Skillnader i bostadspriser

Hej!

När jag surfar runt på hemnet så noterar jag att vissa bostadsrätter ligger betydligt billigare i pris än vissa andra, trots att det tillsynes inte skiljer så mycket mellan lägenheterna.

De kan vara ungefär lika fräscht och fint renoverade med liknande och ibland t o m samma brf. Trots det kan priserna skilja enormt.

T.ex såldes en etta på 25kvm för 2,9M ovanför mig. Jag bor i en 2a på 35kvm och betalade 3,1M. I stockholm. Det är en skillnad på hela 30,000 kr per kvm, i samma byggnad. Båda är fräscha fina lägenheter, jag vågar påsåt att mitt badrum är bra finare men ettan hade ett något finare kök.

Vad skapar egentligen sådana här skillnader??

Kan det vara så att vissa kan redovisa att de betalat x antal 100tusen i renoveringar och därför kan dra på extra på priset?

Är vissa märklare mer benägna att våga ta bra betalt medans vissa är mer försiktiga?

Alla mäklare är nog benägna att ta bra betalt men det är marknaden som bestämmer, inte mäklarna. Ettan som såldes ovanför dig kanske trissades upp i en budgivning där flera köpare konkurrerade om samma boende. Vid ett annat tillfälle kanske den gått lägre, vem vet?

Just nu är det en lite speciell marknad med. Vi ser vi ett enormt mycket högre utbud än under tidigare år. Många säljare ligger ut sina bostäder på prisnivåer som inte accepteras av potentiella köpare. Därav möts de inte och utbudet förblir högt.

Hej, tycker jag sett liknande tidigare där enda motiveringen jag kunnat komma fram till är att man är beredd att betala mycket för ett boende nästan oavsett hur litet. Det är läget man vill åt. Säg i ditt exempel att marknaden är beredd att betala 2Mkr för att få bo på det läget. De sista 900tkr har grannen fått för att lägenheten är 25kvm. Du fick ett “tillägg” på 200tkr till för att den var 10kvm större dvs 35kvm. Jag tror det är rätt sätt att se det att marknaden först och främst värdesätter möjligheten att bo. Några kvm till får lägre tillförd nytta per kvm. Hade du däremot kommit upp i storlek så pass att ett par kanske med ett barn eller 2 kan få plats kanske det blir ett nytt hopp upp i pris.
Är det lång kötid för hyresrätt i dom krokarna?

Skillnaden är väl preferens för sitt boende. Du skrev aldrig när du köpt din bostadsrätt.

Men generellt så värderar folk bostäder som inte ligger på bottenplan väldigt mycket högre än om det är bottenplan. Det där med ytskikt tror jag inte de flesta bryr sig om eftersom det är en liten kostnad i sammanhanget.

Har ägaren lagt ner x antal 100tusen i renoveringar så kommer det såklart även påverka vad objektet går för i slutändan.

2 gillningar

Fugayzi, fugazi. It’s a whazy. It’s a woozie.

Bostadsmarknaden är ett skämt.

Bostadsmarknaden är ”dum” mer generellt och prisskillnader på plus minus 10% är normala. Det finns någon sorts normalnivå för en viss typ av lägenhet. Ibland blir det sedan dyrare än denna nivå, ibland billigare. Är man smart/kunnig går man på många visningar och köper när det blir billigare. Det är fullt möjligt att ha det som strategi.

Sedan kan det förstås ändå finnas aspekter som förklarar just de skillnader du noterat. En sådan grej kan vara utsikt. Lägenhet 1 har halvtråkig utsikt mot en trafikerad gata. Lägenhet 2 har utsikt mot en park eller någon kyrka. Det påverkar ”känslan” men har inte med interiörer att göra.

+/- 10% för likadana lägenheter (i samma “marknad”) är normalt.

1 gillning

Priset påverkas också av hur angelägen säljaren är att sälja och köparen att köpa.

Kan man avvakta att sälja till dess man hittar den köpare som just vill ha den lägenheten som du säljer så blir priset ofta högre, då köparen helt enkelt vill ha just den lägenheten.

Jag har sålt flera bostadsrätter på detta sätt och fått betalt i det övre spannet - inga fantasisummor men hyfsat betalt.

1 gillning

Ja. Man kan ju säga att precis alla bostäder har ett betydligt lägre värde om de av någon anledning måste omsättas inom ett kortare tidsspann.

Det gäller iofs precis alla produkter och tjänster. Ska du prompt omsätta en bil just imorgon kommer du sannolikt få mindre betalt än om du kan vänta en vecka.

Slutpriser på bostäder blir grumliga pga sådana omständigheter. Den ena kanske sålde först för att köpa sedan och kunde vänta länge. Medan den andra lägenheten kanske såldes som ett dödsbo man bara ville bli av med så fort som möjligt.

Generellt sett så har mindre lägenheter högre kvm-pris då kostnaderna delas upp på mindre antal kvadratmeter.

Man kan här prata om att betala efter marginalnytta eller efter statusvärde (läge). Små lägenheter har högre kvm-pris än större. Då priset här styrs av marginalnyttan. Några extra kvm om lägenheten är 25 kvm är man villig att betala mycket för. Om lägenheten är 100 kvm, är man inte villig att betala så mycket mer för ytterligare några kvm. Marginalnyttan är här mycket mindre.
Dessutom betalas lägenheter efter statusvärde. Där större lägenheter som är “rara” betalas högre per kvm än större lägenheter som det finns gott om, där priset styrs av marginalnyttan. Mer om detta i böckerna Köp rätt bostadsrätt och Köpa osett?

1 gillning

I närheten av där jag bor finns ett hus som har varit ute till salu i snart 3 år.
Priset har varierat från “Pris saknas” till 6.5 miljon.
Ett antal visningar har annonserats ut men oklart om någon har dykt upp.
Verkar minst sagt svårsålt. Hur vanligt är detta och hur mycket är huset egentligen värt kan man undra?

Det är tre saker som avgör en bostads värde: Location, location & location :money_mouth_face:

Detta är mycket bra poänger. Av det sagda följer också, enligt mig, att man som ”nybörjare” på bostadsmarknaden i första hand bör leta bostad i stora segment. Man bör titta efter en lägenhet som är generisk och utbytbar. Där är chansen att kunna göra en bra affär störst.

Att en liten lägenhet har ett högre kvadratmeterpris än större är ju egentligen helt naturlig. Kornaden för att producera ett kök och ett badrum (som måste finnas) är ju mycket större per kvm än ett sovrum.