Hej!
Efter att ha lyssnat på podden ett tag så är det dags för mig att skapa ett konto!
Jag skulle önska lite rådgivning kring min och min sambo framtida boendesituation. Vi ska byta östkust mot västkust! Hon har nytt jobb och jag kommer behålla befintligt men jobba distans. 1 augusti är inflytt i nya lägenheten.
Problemet att lösa
Vi hade velat ha tips på hur vi finansierar köpet av kolonilott.
Bakgrund sen nedan:
Nuvarande bostadsrätt
Jag står idag som ensam ägare på den bostadsrätt där vi bor idag. Den är belånad med 965 000, och enligt SBAB värderad till drygt 3 miljoner idag baserat på försäljningar i området. SBABs värdering som ligger för mitt amorteringskrav ligger på 2.1 miljoner 2017. Så det borde vara under 50% belåning. Tanken är att detta boende ska finnas kvar - åtminstone i den närmaste framtiden. Detta boende kan komma att hyras ut i andrahand eller säljas, men inte till 1 augusti. Det är ett jättebra boende och jag tycker det känns tryggt att ha kvar det om jag inte skulle gilla att jobba remote.
Ny bostadsrätt
Vi har köpt en bostadsrätt i helsingborg för 2 miljoner och går in med minimal insats, 310k. Vi köpte denna 300k under utgångspris. Vi delar 50% lika på insats och allt. Till skillnad mot befintligt boende är detta något mindre och saknar balkong.
Kolonilott
Vi har hittat flera kolonilotter som vi tycker intressanta som är närmare än 1km från nya lägenheten. De kostar ca 550-700kkr. Detta hade vi tyckt vore kul då vi dels kan husera gäster men även få trädgård och det är supernära.
Ekonomi och förutsättningar
Våra inkomst är 60+50k, inga barn. Jag äger 2 bilar av äldre modell. Sparande utöver kontantinsats till nya lägenheten är:
Jag: 350k
Hon: 20k
Båda har då 50k var i buffert utöver ovan plus några månadslöner innan flytt.
Att ha båda bostadsrätterna har SBAB gått med på.
Boendekalkyl 2 bostadsrätter
Befintligt boende: 10k (8400kr)
Nya boende: 13k (10200kr)
Första summan är alla utgifter inkl försäkring,bredband,el,va,värme, amortering (är samma fast utan amortering)
Utöka bolån på befintlig BRF
Att belåna min befintliga vill inte SBAB eftersom de inte ser boendet som långsiktigt/permanent. Jag har fått lite olika besked från dem beroende på vem jag pratat med senaste veckan.
Utöka bolån på ny BRF
Går inte pga 85% belåning. Kräver isåfall omvärdering efter man bott där ett tag.
Privatlån
Att ta ett privatlån hos SBAB på 200-300k säger de ser lovande ut men skulle innebära att pröva om det bostadslån vi fått beviljat för nya boendet, men vi har inte skickat in handlingarna än. Med andra ord lite krångel med att pröva om och risk att få avslag.
Flytt av bolån till annan bank för befintlig BRF
Med planen att då höja bolånet ett par hundra tusen. Skulle innebära att ompröva finansiering för nya BRFen.
Låna av släkt
Mina föräldrar har erbjudit sig att låna ut 100k.
Förstår att detta är ett lyxproblem och egentligen har vi inte mycket användning av en koloni i sommar. Blir först efter det, så det allra smartaste kanske vore att vänta och krånga mindre. Hade gärna ändå hört om det finns några god råd härifrån.
Mvh