Klarar sig jordärtskockor över vintern?
Om man inte skördar alla knölarna kommer de tillbaka nästa år, ja. Kan lätt bli en plåga om man misslyckats med att ta alla några år i rad . En av få växter som kan konkurrera ut kirskål, sägs det.
Och de går att lämna i jorden/under halm el dyl och plocka in eftersom under vintern. Jordärtskockor är tåliga typer.
Ja, skörda skockorna tidig vår, ska vara mer lättsmälta då, men min mage tål dem bra. Du kommer glömma några, som alltså blir nya “blommor”.
Myntan som också är omöjlig få bukt på kommer växa fram efter du skördat skockorna. Har du tur får du en del annat ogräs, svinmålla t.ex. eller brännässlor.
Så kan du äta skockor med mynta hela sommaren.
Finns det några nackdelar med jordärtskockor eller är det bara att plantera på? Jag gillar jordärtskockor skarpt och att ha massor av dem lite överallt vore ju onekligen praktiskt.
Äntligen en odlingstråd, funderade på att starta en själv
Håller med om att potatis och lök ger sämst utbyte ekonomiskt, det blir bara några kilo färre att köpa och kilopriset är lågt.
Jag har märkt att det finns två kategorier av växter som hjälper hushållskassan på olika sätt.
Den uppenbara är saker som man köper vanligt vis men är dyrt, som bär färska kryddor mm
Glöm inte sallad här, färsk sallad man köper i påse har högt kg pris och även färsk bladspenat enkelt att odla och lång säsong.
Mindre uppenbart är saker som saker man oftast inte köper själv men är relativt billiga att köpa, brytbönor blir det rätt mycket när man odlar, det går att köpa fryst relativt billigt men jag gör det sällan, när man sedan tvingas äta dessa saker blir det färre resor till butik där man säkert hade köpt något onyttigt och dyrt istället.
Squash och pumpa drygar ut maten bra och är enkla att sköta.
Kålväxter, blomkål, svartkål brysselkål etc ger oxå volym men är svårare att sköta.
När man har planterat dem så blir du aldrig av med dem.
Så planera noga vart du ska ha dem