Idag på lotten så frågade min trevliga granne om hen visste vad som kunde vara ett rimligt värde på lotten hen äger, då någon frågat om den var till salu.
Eftersom jag spanat kolonilottspriser senaste året, så gjorde jag en gissning, med tanke på stugan, läget och hur lotten är utformad. Men jag sade också att det var en gissning och att det är smart att göra en kostnadsfri värdering via en mäklare, för att få ett hum om vad som är rimligt. Även om de väljer att sälja privat.
Jag sa att jag också kunde hjälpa till lite med telefonkontakt om de ville, då hen inte pratar engelska och kanske har svårt med att göra sig förstådd med mäklarna.
Är det något annat jag bör tänka på att tipsa grannen om som kan vara bra att tänka på som säljare?
Tänk på att kolonistugor har väldigt ofta hemmasnickrat och kopplat med stor risk för dolda fel. Ansvar för dolda fel gäller helt för kolonistugor.
Vanligt att säljaren säljer när det börjar bli problem. Kolla till exempel ifall det är tillsatt runt krypgrunden, ger hussvamp. Indraget vatten mot föreningens regler, sönderfrysta ledningar och vattenskador i samband med luftningen. Läckande tak. Fönster som det regnar in genom. Egenkopplad el.
Kan ju ta en titt i framtida byggplaner. Många koloniområden ligger i översiktsplaner som framtida samhällsfunktionsexpansion. Dvs kommunen säger upp arrendena och gör ngt med marken.
Jag kikade lite på det, ett annat område i stan ligger illa till. Men detta bör vara ok närmaste 10-15 åren, troligen längre. Med tanke på hur lång tid alla beslut om mark tar på sig.
Det ligger också intill ett skyddat kulturområde, så det kan bli stora protester från kommuninvånarna. Då området ses som en idyll.
I Stockholm är det vanligt med hembudsförfarande i många koloniträdgårdsföreningar där det finns färdiga schabloner/prislistor på både stugor och själva trädgårdens alla träd, prydnadsbuskar, grusgångar etc etc…
Varje buske i trädgården har sitt värde likväl som indragen el i stugan eller dubbelglasfönster har sitt.
Detta kanske inte hjälper dig eller din granne då ni verkar ha friköpta kolonilotter där ni kan sälja till vem ni vill.
Hos oss gäller turordningen på kön/intresselistan vem som får köpa till ett fast pris efter att stuga/trädgård blivit värderad av föreningen.
Ska se om jag kan få fram ett protokoll där alla priser framgår.
Har också hört att vissa föreningar inför ett maxtak för hur mycket en lott kan kosta, för att bevara att föreningen är öppen för alla. Inte bara de rikaste.
I mitt område varierar priserna kraftigt, från bara en enkel odlingsbar mark, för cirka 50 000kr, till små pimpade och fullt isolerade sommarstugor som säljs för över 500 000kr, eller mer.
Alla stugor ska vara en viss maxstorlek enligt stadgarna, men det verkar ha ignorerats rätt flitigt av många genom åren.
I Stockholm har ju Stockholms Stad upplåtit mark för koloniverksamhet sedan 1920-talet och det på numera hett eftertraktade adresser i och runt stan.
Syftet är precis som du påpekar att merparten av invånarna ska ha råd och möjlighet att ha en kolonistuga med tillhörande trädgård.
Just därför är det hembud där varken säljare eller köpare kan påverka priset mer än att man sköter om sin tomt och stuga.
I vårt område ligger tomterna på mellan 200-400 kvadratmeter och stugorna får vara Max 26 kvadrat, altan 8 kvadrat och bod 5 kvadrat.
Pris 80.000 upp till ca 250.000kr.
Vi betalade drygt 190.000kr och lär väl få några kronor extra för allt min hustru investerat i form av blommor och hallonbuskar de senaste 10 åren om hon skulle sälja idag.
Det är ändå rimliga priser, som många har råd med. Mitt område är väl det näst ”finaste” området i stan, det finns ett dyrare på andra sidan stan. Där är det svårt att hitta lotter under 300 000kr och de är mer strikta kring hur saker ”ska vara”.