Förutom att det är trevligt att odla eget börjar det nu också kännas ekonomiskt motiverat.
Vi har blivit med växthus och ett gäng odlingslådor men jag är fortfarande inte riktigt säker på vad jag ska odla i dem. En vinranka finns redan i växthuset. Sallad, gurka och tomater är jag relativt säker på att vi ska ha, likaså örter som persilja, gräslök, rosmarin, timjan mfl.
Vad finns det mer för roligt och gott som gör att Ica-kvittot kanske visar några hundralappar mindre i sommar?
Odlingstips/smarta lösningar i allmänhet uppskattas också såklart! Vi är nya på det här
Jag startade själv i min nya trädgård förra sommaren, och skaffade mig samtidigt en liten frys för att kunna ta tillvara på mycket av överflödet (som det faktiskt blev).
Grönkål, mangold och spenat går alldeles utmärkt att förvälla och frysa in, liksom kryddor. Grönkål kan man dessutom plocka långt in på vintern om man har tur och inte kållarver tar den.
Rödbetor och lök är enkelt och kräver inte mycket skötsel. Morötter och palsternacka likaså, förutom lite gallring i början.
Som den lilla mini preppernörden jag är vill jag få ut så mycket näring och hållbarhet ur det jag odlar som möjligt, så hellre spenat än gurka :). Tomater däremot är så jädra gott och man kan få ut mycket skörd ur en planta. Går att frysa in och göra jättegoda soltorkade tomater av det att ha på vintern.
Selleri var nåt jag provade på och blev positivt överraskad av. Blev mycket och jag har frusit in mycket att kunna använda i soppor och grytor.
Tror det finns en sån här tråd sen tidigare, kanske får bra svar där. Med det sagt: körsbärstomater, gurkan, persilja har vi kört och det är mycket trevligt! Riktigt jävla gott är det.
Gurka och tomat kommer tidigt (Juni) i växthus, och kan skördas fram till oktober om man har tur.
Om skörden av tomat blir för stor går det utmärkt att frysa in både små hela och krossade.
Sallad tidigt (April och Maj) växer så det knakar i växthus men trivs inte längre när det blir varmare.
Basilika funkar utmärkt i växthus.
Chilli är också lättodlat i växthus men skördas sent (går också att frysa hel, eller torka)
Squach funkar bäst på friland.
Örter kan odlas utomhus.
chili är ju gott och finns i många olika styrkegrader. som en annan har skrivit är tomat oslagbart det med och ger mycket kvantitet. sen kan man ju koka upp och ha detta på glas (perfekt som bas i en bolognese) långt in på vintern om du har det i kallförråd/skafferi så länge glasen du kokar in det i är sterila.
I första hand är mitt tips att fokusera på att odla det ni faktiskt äter, hur ser er konsumtion ut idag och vad av detta är möjligt att driva fram själva? I andra hand, försök att sprida ut skördetiden genom att göra återkommande små sådder av samma gröda.
Bärbuskar och fruktträd är en mer långsiktig satsning som kräver väldigt liten insats i förhållande till avkastning, om ni har nytta av och plats för dem.
Bygger just nu sk “wicking-beds”, typ självvattnande odlingsbäddar av Ibc-containers. Det är en grundförutsättning för oss att kunna vara iväg en vecka utan att riskera torka… Går i samma tankar gällande vad som skall odlas. Tänker så här: det ska vara sådant som vi äter mycket och det ska vara sådant som är hyfsat enkelt samt sådant som går att konservera och/eller frysa in. Här kommer det bli bönor, gurka, morötter och tomater i första hand…
Jag har tänkt odla jordärtskockor i mina odlingslådor. De är närmast invasiva och överlever oftast till nästa år också. Det blir alltså mycket skörd med minimal insats.
Rikligt med sten i planteringen. Man vill ju bli stenrik. Gott om gräs är också alltid bra. Om du bor i orten är kaniner i trädgården att rekommendera. För skogstomter rekommenderar jag mycket flis.
Jordärtskockor, vitlök och hösthallon. Det är sånt vi gillar och ändå skulle köpa och som har lite högre kilopris än potatis. Och ungefär lika mycket arbete.
Hösthallon är inte lika söta som vanliga hallon, så om du inte brukar resa bort i juli så skulle jag rekommendera några buskar vanliga sommarhallon också. Men det känns ändå lyxigt med färska hallon i oktober.
Paprika funkar bra i växthus, men det dröjer ganska länge innan det är dags för skörd.
Vi ha sått frön redan som står under växtlampor inne än så länge.
Klokt att börja med det vi äter idag såklart Men också kul att få tips på nya saker som man kanske inte tänkt på Bärbuskar, smultron och jordgubbar är populärt i hela familjen. Vi satte faktiskt fyra buskar havtorn och två blodfläder i höstas.
Fruktträd sneglar vi åt med skräckblandad förtjusning. Nybyggt villaområde med kanske inte den bästa jorden i backen så jag antar att vi får göra nån slags upphöjning om trädet ska trivas någorlunda. Därtill är det något av ett blåshål på de flesta delar av tomten. Det som känns lockande förutom egen frukt är även att träden kommer ge lite skugga på varma sommardagar och lite höjd på en annars platt tomt.