Någon som har erfarenhet hur mycket extra en äkta strandtomt med byggrätt står sig mot en liknande tomt utan strand.
50% till 100% mer värt?
Någon som har erfarenhet hur mycket extra en äkta strandtomt med byggrätt står sig mot en liknande tomt utan strand.
50% till 100% mer värt?
En strandtomt utan byggrätt kan inte vara värdelös, men dess användningsområden kommer vara begränsat.
Vad din byggrättsstrandtomt är värd beror på.
Så det beror nog på var den ligger, hur stor den är , omgivningarna och ev markförhållande och terräng om det går att få ngt för den.Har den använts som odlingsbar mark, finns det avverkningsbar skog osv?
Resonemanget bygger på att strandskyddet inte är upphävt. Då är det en helt annan fråga. det är.inte samma sak som att ha byggrätt.
Du får lämna mer detaljer. Är det Tylösand strand eller insjöträsk i Norrland, utan framdragen väg…?
Men större sjö i Bergslagen med skogsbilväg framdragen.
Ca 15 km från affär.
Medelpris utan strandtomt runt 500-1000 Tkr.
Väldigt få bebyggda strandtomter, svårt få uppfattning.
Men från andra områden NV skåne ligger bebyggda strandtomter ca 100% över motsvarande utan strand som ligger på 1000 Tkr till 1500 Tkr.
Det korta svaret är väl att den är värd precis så mycket som någon är villig att betala för den.
Enda sättet att få reda på detta är att lägga ut den på marknaden. Näst bästa sättet är nog att ta kontakt med lokala mäklare som sålt liknande tomter i liknande områden (om det existerar).
Alldeles för många parametrar för att det skall gå att säga något på forumet. Kan ju lika gärna vara så att din tomt är värd mindre beroende på markförhållanden.
Detta känner jag mycket väl till, att marknaden bestämmer.
Har gjort 8 husaffärer varav 2 har varit nybyggen.
Men nu har jag en strandtomt för första gången, jag har ett erbjudande att köpa underhand.
Men jag tvekar med en större investering, med tanke på att det ligger lite off.
60 min från Västerås
Resonera med en lokal mäklare.
Det är inte riktigt så enkelt som att den är värd vad någon är beredd att betala. Tekniskt sett är det ju korrekt, men marknaden är inte perfekt.
Särskilt med lite mer udda objekt där mängden spekulanter inte är så många. Annat om du lägger ut en etta i Vasastan.
Exakt så, känslor styr marknaden.
Under pandemin när pengarna var gratis, skulle alla ha större
boende och ett fritidshus.
Strandtomter och boende är magiskt läge, men väldigt svårt att få dispenser.
Just nu finns osäkerhet med marknaden,.nedsatt köpkraft, högre räntor osv…
Men jag tror på konceptet med strandtomt byggrätt på lång sikt.
Om det är få eller inga spekulanter på en strandtomt så är det sannolikt något fel på strandtomten, sjön eller så ligger den alltför långt ute på landet i nån avkrok?
Något att se upp med är huruvida det lönar sig att bygga nytt i området, finns ju vissa områden i Sverige där man alltid kommer att gå back genom att bygga nytt, man kan inte få ut det huset har kostat att bygga på den lokala marknaden.
Jag vet inte om det behöver vara något ”fel” på tomten. Men mängden köpare som vill betala för en strandtomt nånstans mellan typ Ludvika och Surahammar är begränsat. Marknadsmekanismerna är inte helt och hållet i funktion. Det är alltså inte säkert att tomten är värd det man får ut.
Sätter jag upp en lapp på ICA att jag säljer min Rolexklocka till högstbjudande är det inte heller säkert att klockan är värd exakt så mycket som jag får betalt.
Att alla presumtiva köpare skulle vara fullt informerade är en utopi.
Du kan ju flytta rolexklockan till en marknad med mer efterfrågan, en tomt ligger där den ligger. Den kan inte ha ett objektivt värde som skiljer sig från vad marknaden är intresserad av att ge över tid. Möjligen med undantag av att något extremt händer som gör att efterfrågan tillfälligt sjunker eller ökar men så är inte fallet just nu. Att potentiella lokala kunder inte skulle förstå att en strandtomt är värd X kronor och att marknaden därmed är satt ur spel är ett konstigt resonemang.
Poängen är så här:
Säg att 2 000 personer är intresserade av att köpa en enrumslägenhet i Vasastan i Stockholm ä. Genom Hemnetannons når du fem procent av dessa, alltså hundra. Det är inget ”speciellt” med lägenheten, i stil med takterrass, avsaknad av dusch eller liknande. Når du hundra personer och de ser utgångspriset så är det sannolikt att vad du får för bud inte skiljer sig så mycket från om du istället hade nått tusen personer.
Säga att 20 personer vill ha en strandtomt på aktuell plats. Du når fem procent av dessa genom Hemnet - alltså en person. Du kan då inte räkna med att få ut vad den faktiskt är värd. Det kan visserligen skilja sig åt både uppåt och nedåt, men att som säljare (och köpare) ha en känsla av vad som är ett rimligt marknadspris är ju en fördel. Är den värd två miljoner (i jämförelse med liknande objekt som sålts) och du får ett bud på 1,5 miljoner så kan det eventuellt bero på att du inte lyckats nå särskilt många möjliga köpare (semestertider och annat).
omöjligt att säga, beror helt på vart och vilka köpargrupper som kan attraheras av just denna.
Så är det, en tomt med havsutsikt ligger ute för 20 milj där jag bor.
Den strandtomt jag är sugen på , kan jag köpas loss för 1 milj.
Men som sagt ett hus i samma område, kan man får för ca en mille.
Med andra ord, du får mycket mer för pengarna i Bergslagen än ute på Falsterbonäset
En sommardag med visning och några stadsbor med bra likviditet som kan tänkas åka 60 min på helgerna under sommaren.
Detta triggar köpdjävulen och buden haglar.
Det gäller att synas för rätt köpgrupp
Möjligt att det kommer folk på en visning. Svårt att svara på utan att känna till vidare omständigheter. Hur som helst är det inte nödvändigtvis så enkelt som att lägga ut det till försäljningen och att värdet då skulle vara det man får betalt.
Marknaden är inte perfekt, inte heller bostadsmarknaden. Det gäller i synnerhet lite mer udda objekt, som har färre spekulanter och färre säljare.
Jag tror det är en prisfråga, vem vill inte ha strandtomt i söderläge med egen strand?
I det området jag bor verkar det vara extremt svårt att få sålt till det dom begär,mellan 17-40 miljoner där kanske 1 % av befolkningen har råd?
En sommarstuga för 1,75 milj kan nog betydligt fler unna sig, såvida den inte ligger i Norrbottens inland vid ett myggträsk!
Men marknaden är svårtolkad nu, förr kunde man sälja ett ruckel för 500 Tkr nu är det osäljbart om man inte går ner till 300 Tkr.
Min högst okvalificerade gissning skulle vara minst 50% men det finns ju förutom stora regionala skillnader i markpriser fler faktorer som spelar in. T.ex egen fiskerätt i en populär sportfiskesjö fick mig själv att höja min limit lite extra när vi köpte vår bostad för 25 år sedan… ![]()
Och ligger tomten inom stadsplanelagt område gäller inte strandskyddet.
F.ö upplever jag en stor skillnad i relationen mellan mark och byggnadsvärde i taxeringen både från våra tidigare hus och i omgivningarna här en bit från sjön
Det är klart det är en prisfråga. Hoppas man på att få ut en miljon, vilket mäklaren finner realistiskt, så kan man ju ändå lägga ut den för hundra tusen - då räcker det ungefär med att en (1) människa som är någorlunda vettig ser annonsen.
Men det utesluter inte att marknaden är relativt ineffektiv, i jämförelse med exempelvis en ny bil eller ett paket mjölk.
Vad är diffen i försäljningspris för hus med samma läge? Det är nog de bästa indikationen för hur tomterna i området diffar.
Om du inte hittar gamla försäljningsiffror på booli.