Sälja hus på ofri grund (kolonilott), avtal

Jag ska sälja en kolonilott och vad jag kan se så ska denna ses som ett hus på ofri grund.

Det jag fastnar på är hur ett köpavtal för detta ska se ut. Om man googlar på det så finns en en uppsjö av mallar med olika utseende och innehåll.

Finns det någon standard som man ska följa?

Alla tankar/ideer är välkomna.

Har kolonidrottning @melwa nå’t att chippa in i frågan kanske?

1 gillning

Hej.

Mitt råd är att först kolla med föreningen, det kan vara så att du behöver erbjuda dom lotten först, innan den säljs på öppna marknaden. Detta är dock inte alla som gör, men det står i vår förenings regler, även om föreningen i princip aldrig köpt tillbaka en lott.

Min förening erbjuder färdiga blanketter för försäljningskontrakt, men är nog olika där med.

Sen, om försäljningen sköts av en mäklare, så bör den ha koll på föreningens regler och hjälpa til med rätt papper.

Sen är det ofta stora skillnader i hur föreningarna sköts, så att kolla med sin egen först är nog vettigt. :blush:

Lycka till.

2 gillningar

Jag har pratat med ordföranden och vice ordförande, så för föreningen är det inget mer. Det finns ingen rekommenderad avtalsmall så som jag förstått det.

Jag går inte via mäklare utan hittade köpare genom att posta på föreningens sida.
Jag har hittat några koloniföreningars avtal och är inne på att modifiera ett av dem.

Tack för svaren. :slight_smile:

1 gillning

Det låter som en bra plan. Jag köpte via Facebook Marketplace och sen godkände styrelsen överlåtelsen. Lite enklare än vanliga husförsäljningar.

Min stuga har inte ens ett taxeringsvärde, så behövde inte meddela SKV heller.

Är det inte så med hus som står på ofri grund att de inte räknas som fastigheter utan snarare säljs som någon form av vara? Typ som husbåtar?

Lite så. Men många finare och lite större kolonistugor och sommarstugor med arrende har ett taxeringsvärde. Men många ”glömmer” anmäla det till SKV.

Men min stuga är så liten och har inga bekvämligheter, så räknas som biyta. Men det var lite oklart, så fick fråga på servicekontoret.

Min stuga skulle nog kunna lyftas upp och flyttas på en lastbil, om området tas tillbaka av kommunen. Men hoppas jag slipper ordna det. :see_no_evil::crossed_fingers:

3 gillningar

Tack för svaren.

Försäljningen blev klar igår. Jag hittade en mall på en annan koloniförening och körde på den.

Ringde fogden idag och de sa att det ska deklareras på blankett K7, näringsfastighet. Lite surt, men då är det 27% skatt på eventuell vinst.

2 gillningar

Hur kom de fram till det? Hade du haft ett företag på lotten?

Oftast räknas kolonistugor som lös egendom.

Jag beskrev vad som fanns. De diskuterade med sinsemellan en stund och kom med det svaret.

Jag skulle kollat igen. När du skriver fogden, menar du skatteverket?

Så länge du använt stugan privat, alltså inte hyrt ut den eller drivit café eller dylikt, så bör den klassas som enskild egendom. Har aldrig hört talas om någon som haft företag på sin lott, tror inte det är tillåtet enligt de flesta föreningar.

Be SKV motivera hur de kom fram till att det är en näringsfastighet.

Min stuga hade inte ens ett taxeringsvärde, så behövde inte registrera köpet alls hos SKV.

Jag får ringa dem igen så får vi se.

1 gillning

Skrivuppdrag hos Privatmäklaren kostar 12900. Då blir det rätt.