Hur hanterar ni råttor och möss?

Hej forumvänner!

Jag hoppas att ni mår bra. Jag tänkte ta upp en fråga som nog oroar de flesta av oss – skadedjur. Oavsett om det är råttor, möss eller något annat, kan de bli en riktig huvudvärk och ibland även kostsamma.

Hur hanterar ni skadedjur hemma? Har ni några effektiva knep eller metoder att dela med er av? Det vore intressant att höra olika erfarenheter och tips från er alla. Låt oss skapa ett utbyte av information som kan vara till nytta för varandra.

Ser fram emot era tankar och erfarenheter! Tack på förhand!

1 gillning

Skaffa katt ?
Kolla med någon i denna tråd

1 gillning
  1. Skaffa katt.

2. Skaffa musfällor.

3. Skaffa råttfällor.

4. Ring Anticimex, ingår ofta i hemförsäkringen.

5. Muta någon modig som tömmer 2+3!

1 gillning

Dessa 2 håller ordning här på gården.
Annars är det musfällor och ev Anticimex om ni har stora problem.

9 gillningar

Har haft en del problem med både råttor och möss men dom har avtagit med hjälp av “museborst” i luftspalten på panelen och supercat råttfällor, dom stora. Se dock till att andra djur inte fastnar i råttfällorna.

Anticimex har varit på besök men inte gjort nått.

2 gillningar

Två katter, enda gången jag haft en mus i huset var när kattjäkeln bar in den och skulle leka med den.

1 gillning

Som tidigare sagt, skaffa katt. Eller katter, vissa är bättre jägare än andra. En av mina håller koll i hela kvarteret och tar flera möss om dagen till grannskapets glädje.

2 gillningar

Slår ihjäl dem.

Men jobbar också med att täta springor (stålull är bra om det inte går med annat).
Cederträolja gillar inte ohyran.

Vi satte ”museband” i nederkant på lockpanelen så de fulingarna inte kan klättra upp till innertaket och leva rövare när det är kallt ute.

Det fungerar och jag slipper vakna på nätterna när de springer runt :mouse2::mouse:

Ringer hyresvärden :joy:

Jag köpte elektriska fällor, rena skräpet. Köp vanliga slagfällor. Bästa betet är chokladkräm, sådant som finns på påse i godisdisken.

2 gillningar

Vi har också katt och musfällor :slight_smile: Låtit bli att skaffa höns, de drar tydligen till sig råttor… Vi laddar musfällorna med jordnötssmör.

1 gillning

2 gillningar

Kan du berätta mer om cederträolja? Hur används det?

Främst mot t ex silverfiskar och klädesmal men möss gillar inte heller doften.
Enklast är att använda block/kulor av röd ceder som man impregnerar med röd cederträolja.

Jag använder det i garderoben, skafferiet, badrummet och så har jag även skoblock i cederträ som jag bättrar med lite olja ibland.

På landet hanterar vi dem så här.

Gillra musfällan med Dumle original. Det är väldigt effektivt. Har genom åren fångat 4 st snabbt med just Dumle i fällan. De verkar inte kunna motstå den.

2 gillningar

Har en gammal råttfälla som jag har konstant uppe på loftet och jag har monterat upp en av mina CCTV kameror över den så jag kan kolla i min mobil om någon har nappat. Betar med tysk korv, det gillar dom. Brukar få några halvstora råttor varje år.

2 gillningar

På titeln var jag redo att svara: Varsamt, lyft aldrig i svansen och ge dem aldrig fröpellets. :heart:

Sedan såg jag att du tänke på skadedjursaspekten och inte tamdjur. :joy:

Håll rent utomhus och intill huset. Klipp ner häckar så de inte hittar upp på fasader och kattvindar. Håll eventuell kompost under uppsikt. Ha gärna katt etc,

2 gillningar

Katt(er) är nog det allra bästa, blotta närvaron räcker många gånger för att hålla mössen borta.

Annars är en vippbräda på en hink supereffektivt! Det är inte tillåtet att fylla hinken med vatten men gör man det ändå och blandar i lite glykol försvinner ytspänningen och mössen drunknar direkt. Plus att lukten försvinner helt och hinken behöver inte tömmas speciellt ofta. Om inte hinken hinner bli full…

Finns bl.a på Jula, Granngården och kostar inte mycket, typ