I zon 1 (och kanske zon 2?) kan du ha fikon. Hösthallon är ett bra val för de får ingen mask och du klipper ner allt efter skörd.
Vi har en björnbärsbuske som vi är väldigt nöjda med. Otroligt bra skörd de senaste åren. Har mest använt i smoothies tidigare men nu har vi börjat ha lite i filen till frukost och det är jättegott.
Det man äter upp är ju bra. Vi har jordgubbar, smultron och satte hallon förra året. Den tomater med. Tänkte testa grönkål med.
Jag tänker odla blommor med, det är dyrt med snittblommor i butik så det känns ekonomiskt att odla under sommaren (detta är totalt osant eftersom jag ska fixa pallkragar och en massa jord).
Med tanke på att paprikan numer är svindyr så kan det vara ett alternativ. Själv lyckas jag aldrig med paprika trots växthus så går all-in på tomater. Det som inte äts färskt, torkar jag. Har även kokat tomatsås och konserverat men e lite pyssel med. Brukar även sätta nån tidig potatis så man har till midsommarsillen. Nypotatis till midsommar brukar ju bara kosta någon krona/kg just då men smaken av egen…
För friland vill jag slå ett slag för jordgubbar, sparris, jordärtskockor å zuchini. Funkar kalas upp till zon 3/4.
På tal om snittblommor, har säkert petat ner 500 tulpanlökar i höstas så jag räknar med att ha ett gäng så småningom Inte för att det är så ekonomiskt men det är nåt speciellt när de börjar titta upp efter den långa vintern.
Jag är i krig med en björnbärsbuske, som har sitt epicentrum på grannens mark ocks på skall sägas. Den tittar upp i vår gräsmatta och perennrabatt. Men bären är goda
Tack, fikon är verkligen lyxigt och gott! Jag har en planta i kruka som stått i växthuset men med klent resultat. Tror att jag antingen behöver plantera den där permanent eller ordna med en ny större kruka. Samtidigt har jag hört att liten kruka ger mer frukt på dem…
Rent ekonomiskt är ju bär ofta dyrt men lättodlat.
Många jordgubbsplantor Revar sig så man kan utöka biligt och få fler efter tid. Lika med hallon.
Om man frösår sparris kan man få många plantor till bra pris. Men krävs en del tålamod då det är 5 år tills du kan skörda fult.
Sockerärter är ett måste här så gott.
Sqush ger ju ofta mycket också om man vill ha massa.
Milon är med gott att odla.
Men det viktigaste att odla det man gillar att äta.
Åh, vad härligt! Jag ser framemot mina kanske 10-15 st som börjar visa sig, det är verkligen roligt när de börjar dyka upp!
Kommer in lite från sidan med ett tips till alla oss som bor i lägenheten. Prova att odla hydroponiskt! Det går att göra det superenkelt och billigt året om med rätt belysning. Jag och sambon är i princip självförsörjande på sallad utan att det tar allt för stor plats i vårt extrarum. Det sköter sig dessutom nära nog helt av sig själv!
Här är en dagsfärsk lägesrapport från de jag planterat i växthuset (och som kommit längst). Det lite ljusare i jorden är kaffesump, oklart om det ger näring eller ej
Den riktigt ekonomiskt sinnade satsar självklart på perenna växter som sparris, bärbuskar, fruktträd mm. Alltså sådant där man bara behöver lägga tid och pengar på att plantera en gång.
De perenner vi odlar är sparris, daubentonkål, vinbär, krusbär, rabarber, äpplen, päron och plommon.
Sedan odlar vi också smultron, jordgubbar, jordärtskockor, potatis och rödbetor.
Det som är bäst betalt per nedlagd timme med omkostnader inräknat jämfört med att köpa i affären är helt klart sparris och jordärtskockor.
Sämst timlön ger nog kålen och potatisen. Det är egentligen alldeles för billigt att köpa i affären för att vara lönt att odla i liten skala som vi gör.
Om vi hade haft ett växthus hade jag gärna odlat tomat och paprika. Det äter vi mycket av och priset har stuckit iväg ordentligt nu.
Rent matematiskt borde mannsatsa på tryffel och saffran.
Eller vaniljorkideer!
Tryffel går att “odla” om man bor i rätt odlingszon. Man köper plantor av tex hassel som är inpregnerade med tryffelmycel.
Vilken gourmand man skulle bli på köpet
Menar du egentligen gourmet?
Gjorde detsamma för några år sedan i växthuset i samband med att min mor bara hade några veckor kvar att leva. Vi pratade om att tulpanerna sedan skulle titta upp tidig vår i bäddarna, som en hälsning från henne, när hon inte längre fanns med oss.
Sorkhelvetet käkade sedan under vintern upp precis VARENDA lök, inte en enda lök fanns kvar…
Hoppa du får njuta av dina!
Håller med dig om sparris! Jag har drivit upp massor av plantor från frö själv så har nu gott om plantor som är 5-7 år gamla och rikgivande. Vi äter sparris varje dag maj-juni och det som inte går åt direkt torkar jag. Å varje år självsår sig flera som jag byter till annat i trädgårdsväg här på byn…