Bra där, Ja forumet har verkligen överfyllts av energifrågor den senaste tiden…
Ska bli kul att få följa din resa! Lycka till!!
Bra där, Ja forumet har verkligen överfyllts av energifrågor den senaste tiden…
Ska bli kul att få följa din resa! Lycka till!!
Ville bara skriva att jag verkligen önskar att du får din kolonilott i framtiden, du verkar vara en fantastisk människa 
Heja dig @Melwa!
Får jag komma med lite inspel och en lek? Det som du har ovan är super och det är det som jag skulle benämna en “mekanisk plan”. Det vill säga det som, något förenklat, kräver lite tid, lite kompetens, lite energi och lite pengar. Du kommer garanterat lyckas men som du själv skriver i Excel-filen så kommer det att ta tid.
Det som jag skulle vilja inspirera dig till är att inte spela enligt reglerna och hur man “ska” eller “bör” göra utan tänka utanför boxen. Det vill säga fundera snarare i banor såsom:
Jag vet inte ens om ovan är rätt frågor, men det är i alla fall en ansats att tänka utanför boxen. För att ta ett konkret exempel. Jag och Caroline är inte superduktiga på trädgård. För något år sedan hade vi en tanke kring att det finns säkert någon person som inte har trädgård som skulle vilja ha. Ett tag annonserade vi om att man kunde ha vår trädgård som sin kolonilott. Det var ju lite att göra något som väldigt få andra gör.
Jag tänker på att det här “andra sättet” är ett spel som man kan roa sig med under tiden man spelar det andra. Det är ju inte antingen eller. På det här sättet så har du en stor uppsida (få antingen pengar eller kolonilotten tidigare) och väldigt liten nedsida (den andra planen fungerar).
Återigen, jag har inget facit, svar eller ens de rätta frågorna - men jag vet att det brukar finnas andra sätt än de “vanliga”.
Tack för tips! 
Jag har en liten dold aspekt, skulle ”rätt” objekt dyka upp innan mitt sparmål är satt, så kan jag nalla av mina pengar från min KF för att sen betala tillbaka mig själv. Men det är något jag helst vill undvika, då mitt pensionssparande är prio ett.
En annan möjlighet är att låna pengar av en släkting jag lånat pengar av förut. Hen sitter på ett större kapital som är parkerat på ett vanligt sparkonto, så hen tjänar på att låna ut och få bättre ränta av mig.
När det gäller kolonilott så är det just kombinationen stuga och lott som är min dröm, har upptäckt att jag inte mår mentalt bra av att hyra sommarstugor. Jag är för mycket av ett kontrollfreak och även en byggnadsvårdsnörd och får lätt ångest när jag ser vad andra gör med sina hus. Om än små hus. 
Det finns ett område som hyr ut små trädgårdslotter utan byggnader som ligger relativt nära koloniområdet, men intill en nybyggd stadsdel. Men där saknas helt den kulturhistoriska aspekten som jag älskar så mycket. Så jag känner att det också går bort.
Men tänker i höst besöka koloniområdet igen med lite lappar i högsta hugg. Alla lite bortglömda och eftersatta lotter som passar mig, kommer få en liten lapp med min kontaktinfo och en kort text om min dröm. Kanske att någon som är äldre, trött eller som fått en lott som arv kan tänkas sälja utan mellanhand.
Sen så har jag min hobbyverksamhet med kolor och choklad, som skulle kunna dra in mer pengar. Men där finns regler kring hur omsättning och vinst begränsas på grund av verksamhetens upplägg. Om jag blir ”friskskriven” till en viss procent igen, så skulle jag kunna omvandla verksamheten till ett företag och därmed kunna plocka ut vinst.
Just nu så har jag fysiska och mentala begränsningar efter mina skador, så företaget kommer alltid få utgöra en begränsad del av min tid, så jag har energi att sköta resten av vardagen. Min arbetsträning och utvärdering från FK måste bli klar först, då det är mot FK regler att driva ett företag samtidigt som jag är helt sjukskriven. Vilket är helt riktigt och logiskt. FK vet om att jag har mitt hobbyprojekt och har uppmuntrat det, min handläggare köper ofta mina kolor.
I kontakt med myndigheter är ärlighet kung, annars kan det bli struligt.
Så vi får se, mycket i min plan är lite flytande. Men målet kvarstår, så får se hur vägen ser ut för att nå dit. 
Det finns (minst) en sådan tjänst, Co-Grow. De länkar ihop personer med trädgårdar som inte vill odla med de som vill odla men saknar plätt.
Så bra! Passar säkert många! ![]()
Det här läste jag om förra veckan, en bra idé här också! Tänk vad härligt om många gjorde likadant i våra städer. ![]()
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tradgardsdrommen-blev-verklighet-pa-hyreshusets-grasmatta
Smyger in en fråga här då den berör mitt sparande till kolonin!
Fick idag en inbjudan från Lysa att jag har möjlighet att starta ett sparkonto i deras regi. Tydligen lite begränsade inbjudningar än så länge, enligt dom. ![]()
Räntan är rörlig, ligger för närvarande på 0.95%.
Avgiften ligger på samma som övriga konton hos dom, så på 0.24% av beloppet.
De har också insättningsgaranti.
Kanske inte bästa räntan, med tanke på att avgiften drar ner den.
Men tänker att den kanske kan vara ett alternativ till mitt kolonilottssparande? Då det ligger på ett ställe jag sällan loggar in och aldrig kommer göra uttag ifrån spontant och oplanerat!
Hur skulle ni gjort? Alla åsikter är välkomna, jag vet ganska väl mina preferenser numera. Men uppskattar feedback!
Glöm inte bort skatten! Hur beskattas kapitalet på ett LYSA-sparkonto? Som ISK eller som ett ”klassiskt” sparkonto?
Jag skulle tro som ett klassiskt sparkonto, i och med att det har insättningsgaranti. Men ska se om jag kan hitta information om det i veckan.
Gissar att det är därför det dröjt lite, då mina andra konton där är ISK, vilket jag gissar är majoriteten av deras konton. Har för mig att det nämndes om att ett sparkontoalternativ var på gång i ett poddavsnitt i våras. 
Så, om jag förstår det rätt skulle ett beräknat scenario vara:
Sparkapital: 10 000 kronor
Ränta (1 år): 0,95 procent
Kontoavgift (på kapitalet): -0,24 procent
Skatt (på vinsten): -30 procent
Efter ett år har kapitalet växt till 10 095 kr.
Vinst: 95 kr
Skatt: -28,50 kr
Avgift alternativ 1 (innan skatt): -24,23 kr
Avgift alternativ 2 (efter skatt): -24,16 kr
Nettokapital: cirka 10 042,50 kronor
Nettovinst: cirka 42,50 kronor
Mer än hälften av den vinst som genereras försvinner i exemplet till skatt och kontoavgift. Kontoavgiften som Lysa lagt på är faktiskt en riktig bummer i sammanhanget…
Jag skulle strunta i sparkonto och sätta in allt på ditt ISK 
Litet förtdligande!
Mina pengar för kolonilotten sitter på ett ISK idag, en lågrisk variant, men med möjlighet till marginell avkastning.
Det lutar åt att de får vara kvar där!
Är det 30% skatt på vinsten från ett klassiskt sparkonto?
Ja men vinsten blir så liten så det är knappt lönt att placera där. Sen tycker jag inte att du ska ta för liten risk på din ISK heller. Men det ska du bestämma vad som känns bra 

Hej Melwa!
Jag skulle inte använda Lysas sparkonto. Räntan är för låg och de tar en avgift.
Jag rekommenderar att du öppnar sparkonto hos Landshypotek om det är sparkonto du vill ha. De har insättningsgaranti, fria uttag och 1.5 % ränta. Du öppnar enkelt konto med bankid.
Roligt att få följa din odlingsdröm
.
En utanför låda tanke är att kontakta koloniföreningens ordförande, förklara vad du har för avsikter och fråga om du kan hjälpa till med något (inte bara städdagar och ogrässrensning)
På så sätt lär du känna folk, du får en känsla för detta med odling och du får en känsla för området.
Visuellt är en sak, men det är en annan sak ha en lott.
Har du riktigt tur är det någon äldre som du bekantar dig med som vill ha hjälp.
att arbeta med grönt är terapi. Att äga det är inte alltid lika skönt, när allt slokar och man måste panikvattna och fixa och dona.
Lycka till, det är kul att odla.
¨
Edit ; var riktat till Melwa egentligen. Men det är ett exempel på utanförboxen.
Tack för tips! 
Har nu ett par nya bekanta som har kolonilott, två nya har anslutit i mitt pysselgäng. Så ska våldgästa dom lite framöver. 
Jag kan hjälpa till med vissa saker, men jag har själv lite problem med leder och en helt knasig fotled. (Den krossades i en olycka för många år sen, numera är den stelopererad x antal gånger.) Så min plan är att ha en lättskött trädgård, med mycket gröna klätterväxter, perenner och ett par upphöjda odlingsbäddar. Så jag inte sliter för mycket på mina leder.
Jag har också en mamma och flera av mina syskon som älskar trädgård och uteliv. Så de tyngsta jobben kan jag säkert få lite hjälp med. 
Men att hjälpa andra kan bli lite fel, då det är vissa saker jag inte bör göra eller klarar av att göra. Men jag har haft kontakt med ledningen ett par gånger, kring lite detaljer och information.
Slänger in ett boktips; Självhushållning : en handbok för realister och drömmare - John Seymour - Bok (9789163748868) | Bokus
Standardverk enligt många. ![]()
Sen tänker jag lite på det här med kolonilott som investering. Det är självklart en budgetfråga, men när det gäller reala tillgångar (skog/mark/fastigheter) så ser jag det inte som ren konsumtion eller investering utan som en riskspridning med möjlighet till ökad självförsörjningsgrad (det senare är en viktig mental bokföringspost gör mig). 
Jag ser det också lite som en investering. Därför köper jag hellre en lott som kanske behöver lite mer jobb än en färdigpiffad. Även om jag kanske behöver anlita hjälp inledningsvis, så kan det ändå löna sig.
Det finns ofta större ekonomisk marginal i framtiden att få tillbaka det man lagt ut, eller kanske lite mer om man har tur, om man köper ett mindre attraktivt objekt.
Det skedde med det torp jag ägde förut, det var ett förfallet ödehus när jag köpte det. Men lät restaurera taket, ordnade med hängrännor och renoverade flera delar inne i torpet. När jag sedan sålde det fick vi långt mycket mer tillbaka än planerat.
Sen hjälpte säkert pandemin till att öka priset lite. Men det var skönt att få lite tillbaka på alla timmar man lagt ner. 
Värdeökning, absolut. Men glöm som sagt inte värdet i att ha möjlighet till (ökad grad av) självförsörjning.