Besparingsmaximera odlingslådor

Jag har några odlingslådor/pallkragar som jag kan odla en del i. Kan också plantera några träd eller buskar.

Det slog mig nu att jag borde tänka mer strategiskt kring vad jag odlar.

Potatis och lök lär inte ruinera mig när jag köper det. Men det gör färska bär t ex.

Vad ska jag odla för att få maximal lyx i tillvaron och/eller störst besparing på matinköp?

Ps, det är rea på fröer i en del affärer nu under hösten också.

3 gillningar

Otrolig lyx att ständigt ha färsk persilja, basilika, timjan till matlagning :slight_smile:

Annars bär att göra sylt på?

Körsbärstomater och gurka är värt det för att det smakar så mycket godare än de från butiken (och bägge har ju blivit väldigt dyra nu men får mycket användning i vardagen!)

3 gillningar

Gurka, tomat, paprika är tämligen enkelt men kräver växthus för att bli bra.

För ekonomins skull skulle jag sätta squash och aubergine. Jättelätt att odla och ett fantastiskt sätt att dryga ut grytor.

Sant att färska kryddor är lyx. Dyrt är det också. Bra tips!

Paprika är ju tokdyrt, kanske får investera i växthus-topp till en av pallkragarna. Bra tips!

1 gillning

Gurka och tomat fungerar även bra mot en södervägg.
Squash håller jag med om men aubergine är svårare, mycket blom men lite frukt.

Dem mesta tillbehör till pallkragar är oftast dyrt skräp som inte fungerar bra och går sönder efter 1år.
Har själv slösat en hög pengar på alla möjliga tillbehör.

Tips om du vill ha mera pallkragar så brukar jag handla dem på skroten för 20-50kr styck.

3 gillningar

Färdiga växthustoppar är skräp, tillverka en egen av 45x45 och byggplast istället. Kommer hålla i decennier :ok_hand:t2:

2 gillningar

Gällande kryddor så är frysta kryddor bra. Jag skulle alltså i första hand satsa på kryddor som inte finns som frysta.

Mynta och gräslök växer något enormt. Använder du dem är det helt vettigt att odla.

2 gillningar

Utöver ett bra kryddland skulle jag säga att sallat är det man tjänar mest på att odla själv. I den bästa av världar bör man odla sådant som är dyrt och som man annars skulle köpt.

Sen är det ju oftast bra att blanda på ett genomtänkt sätt - i år gjorde vi misstaget att sätta fyra squashplantor, det har blivit en himla massa squash, mer än vi kanske egentligen vill äta.

Om man värdesätter sin egen tid högt är rotsaker bra, morötter och potatis är svårt att misslyckas med. Ärtor och bönor för direktkonsumtion (sockerärtor, vaxbönor m.fl.) faller också i den kategorin, sköter sig själv och är rätt anspråkslösa.

Bärbuskar och fruktträd är också mycket tacksamma, kostnadseffektiva växter att ha i trädgården, särskilt om man köper och planterar dem nu på hösten när det oftast är rea och risken för torka är låg.

1 gillning

Basilika, persilja, mynta, gräslök, salvia, citronmeliss, oregano om du äter det.

Sätt myntan i en kruka, även om du sen av estetiska skäl vill gräva ner den i pallkragen. Sprider sig värre än ogräs annars.

2 gillningar

Ruccola har jag inte setts nämnas.

1 gillning

Gör en odlingslåda av Lecablock istället. Stapla blocken i förband utan att mura eller limma. Väldigt flexibelt och oändlig hållbarhet. Ett tak eller en topp i glas eller plast ökar avkastningen och tidigheten avsevärt.

1 gillning

Rabarber är annars en grönsak som handel tar utlöst betalt för. Första gången jag såg priserna på rabarber (samt lingon) så trodde jag det var ett skämt.

1 gillning

Ett tips är att gå ut i skogen och plocka på dig med bär. Går snabbt att bli självförsörjande på bär med lite eget arbete.

2 gillningar

Själv lurar jag på sparris inför kommande säsong. Inget jag ruinerar mig på men gott! :slight_smile:

1 gillning

Sockerärtor! Går knappast att misslyckas med och ger riklig skörd. Ärtorna binder dessutom kväve i jorden som fungerar som gödning.

1 gillning

Tar tid för sparrisen att bli skördbar. Räkna med 3 säsonger efter plantering.

2 gillningar

Det vore nästan mer intressant med “superenkel odling”. Jag menar då saker som sprider sig som ogräs, går att äta och inte behöver skötas något särskilt. Mynta är ju ett exempel men säkert finns det fler. Det är förstås lite jobbigt att få hela rabatten full men ur perspektivt produktion är det ju bra. Vad som fungerar att lagra är en annan relevant fråga.

1 gillning

Mynta och jordärtskockor. Men känns inte så kul äta varje måltid.

1 gillning