har vi slutat med. Bättre att göra bra markarbete å sedan fröså på hösten…
En stor last med grus, dessutom extremt lättskött alternativ är väl och asfaltera ![]()
Det är olagligt att gräva upp växter, även ta sticklingar är nog det. Men man skadar inte växten, så sticklingar tycker jag är ok.
Blev själv bestulen på 10 växter inne på min lott ifjol, inte jättekul. ![]()
Fråga innan är mitt råd, trädgårdsmänniskor delar ofta med sig om man frågar snällt. Många har mycket sidoskott de ändå slänger.
Ska du sätta mycket häck så köp barrotade småplantor istället för krukodlade större plantor. Det tar ett par år extra innan häcken börjar se ut som man vill, men du sparar många tusenlappar.
Sedan kan du köpa ett fåtal perenner som du om 1-2 år kam dela och/eller ta sticklingar av så har du gratis förökning.
Det du sparar i pengar betalar du med tålamod ![]()
Du kommer få bättre tips om du beskriver hur stor trädgård det handlar om, vilka förutsättningar som finns och vilka önskemålen är.
Nu är frågan lite “hur långt är ett snöre”.
200m2 villaområde? 4000m2 på landet?
Klippor i Bohuslän eller vildmark i Norrland?
Mycket rabatter!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Skrev just ett råd om trädgård som nog passar in här med:
Men utöver det tänker jag: vad är det för plats? Vilken typ av växtlighet är naturlig på platsen? Börja där.
Och läs på. Prata med folk. Och fundera som står ovan flera gånger: vad vill du med trädgården? Varför trädgård liksom?
Sen rekommenderar jag att bjuda in till gardening party. Inte klokt vad mycket som kan bli gjort i goda vänners lag mot lite skaffning. Helt fantastiskt!
Hej!
Jag står med en tomt på ca 1ha som är i stort sett helt ogjord. Vi avvaktade ett år och valde att drömma och börja planera då.
Våra framgångar ligger i
-fådda jullökar och vårlökar vänner och bekanta skulle slänga och sätter ut.
- bevakning på växter som skänks bort i ganska stort närområde.
- plantera perenner i krukor för en säsong och plantera om och dela för vidare placering i trädgården
- gratis gödsel från kontakt med gård
- extremt givmilda grannar som gett oss växter
- hjälp att forma marken med grävare
- avväga var vi skall ha gräsmatta och var vi sår in vall och gör äng eller låter naturen vara.
- tänka långsiktigt. En vinbärsbuske kan på några år ge mängder med sticklingar och poff har en en vinbärshäck.
- våga fråga. I värsta fall får man ett nej.
- egen honung är hårdvaluta hos vänner och bekanta

- trädgårdsarkitet/designer är inte ett billigt sätt om en vet trädgårdsintresserade som vill dela med sig av sin kunskap istället. Då kan man själv plocka russinen ur kakan.
-åk på öppna trädgårdar för inspiration och kunskap.
Hel trädgård innebär att vi ska förvandla över 1000kvadratmeter från sprängsten och grus till en trädgård med gräs, buskar, stenläggning, träd osv.
Hade jag varit er hade jag pratat med skickliga trädgårdsanläggare som t ex Skärpa Studio, som jag vet tittar på betingelserna på platsen och därmed inte skapar något trädgårds-UFO som inte hör hemma där och därmed riskerar att ständigt kämpa. (Både växter som trädgårdsägare.)