Jag vill så väldigt gärna köpa kolonihus! Jag har en ok lön, inga lån och har 15 % till insats. Jag får dock inte lån till resten eftersom huset står på kommunens mark. Bor i hyresrätt. Går det att komma runt detta?
Pingar in kolonidrottning @Melwa för tankar, men gissar att blancolån nog ligger närmast…
Att ta lån via någon släkting eller kompis som äger sin bostad går ju iallafall i teorin.
Troligen är Blancolån det som gäller, om du inte kan betala med egna pengar. Jag köpte min kolonistuga billigt, så hade den summan.
Tidigare så tog jag och min mamma ett blancolån ihop för att köpa en sommarstuga, men valde sen att lösa in det via ett lån från en släkting. Släktingen fick bättre ränta än på banken och vi fick lägre ränta än blancolånet.
Men om man har möjlighet att låna av någon man känner, var noga med alla papper och sköt inbetalningarna klockrent. Familjetvister och privata tvister är inte värt det.
Hej och tack för snabba svar. Det låter dyrt ja, dessutom täcker det inte hela summan som uppgår till ca 900 t.kr. Blancolån ges väl bara upp till 600 t.kr? Ibland känns det bara hopplöst, inte skuggan av en chans att kunna köpa hus, tänker att då vore ett fint alternativ med koloni som komplement till min hyresrätt. Men icke, de som har alla dessa stugor har redan en bostadsrätt att hänga upp sina lån på. Så var det väl knappast tänkt från början med kolonier. Allteftersom jag försöker spara från min ändå ganska hyggliga lön går priserna upp. Det går inte att komma i kapp. Har inte gjort bostadskarriär och förstår mig inte mycket på ekonomi, är i en helt annan bransch. Det lilla jag snappat upp kommer från denna sida. Får njuta av stadens parker istället!
I min stad är priserna lägre, mellan 75 000 upp till cirka miljonen. Men de flesta ligger på 300-400 000kr om de har ok skick och standard.
Testa med alla banker du kan hitta, någon kanske godkänner det som bostadslån. Jag kan inte ta några lån idag på grund av min sjukersättning. Men gjorde en liten vinst på förra stugan vi renoverade, som täckte inköpet av en ministuga med fin lott.
Kolla även med föreningarna, vissa tar hand om övergivna lotter och säljer billigt.
Hej igen, tack för svaren, uppskattar det, det ingjuter lite hopp! Jag ska kolla med olika banker till att börja med så får vi se. Övergivna lotter, menar du rena odlingslotter?
Tror att det blir svårt. Äger man inte marken så äger man inte fastigheten och har alltså inget att pantsätta. Kanske kan dock @Nestor ha nåt förslag på hur man kan göra? Vet att det är samma problem med husbåtar.
Nej, föreningarna som sköter logistik kring lotterna tar ibland hand om lotter med stugor på, som folk missköter eller överger. I min förening så sägs då kontraktet upp med gamla ägarna och lotterna säljs via föreningen.
De brukar sätta upp en lapp på området, så att ha kontakt med de olika föreningarna och se deras regler för övergivna stugor och lotter kan vara bra.
Har en kollega som hyrde en lott i andra hand från äldre tant. Det kan vara en möjlighet.
Tills man blir påkommen!
Jag tror att det hanterades genom att min kollega var ”medodlare” eller nåt liknande. Föreningen var med på detta som jag förstod det hela. Säkert 15 år sen dock.
Då bör det vara ok.
I min förening är uthyrning ett kontraktsbrott och leder till uppsägning.
Ok, inte så chans till det alltså men beror säkert på var och vilken förening då. Den som kommer i fråga verkar nitisk. Misstänker också att det blir svårt med banken men får ju höra iaf. Tack för era svar!
Annars får du efterlysa en kollokompis, kanske någon som vill ha en odlarkompis, gratis.
Är kolonilott det självklara valet? Antar det är Stockholm om priset är hisnande 900 000 kr för en stuga man inte bor i?
Drygt 2 timmar från Stockholm får du det här för 500 000 kr: Ett hus på 100 m2 med kakelugn, dusch, 100 meter till en badsjö och 4200 m2 tomt…
https://www.hemnet.se/bostad/fritidsboende-105m2-skinnskattebergs-kommun-korphyttan-2-21364921
Hej, oerhört fint! Det är dock i Malmö jag bor och tänkte ändå bo i kolonin halvårsvis som man ju får. Behöver bo just i staden pga olika omständigheter. Det är just kombinationen boende och egen täppa som lockar!
-men du har rätt, jag får kanske ändå försöka vidga mina vyer eller ha tålamod. Jag får hur som haver tänka om.
Att kunna köpa en koloni att bo i halva året går ju tydligen inte för mig eftersom dessa summor inte är möjliga att spara ihop till. Det finns billigare alternativ i staden men inte på cykelavstånd till arbete/skola och de är ändå för dyra -eftersom det ju inte går att låna. Tack för engagemanget!
Börja med en billigare och byt upp dig senare?
https://www.hemnet.se/bostad/fritidsboende-2rum-kolnans-fritidsby-malmo-kommun-lindgangen-6-21345977
Absolut, men som sagt måste jag ändå ha hela summan då lån inte ges för koloni. Det tar lång tid, barnen är utflyttade och det är just att bo i hus med trädgård som jag önskar för oss.