Då kastar jag in mitt tips om att torka äppleringar, här har jag beskrivit mitt förfarande samt lite alternativ:
Mogen svensk frukt och bär är ju en tydlig säsongsvara. För att njuta året runt krävs ju att du konserverar på något vis. Äpplen brukar dock kunna hållas fräscha länge om du har möjlighet att förvara dem lämpligt.
Ett tips att öka den egna förbrukningen av frukt och bär när de är som bäst, är att använda dem mer i matlagning.
Plommon och körsbär är t ex väldigt gott till all typ av fågel. Jordgubbar passar ihop med sältan i fetaost och halloumi. Blåbär blir gott i en blankad skysås till viltkött
Då vår frys är knökfull jämt och jag inte är så sugen på traditionell konservering med hjälp av socker, så har jag valt att torka mycket.
I mitt prepperförråd finns därför två “svamptorkar” och rikligt med torkade äpplen, tomater, purjo, zucchini, jordgubbar, sparris, plommon, karljohansvamp, svarta vinbär, nypon.
Syrning är ännu ett alternativ, men passar grönsaker bäst.
Ja vet - mitt förhållningssätt passar inte alla - men jag får stor feelgood känsla av mitt odlande och mina turer i skog och mark.
Äppelodlarna lagrar svenska äpplen i lagerlokaler med låg syrehalt (msn dör om man går in där) , svalt och mörkt.
Då kan man få i princip färska svenska äpplen till juni av allt utom de mest känsliga sorterna (ex Transparant Blanche)
Vi vanliga dödliga får göra på andra sätt. Lagringståliga sorter kan förvaras i jordkällaremiljö (svalt, mörkt och fuktigt) långt in på våren.
Mjuka bär (björnbär, jordgubbar skivas först), hallon fryser jag in som de är med en matsked socker per 0,4-0,5 dl i påsar eller burkar.
Vinbär ligger som de är. Får bara torka upp ett par timmar i rumstemp så de inte fryser ihop.
Vi har 1000kWh på frysar per år… Its a deep rabbithole
Här kommer ett tips om du har gott om hallon eller plommon? Proppa en flaska full med bär/frukt( skär i mindre bitar om du använder t ex plommon). Fyll upp med vinäger, gärna äppelcidervinäger, så frukten täcks. Låt stå i kylen 1-2 veckor. Sila därefter av vätskan och använd som vinäger. Du kommer inte ångra dig! Fruktresterna får gå på komposten.
Tycker om lukten av min ruttnande frukt… Bra för gräset, bra för nästa års Överskott av grönt, frukt och bär. Man tar lite av de man sår
Bra tips! Dock ska man vara medveten om att äpplen släpper ifrån sig ett ämne som KAN påverkar andra frukter och grönsaker så att de mognar fortare (håller sämre). Om det är så att man förvarar fler saker än äpplen i utrymmet.
Det kan vara bra och dåligt, beroende på om etenet från äpplena påskyndar mognad.