Att odla själv för att äta

Kan vi inte starta en pepp-tråd kring att odla ätbart? Du behöver inga stora insatser, dyra prylar eller stora arealer. En kruka med egensådd tomat på balkongen eller fönsterbrädan, en pallkrage el två på radhustomten räcker långt som start.

Har vi några som hänger på i tråden för att hjälpa så fler vill komma igång i vår? Dela framgångar och dela misstag och motgångar. Man når ju inte direkt FIRE men känslan av “kan själv” är go’

26 gillningar

Supportar helt!! :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes: även om det för mig senaste åren varit en förlustaffär… men bidrar stort till livskvaliteten!

7 gillningar

Vi har dom senaste åren odlat tomater på vår balkong. I år försökte vi dessutom med chili men dom tog sig inte så bra tyvärr men skam den som ger sig så vi gör nog ett nytt försök nästa år :slightly_smiling_face:

1 gillning

Moder Jord har en förmåga att överlista en. För egen del sket sig hela årets skörd av vitlök pga att jag satte dem för tidigt, men visst kommer vi igen?! Det händer nåt i min kropp och knopp när jag sår och brukar jorden!

5 gillningar

Så klar ni ska försöka igen. Bara komma igen i vår! Vad gick fel tror du?

1 gillning

Jag vet inte riktigt faktiskt, antagligen en kombination av att vi började för sent, planterade om för sent och kanske lite för mycket värme? Dom stod i det varmaste fönstret men inte i direkt solljus :slightly_smiling_face:

Jag provade att så babytomater (Tiny Tim) i våras… När de hade börjat växa ut ur drivhuset och nätterna började bottna på runt 10C tänkte jag att det var dags för mer solljus ute på balkongen! Det var ju långt ifrån någon frostrisk.

Då fick jag lära mig hur sköra de små liven verkligen är :see_no_evil: Det tog inte mer än en natt så hade alla vissnat och gått och dött för att temperaturen nådde 8C den natten :roll_eyes:

Förstår inte hur den genetiskt patetiska tomatsorten någonsin kunnat växa i det vilda och har totalt tappat tålamodet inför nästa säsong :sweat_smile: Det här är nog inte för mig…

Förlåt för att jag inte bidrog till peppen. Men vilka grödor förutom chili skulle jag kunna hantera istället?

5 gillningar

För mig var det stora problemet att engagemanget var större än förståndet :sweat_smile: överentusiastiam och göra allt på en gång… nu har jag lärt mig en del och utvecklar och lägger till lite varje år istället, bäst när man får/delar frön och plantor från vänner och bekanta dessutom.

2 gillningar

Visst har du mer pannben än så?! Ge det en chans till! Omfamna erfarenheten😂Med plantor så får man tänka som om de vore bebisar, vänja vid kyla, solljus och miljöombyte i största allmänhet

3 gillningar

Vi har odlat potatis så vi klarat oss ett år på det, sedan även tomat, chili, örter, paprika diverse kålsorter och all möjligt i större eller mindre utsträckning. Det är himla mäktigt att äta mat från egna gården👍

6 gillningar

Pannben och passion/vördnad är två olika saker. :wink:

Tomater verkar i alla fall lite för mjuka för mig. Jag pallar inte att läsa en bibel om hur en växt ska hanteras :joy:

Ska sägas att jag har många ståtliga kaktusar hemma. Där har vi plantor av det rätta virket :smiley:

Men någon mat får man inte…

1 gillning

Känner igen det. Men det går finfint att applicera PDCA tänk i sitt odlande, du är ju igång redan förstår jag. Learning by doing är också bra. Vi kan säkert smyga in lite utbyten av fröer här också i tråden framöver…

4 gillningar

Se där, alltid nåt! Odla kaktusfikon kanske!?

1 gillning

Bra tråd :slight_smile: Vi odlar en hel del trots liten radhustomt. För några år sedan köpte jag loss massa pallkragar från jobbet som vi har till odling. 3 kragar högt så att man får i mycket jord samt bättre ergonomi.

Vi har även 2 stora trädgårdsland i anslutning till detta. Dessa är det dock mest blommor och prydnadsbuskar i, men även lite odling

I kragarna odlar vi bland annat olika färska kryddor. Rosmarin, timjan, basilika, gräslök, persilja, bladpersilja, dragon, mynta, mejram och körvel. Till vintern planterar vi om dessa i stora krukor inomhus. Gräslöken och persiljan får dock vara kvar. Den brukar vi bara skörda och frysa in. Sen växer den upp igen till våren.

Sen blir det en krage med grönkål och sallad.

Sen två kragar med potatis. En tidig sort (Rocket) och senare sort (sparrispotatis).

Nästa krage har vi jordgubbar i.

Varje år så roterar vi innehållet i kragarna så att vi inte odlar t.ex potatis i samma krage två år i rad. Behåller oftast all jord och kompletterar endast med nån säck och lite gödsel på våren.

I landen har vi även rabarber och en hallonbuske. Men det har inte blivit några hallon än sedan vi planterade förra sommaren.

Inomhus odlar vi även chili och krasse.

Odla är kul! Och gott! :grinning::yum:

6 gillningar

:raised_hands::+1::fist::facepunch::ok_hand::clap: Mäktigt! Närodlat när det är som bäst!!. Potatis har jag aktivt valt bort då jag har mycket tomater jag värdesätter högre. Potatisbladmögel smittar lätt tomater och kan ödelägga alla plantorna på nåt dygn eller två.

2 gillningar

Vad härligt att läsa! Å jag tycker också det är sjukt kul trots missöden där rådjur och sniglar sabbar!

Utöver detta så odlar mina föräldra mycket då de har en mycket stor tomt. Så därifrån får vi tomater, paprika, gurka, melon, jordärtskockor, ärtor, rödbetor, squash m.m varje år.

Vi behöver i stort sätt aldrig handla den här typen av matvaror då vi klarar oss på det vi odlar själva och det vi får från föräldrarnas odlingar.

Mycket lyxigt :grinning::heart:

4 gillningar

Sniglarna slipper vi mycket tack vare kopparremsor som vi sätter på kragarna. Runt landen har vi ett litet ministaket där jag också klätt runt med kopparremsor. Det gillar inte sniglarna.

Rådjuren slipper vi trots att vi bor nästan på landet. Större väg på ena sidan huset och järnväg med stängsel på andra sidan :slight_smile:

1 gillning

Är inte skördesäsongen så kort att det knappt är värt mödan? I södra Spanien skulle det kännas mer belönande. Det blir mycket jobb om man skall “sylta och safta” större delen av skörden eller odlar ni sånt som bara behöver frysas in?

1 gillning

Det har inte varit ett problem för oss, men vi har ju tomater i växthus.

2 gillningar