Jag fattar, men sparande och blancolån upp till en halv miljon istället för en miljon är ju ganska stor skillnad.
Hur mycket kan du sätta av i dagsläget i månaden? Inget hindrar ju heller att kolonin sedan säljs för att få till insats till boende.
Jag fattar, men sparande och blancolån upp till en halv miljon istället för en miljon är ju ganska stor skillnad.
Hur mycket kan du sätta av i dagsläget i månaden? Inget hindrar ju heller att kolonin sedan säljs för att få till insats till boende.
Det förstås, blancolån. Grejen är att de billigare ligger långt bort från både jobb och skola, det blir för besvärligt att pendla med cykel/buss.
Ja, detta är en illustration av vårt ojämlika samhälle. Äger man en lågbelånad bostadsrätt kan man belåna den för att köpa en kolonistuga.
Annsrs blir det betydligt tuffare.
Men det sista du skrev, att köpa något som sedan kan säljas med vinst för att få pengar. Det är smart. Det är just sådant tänkande som jag inte verkar utrustad med. Ingen utbildning i ekonomi, stor oro för risker, är inte särskilt praktiskt lagd att kunna fixa och dona, inte “slängd i käften” och har en del att ro i land varje dag för att klara skutan, jobb, pendling, barn, hem, aktiviteter osv -därav begränsad tid. Men inga lån eller anmärkningar och en del kan jag spara.
Jag gick in på SBAB.se(statens bolånebank) och kikade på vad ett lån utan säkerhet på 350.000kr skulle kosta. Med en återbetalningstid på 10år så kommer det kosta runt 5000kr/månad.(innan skatteavdraget som du får tillbaka på deklarationen om du inte jämkar och får ut den på lönen varje månad)
Är det en rimlig kostnad för dig att bära pch avståndet funkar med livspusslet så går det att lösa.
Hoppas att du hittar din plats i världen att njuta på och fortsätter kämpa!
Okej, utan att för den skull låta hård, men då är det nog mer drömmen om eget som lockar. Allt i Malmö är ju på pendlingsavstånd om man har intresset.
Men även @Jojja illustrersr det bra. Sedan tvekar du kring underhåll och det förstår jag delvis, men allt ägande kommer med underhåll. Kanske är en mer sliten och billig stuga stället att börja på.
Se @Melwa s kollotråd för inspiration. ![]()
![]()
p.s. Enkelt, litet men billigt och på Jägersro:
https://www.hemnet.se/bostad/fritidsboende-2rum-jagershill-1-malmo-kommun-almgangen-38-21295781
Jag ser vissa praktiska problem i just det här fallet. Det är svårt med lång pendling om man ska odla, man blir väldigt begränsad i vad man kan göra. Allt sånt som kräver kontinuerlig tillsyn, vattning och skötsel blir svårare. Också jobbigt att flytta förodlade plantor och skörd fram och tillbaka.
Nu vet jag inte hur viktigt det är med själva odlingen för TS men en odling bör man helst ha hyfsat nära.
Ja, men ekonomi och mängden koloniområden i Malmö är begränsade. Nu vet vi inte var i staden TS bor heller, men att ta bussen till Jägersro är ju inte raketforskning ens från Limhamn.
Nu har jag lösningsfokus här, jag vet, men det rör ju trots allt en dröm som TS upplever som ouppnåelig. Det menar jag att den inte är.
Vad gäller bevattning så finns lösningar som innebär att man inte behöver vara på plats varje dag. Finns bevattningssystem med timers som går på solceller idag.
Sen så kanske inte fokus måste vara på bevattningskrävande odling, många växter gillar torka med. Eller så skaffar man eller anpassar en lott med perenna växter som aldrig behöver vattnas.
Ett tips är att skaffa en tålig shoppingvagn, min tål 50kg. ![]()
Möjligheter ftw! ![]()
Vi körde distansodling ett tag men vi gav upp. Det är svårt när man inte kan plocka av och på fiberduk, plocka sniglar efter regn etc etc.
Visst kan man köra permakultur men personligen tycker jag att det roligaste är att gå ut och gräva upp potatis till dagens middag eller äta en morot direkt ur landet.
Alla är vi olika, jag gillar mer bär och frukt och har 0 grönsaker.
Sen är kolonilotter även till för en meningsfull fritid och för rekreation, så man måste inte odla om man inte vill.
Grilla, njuta och småpyssla går bra med. ![]()
Jag hade en kolonistuga på Flansbjär (Bulltofta) på 00-talet. Stugorna är på 15m2, utan toalett (finns på området i separat hus) och borde vara billigare än på Kölnan och Almåsa mfl. Spartanskt men jag bodde där två sommar och stortrivdes. Håll utkik! Bytte upp mig till Kölnan men trivdes inte alls lika bra.
Hej, det är precis möjligheten att bo i hus med trädgård som jag längtar efter och då skulle en koloni vara perfekt 6 mån/år. Den behöver dock ligga på bet. närmre håll för att kunna cykla till skola, aktivitetet och vänner dagligdags. Det kommer inte funka i vardagen för oss. Jag tycker inte du är så hård angaudlinn, jag uppskattar att ni vrider och vänder på det hela.
Hitta en odlingsintresserad kompis och köp kolonilott tillsammans?
Eller leta upp nån som hyr ut villa med trädgård, så du kan testa nåt år? (På tex Blocket bostad finns villor till uthyrning från folk som tex ska jobba utomlands.)
Eller gå med i nåt projekt för stadsodling där du kan ha några pallkragar etc?
Eller hyra odlingslott via kommunen?
Det kan finnas fler sätt att uppnå din dröm. (Ok, de sista 2 inkluderar inte boende men kan vara en uppstart.)
Med risk för att dra upp självklarheter: Jag förstår bankens perspektiv att inte bevilja lån för kolonihus, -man äger inte tomten. Det gör man iofs inte vid bostadsrätt heller? Man betalar också till en förening vid koloni -men en kolonitomt kan kommunen ta till annat vid behov och då tillkommer kostnader för att flytta hus osv. Annars äger man ju stugan iaf men den + lösöre har väl inget värde som motsvarar vad man lagt ut utan tomt.
Jo, ganska ofta äger ändå föreningen tomten och då är man delägare i föreningen och därmed tomtägare, indirekt. Men alla gör det inte (som varit på tapeten nyligen i bl a Malmö).
När det gäller tomt bör man se hur föreningen har det med hyran av marken. Det finns ju avtal för sådant.
Jag hade ett koloniområde nästan in på knuten tills för några år sedan då kommunen valde att inte förnya arrendet för de hade andra planer.
Tack, nej det är inte odlingen som lockar (även om jag definitivt skulle göra det) utan att bo och kunna investera de pengar jag har samtidigt som en säkerhet och kanske ett arv så småningom till barnen -men ffa allt de första anledningarna. Jag känner mig instängd om vår-sommar och har denna dröm om att gå och pyssla i trädgården om kvällarna, bjuda hem folk på grillning och kalas, sitta på trappan med koppen. Ett lugnt liv bara, inga jättedrömmar tyckte jag.
Så är det såklart. Skillnaden är att banken behöver att man grnom föreningen äger tomten.
Eftersom man även inte får bo på tomten året om så blir det inte en permanentbostad. Och då vill banken inte låna ut med fastigheten som säkerhet. Men ett böancco/lån utan säkerhet går fortfarande att få till en kolonilott