Otrolig lyx att ständigt ha färsk persilja, basilika, timjan till matlagning
Annars bär att göra sylt på?
Körsbärstomater och gurka är värt det för att det smakar så mycket godare än de från butiken (och bägge har ju blivit väldigt dyra nu men får mycket användning i vardagen!)
Dem mesta tillbehör till pallkragar är oftast dyrt skräp som inte fungerar bra och går sönder efter 1år.
Har själv slösat en hög pengar på alla möjliga tillbehör.
Tips om du vill ha mera pallkragar så brukar jag handla dem på skroten för 20-50kr styck.
Utöver ett bra kryddland skulle jag säga att sallat är det man tjänar mest på att odla själv. I den bästa av världar bör man odla sådant som är dyrt och som man annars skulle köpt.
Sen är det ju oftast bra att blanda på ett genomtänkt sätt - i år gjorde vi misstaget att sätta fyra squashplantor, det har blivit en himla massa squash, mer än vi kanske egentligen vill äta.
Om man värdesätter sin egen tid högt är rotsaker bra, morötter och potatis är svårt att misslyckas med. Ärtor och bönor för direktkonsumtion (sockerärtor, vaxbönor m.fl.) faller också i den kategorin, sköter sig själv och är rätt anspråkslösa.
Bärbuskar och fruktträd är också mycket tacksamma, kostnadseffektiva växter att ha i trädgården, särskilt om man köper och planterar dem nu på hösten när det oftast är rea och risken för torka är låg.
Gör en odlingslåda av Lecablock istället. Stapla blocken i förband utan att mura eller limma. Väldigt flexibelt och oändlig hållbarhet. Ett tak eller en topp i glas eller plast ökar avkastningen och tidigheten avsevärt.
Rabarber är annars en grönsak som handel tar utlöst betalt för. Första gången jag såg priserna på rabarber (samt lingon) så trodde jag det var ett skämt.
Det vore nästan mer intressant med “superenkel odling”. Jag menar då saker som sprider sig som ogräs, går att äta och inte behöver skötas något särskilt. Mynta är ju ett exempel men säkert finns det fler. Det är förstås lite jobbigt att få hela rabatten full men ur perspektivt produktion är det ju bra. Vad som fungerar att lagra är en annan relevant fråga.