Frukt ruttnar bort i villaträdgårdar

Nu börjar plommon, äpplen och päron mogna i våra trädgårdar! Får du mer än du orkar ta rätt på? Gör någon glad!

Annonsera ditt överskott som bortskänkes i den lokala FB gruppen eller andra lämpliga nätverk. Eller så ställer du bara ut dina kassar med frukt vid brevlådan med skylten Bortskänkes!

21 gillningar

Ja tack! Vandrar ofta genom ett litet villaområde här i närheten där varenda trädgård har diverse fruktträd som är fyllda med frukt som sällan tas vara på. Någon brukar sätta ut en liten korg med lapp om att det är fritt att ta, men det handlar liksom om 10 äpplen när det ligger 50kg på backen.

9 gillningar

Det kanske ser ut som om det ligger mycket frukt och bara skräpar men faktum är att otroligt mycket frukt blir förstörd av insekter och fåglar. Passar man inte frukten och helst plockar i det lilla fönstret när den är mogen och ännu inte har ramlat ner så är det stor sannolikhet att den blir förstörd. Detta gäller särskilt sötare frukter som plommon och päron. Och körsbär. Men även äppelskörden blir också lätt till maskmat om de får ligga på marken nåt dygn. Det är att förvänta att man bara kan använda 1/3 eller 1/4 av skörden, om man inte tar hand om den direkt.

Vi har helt enkelt inte praktikerna man hade förr när folk var hemma mer och kunde passa på trädgården.

6 gillningar

Samma här.

Jag har anammat en egen variant av allemansrätten att det är OK att ta frukt som är tillgänglig från gatan om den skall användas för att ge energi för att man skall orka fortsätta vandra, givet att det finns ett överflöd av frukt.

Finns ägaren i närheten frågar jag naturligtvis men annars tar jag ett äpple eller päron för att orka uppför nästa backe.

5 gillningar

Det är sällan hela frukten förstörs direkt, men då måste man ju arbeta lite med den och skära ner i bitar och göra något av den, ex mos, marmelad osv.

Det är inte bara att vi inte är hemma och tar tillvara på den, det är att frukt är billigt att importera och därför köper vi det i affären.

Vårt äppelträd brukar vi plocka äpplena från första moget till dags att ta innan de faller och det är ca 4 veckor. Sorten avgör hållbarheten.

Annars finns

3 gillningar

Håller med i det du skriver. Var mest en kommentar till de som tror att det ligger drivor av prima frukt överallt, det gör det oftast inte. Vänder man på ett äpple är det ofta maskätet.

Ett annat problem är att vi äter mindre äppelmos nu för tiden. Många barn vill hellre ha annan sylt eller sirap. Vi provade ett år att göra must (har en råsaftcentrifug) men det var svårt att förvara några mängder i frysen. Ska man ta frukten till musteri behöver man ofta större mängder.

Det är detta jag menar med att skördar av frukt kräver en viss sorts praktiker runt det hela för att bli bra. Det jackar inte i modernt liv rakt av. Det kräver lite fokus, planering och hantering för att funka.

3 gillningar

Minns att jag för några år sedan läste i lokaltidningen att en villaägare ställt ut 2 stora korgar med äpplen utanför grinden med en skylt som sa; Bortskänkes!

På morgonen dagen efter låg alla äpplen på gatan och båda korgarna var stulna…

Tycker det är samma visa varje år. Villaträdgårdarna i vårt grannskap kryllar av frukter som inte tas omhand, samtidigt som närbutikerna knappt säljer svensk frukt över huvud taget. Det är ett sånt slöseri.

Flera av mina grannar skickar dock sina äpplen till ett lokalt musteri så det blir äppelmust av det. Själva har vi tyvärr inga fruktträd. Bara syréner som vi är jätteallergiska mot. :sneezing_face:

Jag tycker inte om smaken på svenska äpplen så för mig är svenska äpplen inget alternativ.

Ring på och fråga om du får plocka. Oftast får du säkert ja.

4 gillningar

Så är det. 95% av våra äpplen har mask, loppor och dylikt. Går dock att äta med kniv så man kan skära bort det.

Och helt i onödan vet jag inte. Vi har en hel del vilt som käkar upp det. Och sen slänger vi mycket på komposten som blir mat åt allehanda insekter, svamp och mögel.

2 gillningar

Tar hand om så mycket som går! Hämtar även frukt och bär hos grannarna. Kokar gelé, saft och äpplemos. Förra året kokkonserverade jag allt äpplemos. Det är ju superbra att ha det lätt tillhands i skafferiet.

4 gillningar

Så går det när man inte får bränna sprit på den.

1 gillning

Till dig som brukar få stor skörd av äpplen - har du testat koka apfelkraut?

Det här tipset är verkligen inget för den med ont om tid och svidande elräkning men…

Enklast är att använda en “saftmaja”. Fyll på med äpplen, (du behöver inte skala eller kärna ur frukten) Låt fruktsaften ångas fram. Har du skalat och kärnat ur frukten kan du använda “moset” som blir kvar som vanligt äppelmos.

Saften som ångats fram låter du sedan långsamt koka ihop tills saften får en sirapsliknande konsistens (det här tar tid). Häll upp på burk, förvaras svalt. Får lång hållbarhet om du dessutom tillsätter socker. Mumma att ringla över pannkakorna eller yoghurten. Gissar att plommon eller päron också går bra att använda, men har inte testat det själv.

1 gillning

Jag har knackat på vid sådana tillfällen och gjort en deal om att jag kan plocka själv och returnera ev mos el must i utbyte.

Visst är det ofta så men all fallfrukt är ju inte automatiskt otjänlig, skador går att skära bort.

Vad fint att ni “tar tillvara”!

Å visst känner man sig rik på ett speciellt sätt när man ser allt det som tagits om hand. Det kostar tid - japp - men resultatet ger mig en skön känsla.

2 gillningar

Jag är inte mycket för att mat bara får föregå, så när jag och frugan köpte en avstyckad gård med stora äppelträd så valde jag att köpa hem semiprofessinell mustningsutrustning. Startade också en enskild firma och nu är det mustning på hösten vid sidan av vanliga jobb.
Mycket jobb för liten förtjänst, men det känns kul att bidra till att mer frukt blir använd!
Så ett tips, gör must/cider av frukten!

9 gillningar

Kul ämne! Hör gärna vad ni har för tips på hur man tar tillvara på allt som kan dyka upp i trädgården. Äpplen, plommon, krusbär etc. Ofta käkar jag tills jag mår illa och sen står jag handlingsförlamad och bara stirrar på träden.

3 gillningar