På ”studiebesök” i mitt drömkoloniområde. 🌸

Uppdatering!

Idag var jag på ”studiebesök” i mitt drömkoloniområde. :cherry_blossom:

Det känns helt rätt, så kommer fortsätta sätta av en del av mitt bonussparande till en egen liten lott.

Jag hoppas nå dit inom 2-3 år med lite flyt och pyssel. Kanske tidigare om jag hittar en billigare lösning att komma över en lott.

37 gillningar

Så fint!
Växter och böcker var länge det jag lade pengar på. De senaste åren har oteknisk för det försvunnit men jag älskar att dra upp växter från frö eller sticklingar.

3 gillningar

Kul att höra, jag är ganska ny på växter, har tidigare varit ganska bra på att ha dö på mina krukväxter hemma i lägenheten. Men under pandemin så fick jag ett litet gäng sticklingar av min kompis, vi träffades utomhus mitt i vintern, mitt under en av de värre covidperioderna.

Efter det så försöker jag vårda mina få växter ömt och de verkar trivas bra. En av sticklingarna är nu riktigt stor och har gett fler sticklingar, som jag gett bort. Det är lite magiskt att se växter växa upp. :heart:

5 gillningar

Inomhusväxter trivs alldeles utmärkt i självvattnande kärl. Blomsterlandet har bra och billiga. Ingen risk att du över- eller undervattnar.
Men med kolloni öppnar sig en ny värld. Då kommer trädgårdsdesign in som en viktig faktor. Och med växter som trivs har du alltid garanterad tillväxt.

2 gillningar

Ska bli kul att se vilken typ av lott det blir så småningom.

Priserna varierar mycket och jag hoppas att de billigaste som brukar dyka upp ett par stycken per år inte sticker iväg i pris när jag kommit upp i en rimlig summa avsatt.

Vissa lotter är odlade på varje kvm, medan vissa har två buskar och kanske ett träd utöver gräsmattan. Så det finns alla möjligheter att forma sin egen lilla tomt efter egen förmåga och estetik. :blush:

2 gillningar

Hur stora är tomterna? Stuga också?
En stor trädgård kan kännas liten och en liten stor, helt beroende på hur du bygger den. Du har en inspirerande tid framför dig. Tänk på väderstrecken. Gärna morgonsol till växterna och kvällssol till dig själv.

2 gillningar

När jag var där och tittade så verkar lotterna variera lite i storlek, från ca 250 kvm och uppåt 400. Likaså stugorna, alltifrån enkla skjul med en dörr och ett fönster på 10 kvm till rena sommarstugor på 40+kvm.

För mig vore det bästa en lite skuggig tomt, bränner mig lätt och är lite känslig för värme. Jag gillar också skuggtåliga växter och uppvuxna träd, så ska välja en lott som känns rätt. Stugan går alltid fixa till, träd är däremot svårt att få stora på kort tid. :yum:

Men nu ska vi inte kidnappa tråden, men det kanske blir en egen tråd när jag är närmare målet och letandet börjar. :blush:

3 gillningar

Skapa gärnaen egen tråd när det närmar sig. Bor du i södra Sverige och behöver väter så kanske jaha kan hjälpa till

1 gillning

Om ett par veckor kan jag börja en countdown/kolonilottstråd, om hur det går med min kolonilottshink till en början.

Kan vara kul att följa och för mig att ha en extra morot. Jag bor hyfsat söderut, i alla fall söder om Stockholm. :blush:

3 gillningar

Kan rekommendera den här boken av Charles Dowding om du tänkte odla grönsaker.

Önskar jag hadde börjat med den skulle ha sparat mycket tid och pengar på det :sweat_smile:

2 gillningar

Hittade inte denna titel på biblioteket, men har beställt hem en annan titel från samma författare i stället.

Den fanns på biblioteket, men det var kö på den, men nu finns den att hämta!

Så ska till biblioteket på tisdag. :blush:

https://www.bokus.com/bok/9781856233019/no-dig-organic-home-garden/

2 gillningar

Annars finns boken i digitalt format både på Amazon
och andra ställen i epub-format.

2 gillningar

De finns på en hel del ställen, men mina marginaler är små, så jag väljer i första hand att låna böcker.

Men blir de lånade böckerna favoriter, så köper jag dom gärna. :blush:

2 gillningar

Kul, kör hårt! Roligt att du delar med dig :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Idag hämtade jag boken jag beställt på biblioteket!

Ska bli kul att läsa på lite om olika odlingsmetoder.

Nästa månad så kommer jag börja lägga in en nedräkning mot mitt sparmål för kolonilotten här i tråden. Kan vara kul att följa och bra för mig med en extra sporre! :blush:

Den kommer uppdateras i början på varje månad och jag har startat ett konto på Lysa med kort sparhorisont.

Den är satt på en sparhorisont för 1-3 år.

Även den aspekten kan vara kul att följa och jag känner att det är inte hela världen om den svajar lite. Vill se hur det sparkontot beter sig i jämförelse mot mitt 60/40 långttidssparande hos dom.

Tipsa gärna om bra Trädgårdsböcker ni tycker om!

:cherry_blossom::potted_plant::tulip:

17 gillningar

Fantastiskt, håll oss uppdaterade!

2 gillningar

Skillnadens trädgård drivs av Sara Bäckmo. Finns blogg att läsa helt gratis men hon har även skrivit någon bok (som jag inte läst)

Kan även tipsa om att gå med i odlingsgrupper på fb.

Täckodling/no dig har jag fastnat för! Billigt, praktiskt och tidssparande.

Väldigt många växter ff a buskar är lätta att föröka med sticklingar. Jag har en hel drös med sticklingar rotade i kruka som jag ska göra en buskslänt av när jag hinner. Allt från sticklingar jag fått eller “råkat” få med mig. :grin:

3 gillningar

Tack för tips! :raised_hands:

Har spanat på lite högre odlingslådor i rostig plåt som jag troligen kommer investera i. Vackra, underhållsfritt material och ergonomisk arbetshöjd.

Har sett lite om No dig på Youtube, men mest i förbifarten hos husrenoverare. Så ska bli kul att lära sig mer.

Jag övar på sticklingar, har till och med en sticklingsvas. :yum::seedling:

2 gillningar

Skickade in ett inköpsförslag på boken du rekommenderade till mitt lokala bibliotek förra veckan.

Fick idag följande besked:

Hej!

Tack för ditt inköpsförslag!
Vi köper in boken och meddelar dig när den finns att hämta på biblioteket.

Så kör mini happy dance här hemma. :smiling_face_with_three_hearts:

14 gillningar

Som utlovat, nu börjar en månatlig rapportering kring hur mitt sparande till en egen kolonilott går! :sunny:

Tänker att forumet just nu också behöver lite distraktion från kommande vinters svårigheter för oss alla, så dela gärna med er av tips på hur jag kan göra saker bättre och kunna öka mitt sparande eller annat som berör odling och kolonilotter. :heart:

Jag tänker att i början på varje månad så uppdaterar jag mitt Excelblad för mitt Lysakonto som är öronmärkt just för Kolonilotten. Det har 16% aktier och resten räntor, det var den fördelningen som Lysa rekommenderade med min sparhorisont på 2-3 år. Jag är medveten om att det finns en risk med att inte sätta in pengarna på ett vanligt sparkonto. Men det är också skönt att ha dom på ett ställe som jag mentalt räknar som “låst”.

Mitt mål är att försöka hitta en lott för under 150 000 kr, det är troligen ofantligt optimistiskt, då många lotter i området går för det dubbla. Men det är en utgångspunkt tänker jag. Jag hoppas kunna nå dit inom 3 år, vilket också är lite optimistiskt med den sits vi alla sitter i med skenande priser och levnadskostnader.

Jag sparar, säljer av egna gamla prylar (och grannarnas), flippar lite via Tradera och jag kommer önska mig pengar i stället för presenter vid Jul och födelsedagar. Kanske också att min arbetsträning jag ska börja på i höst leder till en anställning i framtiden, då kan jag spara ännu mer från min månadsinkomst.

Tänker att det är enklast att dela en bild jag konverterade från mitt Excelblad, så ni ser både siffror och diagram på en gång. Kommer lägga upp en ny bild varje månad. Är amatör vad gäller Excel, men förhoppningsvis förstår ni hur mitt framstegsdiagram är upplagt.

Hej hopp, då kör vi! :rocket:

:cherry_blossom: :sunflower: :tulip: :house_with_garden:

17 gillningar