Mitt råd är att först kolla med föreningen, det kan vara så att du behöver erbjuda dom lotten först, innan den säljs på öppna marknaden. Detta är dock inte alla som gör, men det står i vår förenings regler, även om föreningen i princip aldrig köpt tillbaka en lott.
Min förening erbjuder färdiga blanketter för försäljningskontrakt, men är nog olika där med.
Sen, om försäljningen sköts av en mäklare, så bör den ha koll på föreningens regler och hjälpa til med rätt papper.
Sen är det ofta stora skillnader i hur föreningarna sköts, så att kolla med sin egen först är nog vettigt.
Jag har pratat med ordföranden och vice ordförande, så för föreningen är det inget mer. Det finns ingen rekommenderad avtalsmall så som jag förstått det.
Jag går inte via mäklare utan hittade köpare genom att posta på föreningens sida.
Jag har hittat några koloniföreningars avtal och är inne på att modifiera ett av dem.
Jag skulle kollat igen. När du skriver fogden, menar du skatteverket?
Så länge du använt stugan privat, alltså inte hyrt ut den eller drivit café eller dylikt, så bör den klassas som enskild egendom. Har aldrig hört talas om någon som haft företag på sin lott, tror inte det är tillåtet enligt de flesta föreningar.
Be SKV motivera hur de kom fram till att det är en näringsfastighet.
Min stuga hade inte ens ett taxeringsvärde, så behövde inte registrera köpet alls hos SKV.