Ska anlägga en hel trädgård - hur sparar jag bäst in pengar här? 🌳

Då har ni liknande utgångspunkt som vi hade rent tomtmässigt men mindre skala.
Börja nära huset och framförallt entrén, så in näringsbindande växter längre bort (typ vall) med mycket klöver om du inte tänker ta tag i allt på en gång.
Tänk gärna hållbart för naturen också. Det finns jättebra information om det om man bara googlar trädgård pollinatörer eller rabatt fjärilar. Många växter går att få eller köpa billigt också
Gräsmatteöken är helt värdelöst för vår natur.
Vad har du för trädgårdsdröm? Vad ska trädgården ge dig?

1 gillning

All drömmer om olika trädgårdar, men om jag skulle börja om idag skulle jag avsätta så mycket som möjligt till ängsmark av flera anledningar;

1. Biologisk mångfald
  2. Lättskött (dock ej underhållsfri)
  3. Ger fri tillgång till massor av vackra blommor
  4. Går utmärkt att anlägga på näringsfattiga jordar
  5. Ska inte gödslas

Om du är nyfiken på att anlägga äng kan jag rekommendera Pratensis som är en av få leverantörer av ängsfröer som säljer härproducerade arter.

2 gillningar

Om det är sprängsten på mer eller hela tomten: hur mycket vatten har du tillgång till (både för anläggandet och framtida skötsel). Har man egen brunn kan ni inte vattna obegränsat och är det kommunalt kan det vara bevattnngsförbud/ganska dyrt att förbruka mycket vatten. Själva etableringen behöver mkt vatten, inte alltid man har “tur” med vädret.

Mitt 1:a råd är att fundera över vad ni egentligen vill ha plats med i trädgården tex uteplatser, extra parkeringsytor vid fest/båt/husvagn/husbil, studsmatta, fotbollsmål, partytält, koja/lekstuga växthus, trädgårdsföråd, pool/spabad mm. Ta i med ngn några meter extra åt varje håll när ni skissar in dessa så blir ytorna rimliga.

Det 2:a är att allt man lägger till behöver skötas om, dvs ju mer rationellt man tänker nu ju mer tid har ni framtiden.

Det 3:e satsa på sådant som ger tillbaka över tid. Bärbuskar, perenna växter, häckar som blommar, växthus.

Nu framgår ju inte var i landet eller i vilka vädersträck huset ligger, men det gäller att inte jobba emot förutsättningarna. I sprängsten växer ju inte mycket , men å andra sidan är det ju bra som underlag där det inte ska växa :slightly_smiling_face:

En gissning är att ni både behöver ta bort sprängsten o tillföra lera och bra jord på tomten. Och mycket mer jordmassor än vad man först tänker. Jag skulle fundera några varv på vad ni vill få in på tomten och utifrån det sen göra en höjdsättning så ni får fram hur mycket jord ni behöver och var.

Som summering:billigaste sättet över tid är sådant man inte behöver göra om. Och man ska inte ha för bråttom, tar tid att etablera en trädgård.

Kul med projekt o drömmar! Glömde nästan… det här är ngt som många par blir osams om, så värt att lägga in i kalkylen att låta ngn göra en ritning utifrån er bruttolista .

1 gillning

strumplester

4 d

Hel trädgård innebär att vi ska förvandla över 1000kvadratmeter från sprängsten och grus till en trädgård med gräs, buskar, stenläggning, träd osv.

Det är ett, ur trädgårdssynpunkt, uruselt odlingsunderlag. Så tänk till var du ska ha grönytorna och starta med att ta bort krossmtrl för att fylla upp med ordentligt med organiskt mtrl för att skapa odlingsförutsättningar. Ju större fruktträd och buskar, desto djupare “fint” underlag behöver du. Du kan använda ensilagebalar otjänliga som foder/strö, obrunnen stallgödsel, höstlöv mm och toppa upp med proffsjord på det. Men tänk på att det sjunker undan varefter det förmultnar. Jag fixade t ex gratis 10 m3 stallgödsel tippad här hemma, då gödsel ofta räknas som deponi och stallen får betala för att tippa på ÅVC. Jag har även hjälp mina grannar i området att kratta och ta hand om deras höstlöv för att återanvända dem i mina odlingsbäddar.

Mitt råd är att vara noga med sorter och inte utgå från random gratisplantor. Delade perenner går ofta bra att ta emot, men jag skulle själv inte göra så med t.ex. buskar. Köper du plantor så kan du läsa på om sorten. Du får veta hur hög och bred den blir och blir inte överraskad efter några år som det kan bli med gratisplantor av okända sorter. Ofta har sorter också vidareutvecklats och de som säljs idag kan ha bättre egenskaper (längre blomning, starkare stjälkar…). En hortensia kan kosta 400 kronor, men moderna sorter klarar t.ex. av ett ösregn utan att lägga sig ner, vilket många äldre sorter har en tendens att göra. När du köpt en sort kan du istället själv ta sticklingar av dessa, som då blir sortäkta.

För att sprida ut kostnaderna kan man prioritera ett område i trädgården i taget.

Glöm inte träd eller andra högre skuggande växter. Värmeböljor väntas öka framöver.

Tänk på pollinatörer, googla på växter som gillas av fjärilar, vildbin och humlor. (Tex lavendel brukar vara en hit.)

Tänk på säsonger. (Om ni tex ofta är bortresta i juli är det dumt med mest blomning eller störst underhållsbehov då. Samt att få blomning alla säsonger - i södra Sverige går det från snödroppar i februari till kärleksört i november.)

2 gillningar

Jag skulle börja litet och låta trädgården få växa fram under åren. Vi köpte ny villa för 16 år sedan med en platt skånetomt. Vi rullade ut gräsmatta och satte en häck runt om. Köpte några blommor och skapade en rabatt i hörnet första sommaren när vi flyttade in. Den var väldigt spartansk.

Nästa sommar ville jag ha en damm. Köpte en begagnad balja på marketplace och grävde ner den. Gjorde en liten till rabatt runt med växter som jag fick av vänner och familj. Gjorde en rabatt till i andra hörnan och planterade lite bärbuskar i tredje hörnan.

Idag har jag en handgrävd damm, stenmur med vattenfall, diverse blommor i etager, rabatter i hörnen som går i mjuka vågor, stort grönsaksland och ännu fler bärbuskar, litet sexkantigt växthus, diverse gångar, murgrönemur och massa mer!

Jag har fått mycket positiv feedback för min underbara trädgård. Och den har inte kostat så där supermånga pengar. Jag har känt efter vad som passat och skapat därefter. Kreativt, roligt och väldigt personligt.

4 gillningar