Bostadsfinansiering av koloni med befintliga boenden

Hej!

Efter att ha lyssnat på podden ett tag så är det dags för mig att skapa ett konto!

Jag skulle önska lite rådgivning kring min och min sambo framtida boendesituation. Vi ska byta östkust mot västkust! Hon har nytt jobb och jag kommer behålla befintligt men jobba distans. 1 augusti är inflytt i nya lägenheten.

Problemet att lösa
Vi hade velat ha tips på hur vi finansierar köpet av kolonilott.

Bakgrund sen nedan:

Nuvarande bostadsrätt
Jag står idag som ensam ägare på den bostadsrätt där vi bor idag. Den är belånad med 965 000, och enligt SBAB värderad till drygt 3 miljoner idag baserat på försäljningar i området. SBABs värdering som ligger för mitt amorteringskrav ligger på 2.1 miljoner 2017. Så det borde vara under 50% belåning. Tanken är att detta boende ska finnas kvar - åtminstone i den närmaste framtiden. Detta boende kan komma att hyras ut i andrahand eller säljas, men inte till 1 augusti. Det är ett jättebra boende och jag tycker det känns tryggt att ha kvar det om jag inte skulle gilla att jobba remote.

Ny bostadsrätt
Vi har köpt en bostadsrätt i helsingborg för 2 miljoner och går in med minimal insats, 310k. Vi köpte denna 300k under utgångspris. Vi delar 50% lika på insats och allt. Till skillnad mot befintligt boende är detta något mindre och saknar balkong.

Kolonilott
Vi har hittat flera kolonilotter som vi tycker intressanta som är närmare än 1km från nya lägenheten. De kostar ca 550-700kkr. Detta hade vi tyckt vore kul då vi dels kan husera gäster men även få trädgård och det är supernära.

Ekonomi och förutsättningar
Våra inkomst är 60+50k, inga barn. Jag äger 2 bilar av äldre modell. Sparande utöver kontantinsats till nya lägenheten är:
Jag: 350k
Hon: 20k
Båda har då 50k var i buffert utöver ovan plus några månadslöner innan flytt.
Att ha båda bostadsrätterna har SBAB gått med på.

Boendekalkyl 2 bostadsrätter
Befintligt boende: 10k (8400kr)
Nya boende: 13k (10200kr)
Första summan är alla utgifter inkl försäkring,bredband,el,va,värme, amortering (är samma fast utan amortering)

Utöka bolån på befintlig BRF
Att belåna min befintliga vill inte SBAB eftersom de inte ser boendet som långsiktigt/permanent. Jag har fått lite olika besked från dem beroende på vem jag pratat med senaste veckan.

Utöka bolån på ny BRF
Går inte pga 85% belåning. Kräver isåfall omvärdering efter man bott där ett tag.

Privatlån
Att ta ett privatlån hos SBAB på 200-300k säger de ser lovande ut men skulle innebära att pröva om det bostadslån vi fått beviljat för nya boendet, men vi har inte skickat in handlingarna än. Med andra ord lite krångel med att pröva om och risk att få avslag.

Flytt av bolån till annan bank för befintlig BRF
Med planen att då höja bolånet ett par hundra tusen. Skulle innebära att ompröva finansiering för nya BRFen.

Låna av släkt
Mina föräldrar har erbjudit sig att låna ut 100k.

Förstår att detta är ett lyxproblem och egentligen har vi inte mycket användning av en koloni i sommar. Blir först efter det, så det allra smartaste kanske vore att vänta och krånga mindre. Hade gärna ändå hört om det finns några god råd härifrån.

Mvh

1 gillning

Vad kul att ni funderar på kolonilott med stuga. Det är verkligen en guldkant, speciellt om man inte har balkong.

Ett kanske lite tråkigt tips, men jag hade avvaktat att köpa till efter sommaren. Dels hinner ni landa och bo in er i nya lägenheten, känna in nya jobbet och, med lite tur, kunna köpa lite billigare.

Om jag får gissa är köptrycket allra störst nu, under försommaren och sommaren, för att sen avta under årets kallare månader.

Jag själv köpte min kolonilott i februari, till precis rätt pris för mig. Men jag var också en av få köpare då.

Angående finansiering, så har jag själv lånat av släktingar till just sommarstuga. De fick bra ränta av mig och jag slapp dyra räntor från banken. Men vi skrev tydligt skuldebrev.

Så om ni inte kan baka in ett lån i ert bostadslån, så skulle jag rekommendera privatlån av någon ni litar på.

Själv så stötte jag på en granne som är kolonist något år innan jag hittade min stuga och fick lov att ta en fika med henne och fråga lite frågor. Det betydde mycket. :blush:

2 gillningar

Mindre om lånet men mer om köpet (från gammal kolonilott-ägare); innan ni köper, vilken research har ni gjort på området? Har ni gått runt och pratat med andra ägare i området och kanske även just kring lotten ni är intresserade av? Har ni kollat kommunens planer för området? På vårt område planerar kommunen att lägga om en väg och ägare av lotter längs den sträckningen lär ju bli av med sina. Bland annat pga det hade jag undvikit en lott längs med ett områdes ytterkant. Även pga mer trafikljud. Även tittat på hur bilar kör på området, om man tänker sig kunna ha lite lugn och ro i trädgården kan det vara värt att undvika lotter som ligger vid större vägar på området, folk kör mer än man kan tro. Somliga föreningar kan ha rätt galna regler och människor, det kan därför vara värt att höra med någon som har lott på området hur funktionell denna är. Hur ser det ut med stöldriskerna, koloniområden kan vara utsatta.

1 gillning

Låter mycket för en liten kolonilott?
Kanske skulle ha ett litet hus istället med trädgård istället för lägenhet+kolonilott.

Nja. I storstäder kan en kolonilott med stuga gå på uppåt 2-3 miljoner.

I mindre städer så kan de ligga mellan 25-600 000kr. Allt beror på utbud och efterfrågan och även regler.

I vissa områden får inte säljaren sälja stugan med vinst, då hålls priserna nere. I andra är det kösystem som avgör vem som får köpa.

1 gillning

Värt också att minnas att en kolonilotts mark äger man inte på samma sätt som med andra fastigheter, innan man pungar ut 0.5-1.0 miljoner.

Jo jag vet. Dyrt för att odla lite. Därav så kanske man kan ha boende med mark istället för att ha 2 separata ställen.

Fast. Vad kostar en villa i Helsingborg? 4-5 miljoner?

Rätt saftig prislapp om man trivs i lägenhet och vill slippa stora husunderhåll. Koloniområden är också trevliga sociala hubbar, vilket har många fördelar.

Går säkert köpa sommarstuga utanför stan med, men då är säkert prislappen en annan. Men närheten till lägenheten är också en enorm bonus för kolonilotten. :blush:

Går att kolla med kommunen hur planerna ser ut för stadsplaneringen. Det är ofta en lång process att avveckla koloniområden som legat där i 100+ år i vissa fall.

Värdet för egen del har varit att kunna bo centralt och ha en gräsplätt tillgänglig om inte direkt vid hemmet så inom några minuter på cykel bort till relativt billig peng.