Att odla själv för att äta

Odlar inte mer än vi orkar/klara ta hand om och äta upp. En del går frysa in som t.ex jordgubbarna, rabarberna och grönkålen.

3 gillningar

Jag rekommenderar Mascotca, kruktomater.
Jättegoda och gav massor. Mina Tiny Tim blev mjöliga och smaklösa. Viktigt att vänja plantorna succesivt vid utelivet om du sått inomhus. De sista åren har jag kallsått i februari-Mars. Det blir kraftiga plantor som inte behöver någon tillvänjning. Supersmidigt!
Rekommenderar att följa Farbror Grön och Skillnadens trädgård. Är man riktig nörd som jag​:see_no_evil::sweat_smile: så lyssna på Jordkommissionen. Lycka till​:tomato:

7 gillningar

Vi odlar tomat, gurka, paprika, squash, chilli, sallad, grönkål, potatis, morötter, ärtor, jordgubbar, pumpa och många olika kryddor/örter.
Både på friland och i växthus.

Sådant vi har provat på men misslyckats med är aubergine, melon m.m.

Huruvida det är lönsamt är en annan fråga, huvudsaken är att det är så mycket godare.

8 gillningar

Verkligen inte! Jag bor i odlingszon 4 i mellansverige och skördar mellan april och december. Många bladväxter, tex kål trivs i vårt kyliga klimat.

Visst kräver värmeälskande växter mer pyssel för att trivas och säsongen är kortare. Paprika och tomat tex har jag skördar under fem månader nu i år.

6 gillningar

Vi har ett litet plastväxthus som vi sätter upp på våren och tar ned på hösten. I den har vi gurka vilket är förvånansvärt lättodlat!

2 gillningar

Har ca 45kvm trädgårdsland. Hallon, olika kålsorter , sallader osv. Är självförsörjande på sallad från ungefär mitten av juni till nu ngn gång och hade inte mache- och ruccolasalladen skitit sig så hade jag haft det längre. Jag odlar inte potatis och morötter, men lök i viss mängd däremot.
Tips är att odla ringblommor och tagetes om man odlar kål, doften minskar fjärillarvangrepp.
Jag brukar iofs använda Thurex och det är ungefär som att brandbomba, alla larver dör inom ett dygn.

Odlar mycket tomater och där sket det sig också med fuktig väderleg och mögel. Sista tomaten har jag tagit in och satt under växtljus för den skall mogna och torka upp.

Vi har en del bärbuskar utkastade i trädgården också så vi skördar bär. I år har vi haft egna äpplen från sista veckan i augusti till för en vecka sedan, och då äter vi 3-4 st om dagen. Högproducerande fruktträd är kanon. Samma med päronträden.

Det gäller att anpassa odlingarna till förutsättningarna. Det blir investering i bevattningsystem nästa vår. Jag odlar i omgångar och sätter så vi har färskt så länge som möjligt men det som mognar på en gång måste tas omhand.

Jag brukar förså det mesta på vårkanten, och sallad och tomater har jag även små krukodlingar redan nu på gång inomhus. Växtljus är ett kaninhål.

4 gillningar

I år testade jag med TricoGarden på rosor å sånt som blommar. Funkade väldigt bra så det är en keeper. Men går inte att ha på ätbart tyvärr…

1 gillning

Mascotan brukar jag alltid ha någon planta av varje år, den ger skörd tidigast av alla tomater jag provat! Kul med tips på bloggar och poddar att följa!

2 gillningar

Det kan bli lite väl mycket av det goda när det rinner till mycket på en gång. Men jag torkar mycket. Funkar finfint att torka jordgubbar, sparris, purjo mm. Använder svamptork…

4 gillningar

Låter härligt! Vet du - jag har givit upp gällande aubergine samt även butternut pumpa. Vill sig inte hos mig. Har provat även i växthus…

1 gillning

Vilken tork har du? Jag är lite inne på att köpa en. Men vet inte vilken🤔.

1 gillning

Jag har en Evermat (eller faktiskt två då jag är fosterhem till en kompis tork också…). Funkar bra tycker jag. Det är väl den och Stöckli (eller vad heter den?) som rekommenderas för att de har ställbar temperatur.

3 gillningar

Tack för tips, det blir " torknörderikoll" ikväll😊

1 gillning

Jag har en OBH Nordica å en till av det billigare slaget. Stöckli och Evermat som Tankespjärn nämner är top notch.

Genom att köra en tork men använda samtliga ollor från bägge, kan man få ner tempen …

2 gillningar

Då ska jag kolla in dessa också:blush::+1:. Tack!

2 gillningar

Ett tips om man faktiskt vill spara pengar är att odla blommor. Det gör stor skillnad. Sedan har jag dille på att alltid ha snittblommor hemma (budget kanske 500 kr per månad) så då blir det ju en större besparing att odla själv. Men är fantastisk att alltid kunna göra en imponerande bukett hemma när man är bortbjuden exempelvis :pray::smiling_face:

5 gillningar

Odlar endast potatis blev ca 120 kg i år, ensamhushåll , men blir varken ekonomiskt eller ekologiskt, jag har 25 mil till mitt potatisland och det blir ju alltid några extra resor för detta :wink: kanske sveriges dyraste potatis. Men den är god.

5 gillningar

Ur ett ekonomiskt perspektiv, absolut.
Odla själv är ett bra sätt att inse hur billigt mat är.

Men det är oerhört tillfredsställande att servera en middag där man verkligen gjort (nästan) allt från grunden. Serverade eget rådjur med örter, grönsaker och potatis från trädgården för ett par veckor sen. Det är en extra krydda :slight_smile:

7 gillningar

Åh! Vad roligt med en odlartråd!

Jag odlar främst med täckodling för att minimera arbete, rensning och vattning. Såld på det!

Mest har det blivit potatis men även en del bärbuskar, bönor, mangold, sallad, kryddor och lök. Tomater testade jag att sätta på friland i år och det blev bra! Förutom på slutet när potatisbladmögel slog till…

Har lite på kul försökt hitta sätt att odla så billigt och cirkulärt som möjligt och några saker jag kommit underfund med är att:

• Ta vara på material i trädgården istället för att slänga: Löv, gräsklipp, pinnar, kottar mm blir fin jord på några år! Jag tar även vara på grannarnas löv :smiley:

• Odla kryddor! Så dyrt i affären och så trevligt att kunna plocka direkt från landet!

• Gödsel finns ofta att hämta på någon gård där de bara vill “bli av med skiten”. Vi har hittat en liten gård med några hästar dit jag och grannen åker och lassar hur mycket hästskit vi vill!

• Ta vara på fröer till nästa säsong. Främst tomatfröer är något jag undviker att köpa. Här kan man säkert göra sig en hacka genom att sälja fröer på nätet om man vill. Hade tänkt spara potatis till nästa år men pga mögelangrepp fick jag strunta i det.

• Ta vara på sticklingar och byt med grannar. Jag har fått vinbärsbuskar och krusbärsbuskar som grannen förökat bara genom att stoppa ner grenar från existerande buskar i jorden som då slagit rot. Grannen har även bjudit på dahliaknölar och en massa perenna blommor som översållar hennes trädgård. Även sticklingar från div buskar och andra trevliga plantor har jag samlat på mig lite varstans ifrån. Byter fröer och plantor till höger och vänster. Folk blir ofta bara glada om man frågar om man får ta en liten stickling från deras fina buske är min erfarenhet.

• Så istället för att köpa plantor. Jag sådde månadssmultron i år. De har redan gett bär första säsongen och blivit stora fina plantor. Betalade betydligt mindre för den lilla fröpåsen än jag gjort för att köpa dem som plantor. Dessutom lite roligare att dra upp från frö även om det blir mera jobb.

Tycker också det vore skojigt med lite fröbytande här. Trädgårdsrika tillsammans :slight_smile:

8 gillningar

Odlar 100 kvadratmeter fördelat på potatis, morötter, palsternackor, kålrötter och gröngödsling. I år var inget höjdar år, allt blev ihåligt.

3 gillningar